Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1132

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Coronacrisis - Reisverbod - Vliegtuigmaatschappijen - Cijfers - Controles - Maatregelen (Covid-19)

epidemie
luchtvervoer
vakantie
gezondheidsinspectie

Chronologie

5/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2021)
27/5/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1132 d.d. 5 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op woensdag 17 februari 2021 was er een nieuwsitem op het VRT-journaal aangaande de eerste vlucht van een Boeiing 737 Max door de touroperator TUI. Met trots werd aangekondigd dat die eerste vlucht van de Max naar Malaga ging. De verantwoordelijke van TUI zei erbij dat dit vliegtuig helemaal volgeboekt was.

Tijdens heel de corona-pandemie zijn er heel veel vluchten doorgegaan vanop de luchthaven van Zaventem. Op bepaalde momenten zag je de vliegtuigen de een na de ander vertrekken.

Ook tijdens de periode van niet-essentieel reisverbod dat door de regering werd uitgevaardigd, zien we nog steeds vele vluchten uitgevoerd.

Ook deze TUI-vlucht viel in volle verbod op niet-essentiële reizen. Een vliegtuig naar Malaga lijkt me op het eerste zicht niet een bestemming waar vele essentiële reizen naar zijn. Het lijkt alsof de luchtvaartmaatschappijen een neus trekken naar de regering en naar alle mensen die op een ernstige wijze de maatregelen volgen om deze pandemie te lijf te gaan.

1) Kan de geachte minister me melden hoe het mogelijk is dat een touroperator een volle chartervlucht naar Malaga op 17 februari 2021 kan uitvoeren wanneer er een reisverbod is op niet-essentiële reizen?

2) Welke vluchten werden vanop resp. Zaventem en Charleroi uitgevoerd tijdens heel de periode van reisverbod? Graag kreeg ik alle vertrekkende en aankomende vluchten, met dag en uur van vertrek en aankomst, tijdens heel deze periode en dit zeker tot het einde van het reisverbod. Graag kreeg ik ook de luchtvaartmaatschappijen erbij vermelden.

3) Op welke wijze werden er ernstige controles uitgevoerd om dit reisverbod af te dwingen? Heeft de geachte minister ook het gevoel dat de luchtvaartmaatschappijen zich geen fluit aantrekken van alle maatregelen?

4) Hoe kan hij het verantwoorden dat de luchtvaartindustrie opnieuw een voorkeurbehandeling krijgt tijdens deze coronapandemie?

Antwoord ontvangen op 27 mei 2021 :

1) Op 17 februari 2021 voerde TUI Airlines Belgium (handelsnaam: TUI fly) inderdaad zijn eerste vlucht sinds twee jaar met een Boeing 737 MAX uit. Gezien de zeer lage beladingsfactoren was het een “driehoeksvlucht” tussen Brussel, Alicante en Malaga.

Overeenkomstig artikel 21, §1, van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd op 7 maart 2021: “Indien gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is deze ertoe gehouden te controleren dat de reizigers bedoeld in het derde lid, voorafgaand aan de boarding, een verklaring op eer hebben ingevuld. Bij gebrek aan deze verklaring, is de vervoerder ertoe gehouden het boarden te weigeren” heeft TUI Airlines Belgium naar behoren gecontroleerd dat de reizigers daadwerkelijk een verklaring op eer hebben ingevuld. De vervoerder is niet bevoegd om de echtheid en geldigheid van de door de reiziger opgegeven redenen te onderzoeken of te controleren, en mag dit wettelijk ook niet.

Deze controles vallen onder de bevoegdheid van de agenten van de FOD Binnenlandse Zaken (federale politie) en er is momenteel geen enkele reden om aan te nemen dat de politiediensten hun werk niet met de vereiste zorg uitvoeren. Anders dienen deze vragen aan hun voogdijminister te worden gericht.

In hetzelfde artikel sanctioneert dit ministerieel besluit de verplichtingen die aan de burgers worden opgelegd door te verwijzen naar artikel 14 van de Schengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Het gaat echter om sancties die tegen individuen kunnen worden genomen, niet tegen luchtvaartmaatschappijen.

Toen mijn diensten contact opnamen met betrekking tot deze vlucht, antwoordde TUI Airlines Belgium in een verklaring die letterlijk en in zijn geheel in bijlage 1 wordt weergegeven.

2) Op Brussels Airport waren er van 27 januari 2021 tot medio maart 2021 welgeteld 1795 vertrekkende vluchten en evenveel aankomende vluchten, uitgevoerd door 39 verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Op Charleroi BSCA waren er van 27 januari 2021 tot 10 maart 2021 op zijn beurt 217 vertrekkende vluchten en evenveel aankomende vluchten, uitgevoerd door 7 verschillende luchtvaartmaatschappijen.

3) Zoals aangehaald in vraag 1) worden in het ministerieel besluit de verplichtingen van de vervoerder beschreven. We hebben geen aanwijzingen ter bevestiging van het oordeel van de geachte senator dat de luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen niet nakomen.

4) Alle vervoerders – lucht-, spoor-, maritieme en andere vervoerders – worden in art. 1, 4°, van het voornoemde ministerieel besluit gelijkgesteld onder de generieke term “vervoerder”. De uit dit ministerieel besluit voortvloeiende verplichtingen gelden dan ook voor alle vervoerders, zonder onderscheid en zonder voorkeursbehandeling.

Ondanks het feit dat het aantal reizigers gedaald is tot slechts 10% van het gewoonlijk  niveau, hebben de Belgische luchthavens en luchtvaartmaatschappijen blijk gegeven van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid door de connectiviteit van het land te blijven waarborgen doorheen deze zeer moeilijke crisis en hebben ze hun best gedaan om hun netwerk in stand te houden zodat reizigers die noodzakelijk moesten reizen dat ook konden doen.