Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-128

van Martine Fournier (CD&V) d.d. 7 november 2019

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Brandweerzones - Eventuele aanpassingen - Nieuwe brandweerzone van de kustgemeenten - Stand van zaken

burgerbescherming
openbare veiligheid
plaatselijke overheid
centrale overheid
brandbestrijding
kustgebied

Chronologie

7/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/12/2019)
12/12/2019Antwoord

Vraag nr. 7-128 d.d. 7 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de Gewesten zijn bevoegd voor de gemeentebesturen en hun werking, terwijl de hulpverleningszones een federale bevoegdheid zijn. Beide beleidsniveaus hebben dus impact en ondergaan de gevolgen van eventuele aanpassingen.

De gemeenten Koksijde, De Panne en Nieuwpoort hebben laten weten dat ze uit de brandweerzone Westhoek willen stappen en samen met Middelkerke een nieuwe brandweerzone willen vormen. Middelkerke liet op haar beurt weten dat zij de Brandweerzone 1 wil verlaten om toe te treden tot de nieuwe samenwerking. De grenzen van de nieuwe brandweerzone zouden hiermee samenvallen met de grenzen van de politiezone.

De brandweerzones en de hulpverleningszone zijn vastgelegd in ministeriële en koninklijke besluiten. Het is dus niet mogelijk om zonder overleg met de geachte minister de zones te wijzigen. Toch blijft de vraag van de burgemeester overeind en zijn er wellicht gelijkaardige vragen van andere gemeentebesturen.

Daarom volgende vragen:

1) Welke stappen heeft de geachte minister gezet om de nieuwe brandweerzone van de kustgemeenten mogelijk te maken?

2) Is hij bereid om de brandweerzones te hervormen op vraag van de lokale besturen?

3) Welke mogelijkheden zijn er voor de gemeenten die hun brandweerzone willen laten samenvallen met de politiezone?

4) Werden er nog andere vragen ingediend om de brandweerzones te hervormen?

Antwoord ontvangen op 12 december 2019 :

1-2) De Commissie Paulus stelt in 2006 in haar eindrapport: “De derde krachtlijn van de hervorming, waarover men in de commissie akkoord is geraakt, is de schaalvergroting, die ertoe moet leiden dat grote catastrofes afdoende worden voorkomen en aangepakt, de beschikbare middelen efficiënter worden beheerd en een betere service wordt geboden”.

De memorie van toelichting van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid stelt: “De schaalvergroting, ofwel een noodzakelijk groepering van de beschikbare middelen van de brandweerdiensten, vormt de derde krachtlijn van de hervorming”.

Tot slot stelt de memorie van toelichting van een wetswijziging van de wet van 29 maart 2018 tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid: “Splitsing van zones wordt hier niet behandeld, aangezien dit zou ingaan tegen het principe van de schaalvergroting dat één van de krachtlijnen van de hervorming van brandweer is (zie DOC 51 2928/001 blz. 5).”

Vooralsnog heeft het Parlement dus aangegeven te willen inzetten op schaalvergroting en niet te willen ingaan op schaalverkleining, zoals een aantal gemeenten uit de Westhoek.

Hoe dan ook dient te worden vastgesteld dat de financiering van de hulpverleningszones tot problemen en onvrede leidt bij heel wat gemeenten. In dat opzicht valt het te begrijpen dat een aantal gemeenten, met eenzelfde behoeftenprofiel, zich willen afsplitsen van de gemeenten in hun zone met een ander behoeftenprofiel.

Verder dient er ook te worden op gewezen dat de samenstelling van een zone met gemeenten met een ander behoeftenprofiel een voordeel is voor al deze gemeenten in de zone in geval van een bijzondere calamiteit.

Ik heb dan ook gevraagd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen om te onderzoeken of er een oplossing kan worden geboden aan deze problematiek, eventueel met een herschikking van de hulpverleningszones maar zonder dat het aantal zones wordt vergroot.

Gezien het wetgevend werk terzake is het eerst en vooral aan de betreffende gemeenten om een voorstel uit te werken tot reorganisatie van de hulpverleningszones in hun regio, dan wel de provincie. Dit voorstel dient te worden gedragen niet enkel door de betrokken gemeenten maar evenzeer door de provincie, het personeel en alle andere belanghebbenden.

Wanneer dit voorstel niet past binnen het huidige reglementaire kader zal een politiek debat hieromtrent noodzakelijk zijn.

3) Het is momenteel al mogelijk om de grenzen van een hulpverleningszone en een politiezone te laten samenvallen en een aantal synergiën te realiseren zoals bv. het delen van dezelfde bijzondere rekenplichtige of het laten opeenvolgen van de zoneraad en politieraad of zonecollege en politiecollege.

Als de grenzen van de politiezone of de hulpverleningszone daartoe moeten aangepast worden, moet dat gebeuren conform de respectievelijke wettelijke bepalingen terzake.

Verdere integratie tussen de politiezone en hulpverleningszone is in de huidige stand van wetgeving momenteel niet mogelijk.

4) Op dit moment heb ik nog geen aanvragen van andere brandweerzones ontvangen.