Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1221

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 28 april 2021

aan de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, toegevoegd aan de minister van Justitie en Noordzee

E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Meldingen - Cijfers - Procedure - Gevolgen

elektronische handel
officiële statistiek
bescherming van de consument
economisch delict

Chronologie

28/4/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/5/2021)
26/5/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1221 d.d. 28 april 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Deze vraag in navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-884 van 24 november 2020 betreffende meldingen bij de Economische Inspectie in verband met aankopen op e-commercesites.

In de media mocht ik vernemen dat het meldpunt van de federale overheidsdienst (FOD) Economie een recordaantal meldingen en klachten heeft ontvangen voor binnenlandse en buitenlandse webshops in 2020.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving het meldpunt in 2020? Graag kreeg ik:

– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;

– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.

2) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving het meldpunt in de eerste maanden van 2021? Graag kreeg ik:

– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;

– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.

3) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie in 2020? Graag kreeg ik:

– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;

– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites.

4) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie in de eerste maanden van 2021? Graag kreeg ik:

– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;

– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites.

5) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 26 mei 2021 :

1) De Economische Inspectie heeft 10.637 meldingen ontvangen in 2020 over aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.

De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:

     Jaar

Totaal

2016

1.821

2017

3.759

2018

3.773

2019

5.264

2020

10.637

  Totaal

25.254

De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen weer volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) tot en met 23 oktober 2020 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e commercesites:

Aard van de klacht

Aantal meldingen

Frauduleuze praktijken

13.220

Niet geleverd/niet verleend

4.146

Ongevraagde goederen of diensten

839

Voldoet niet aan bestelling

806

Andere kwesties i.v.m. prijzen / tarieven

547

Misleidende reclame

404

Andere oneerlijke handelspraktijken

390

Andere aard van de klacht

1.806

Totaal

22.158

De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 24 oktober 2020 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites[2]:

Top 5 Fenomenen

Aantal

Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren)

1.921

Gebreken inzake levering van goederen/diensten

801

Oplichting i.h.k.v. een (deels) fictief koopproces

760

Praktijken met frauduleus of bedrieglijk opzet - oplichtingspraktijken

109

Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen)

59

2) De Economische Inspectie heeft 2.940 meldingen ontvangen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 over aankopen op als buitenlands aangegeven e commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.

Jaar

Buitenland

2021

2.940

De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:

Top 5 Fenomenen

    Aantal

Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren)

2.265

Gebreken inzake levering van goederen/diensten

781

Oplichting i.h.k.v. een ((deels) fictief) koopproces

521

Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen)

77

Handel in namaak en aanverwanten

72

3) De Economische Inspectie heeft 7.993 meldingen ontvangen in 2020 over aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.

De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:

Jaar

Totaal

2016

2.283

2017

5.837

2018

3.261

2019

3.677

2020

7.993

Totaal

23.051

De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen weer volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) tot en met 23 oktober 2020 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e commercesites:

Aard van de klacht

Aantal meldingen

Frauduleuze praktijken

10.173

Niet geleverd/niet verleend

5.244

Misleidende reclame

                792

Andere kwesties i.v.m. prijzen / tarieven

572

Voldoet niet aan bestelling

534

Andere oneerlijke handelspraktijken

482

Andere problemen bij de aflevering van goederen/ dienstverlening

307

Andere aard van de klacht

3.299

Totaal

21.403

De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 24 oktober 2020 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:

Top 5 Fenomenen

Aantal

Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren

477

Oplichting i.h.k.v. een ((deels) fictief) koopproces

436

Gebreken inzake levering van goederen/diensten

377

Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen)

169

Praktijken met frauduleus of bedrieglijk opzet - oplichtingspraktijken

81

4) De Economische Inspectie heeft 1.626 meldingen ontvangen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 over aankopen op als Belgisch aangegeven e commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.

Jaar

België

2021

1.626

De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:

Top 5 Fenomenen

Aantal

Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren)

652

Oplichting i.h.k.v. een (deels) fictief koopproces

373

Gebreken inzake levering van goederen/diensten

352

Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen)

152

Oplichting i.h.k.v. misbruik van gegevens

81

5) Het aantal door de Economische Inspectie ontvangen meldingen over aankopen op e-commercesites neemt fors toe. De gezondheidscrisis heeft zeker een sterke impact gehad op de cijfers van 2020. De lockdownmaatregelen hebben de consumenten er zeker toe aangezet hun aankopen online te doen.

[1] meerdere fenomenen mogelijk per melding