Coronacrisis - Vliegtuigmaatschappijen - Houding - Vertrek en aankomsturen - Plotse wijzigingen - Regels - Mogelijke schadevergoeding (Covid-19)
epidemie
luchtvervoer
bescherming van de consument
vergoeding
rechten van passagiers
5/3/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2021) |
12/3/2021 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1130
Verschillende mensen die reeds een vliegtuigvlucht geboekt hebben voor de zomer worden geconfronteerd met plotse wijzigingen aan de vertrek en aankomsturen vanop de luchthaven van Zaventem.
De vliegtuigmaatschappijen wijzigen deze uren eenzijdig. De enige opgegeven reden is dat «door de gevolgen van de aanhoudende corona-pandemie» men gedwongen is om andere vluchten te voorzien en dus worden de passagiers op andere vluchten gezet.
Het lijkt alsof «de corona-pandemie» te pas en te onpas als excuus wordt aangehaald door deze maatschappijen om naar eigen goeddunken hun vluchten te vervroegen of te verlaten.
Op geen enkele wijze is het vandaag mogelijk te voorzien hoe de situatie van de corona-epidemie zal zijn in juli 2021, maar het is ook wel reeds maanden geleden te voorzien dat er mogelijk dan gevolgen zullen zijn. Eén ding staat wel vast, vandaag is er niet plots een reden om vluchten te wijzigen. Dat kan men vandaag niet anders inschatten dan drie maanden geleden.
1) Deelt u mijn visie dat de luchtvaartmaatschappijen naar eigen goeddunken de coronapandemie hanteren om passagiers van vlucht te doen veranderen?
2) Wat zijn de regels die eigenlijk spelen? Hebben deze maatschappijen zomaar het recht vluchten die ze hebben aangeboden in november 2020 en die door passagiers worden geboekt, eenzijdig te wijzigen zonder daarvoor een schadevergoeding te moeten betalen?
Deze vraag behoort tot de bevoegdheden van de minister van Mobiliteit.