Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-129

van Martine Fournier (CD&V) d.d. 7 november 2019

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Trajectcontroles - Software voor het verwerken van gegevens - Tekort aan connectoren - Stand van zaken

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
gegevensverwerking
computerprogramma
opnameapparaat

Chronologie

7/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/12/2019)
12/12/2019Antwoord

Vraag nr. 7-129 d.d. 7 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de Gewesten zijn bevoegd voor de gewestwegen, terwijl het federale niveau bevoegd is voor de politie en de aankoop van de connectoren die nuttig zijn voor het verwerken van de software die de overtredingen analyseert. Beide beleidsniveaus zijn dus betrokken.

In januari 2019 was er in de media heel wat discussie over de software voor het verwerken van gegevens voor de trajectcontrole. Naast problemen met de software was er ook een tekort aan connectoren om de software te laten werken.

De geachte minister maakte duidelijk dat hij alles in het werk ging stellen om de laattijdige bestelling van zijn voorganger in orde te brengen.

Daarom volgende vragen:

1) Wanneer werden de connectoren beschikbaar gesteld voor de verschillende diensten?

2) Welke problemen zijn er nu nog met de software?

3) Wanneer zullen de trajectcontroles operationeel en werkbaar zijn?

Antwoord ontvangen op 12 december 2019 :

In 2019, in het kader van een softwarevernieuwing en in afwachting van de installatie van verschillende trajectcontroles, werd een nieuwe software besteld door de Federale Politie die niet langer werkt op het model van de "connectoren". De belangrijkste voordelen van deze software zijn: een centraal systeem voor alle Gewestelijke Verwerkingscentra; een licentie voor onbeperkt gebruik (zoveel radars en gebruikers als gewenst, dus geen “connectoren” meer nodig); een modernere "web-based" oplossing die meer flexibiliteit mogelijk maakt; nieuwe verwerkingsfunctionaliteiten…

De nieuwe verwerkingssoftware werd dit jaar besteld en zal gefaseerd worden ontwikkeld en opgeleverd, dit met het oog op het verzekeren van de continuïteit van de verwerkingen van de potentiële overtreders. De technische integratie van de trajectcontroles in deze nieuwe verwerkingssoftware is gepland tegen het einde van het jaar, en de oplevering van alle functionaliteiten wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2020.

De huidige software laat niet langer toe om nieuwe radars (a.d.h.v. connectoren) toe te voegen en daarom wachten we op de gefaseerde levering van de nieuwe verwerkingssoftware met de functionaliteit "trajectcontrole" tegen het einde van het jaar, en alle functionaliteiten voor het eerste kwartaal van 2020.

De operationele implementatie van een trajectcontrole is de verantwoordelijkheid van verschillende partners. AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer) is verantwoordelijk voor de installatie van haar snelheidsinstallaties en de overmaking van de beelden ervan. De politie is verantwoordelijk voor de verwerking van de inbreuken, waarvoor een ingebruiksnameprotocol bestaat tussen de eigenaar van de installatie, de gerechtelijke en bestuurlijke autoriteiten en de desbetreffende politiezone, dan wel federale politie. De federale politie is enerzijds verantwoordelijk voor de verwerking van inbreuken op de autosnelwegen en anderzijds deze daarbuiten indien deze opgenomen zijn in een verwerkingsprotocol met de politiezone van de plaats van de snelheidsinstallatie. Zij doet dit in de betreffende gewestelijke verwerkingscentra. Snelheidsinstallaties die niet opgenomen zijn in een verwerkingsprotocol, vallen buiten behandeling van de verwerkingscentra. De "trajectcontrole"-functie van de verwerkingssoftware is voorzien voor het einde van het jaar. Op voorwaarde dat de protocollen worden ondertekend en de gewestelijke verwerkingscentra over het nodige personeel beschikken, zal de Federale Politie de verwerking van de inbreuken van de nieuwe trajectcontroles die in het land worden geïnstalleerd afhandelen, zoals ze dat tot nu toe altijd al heeft gedaan.