Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1107

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 3 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee

Personen veroordeeld voor terrorisme - Aantal - Redenen - Nationaliteit

terrorisme
strafsanctie
buitenlandse staatsburger
verwijdering
officiële statistiek

Chronologie

3/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
26/5/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1107 d.d. 3 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Deradicalisering en integratie zijn transversale aangelegenheid.

1) Met betrekking tot personen die veroordeeld zijn voor terrorisme gedurende de jongste vijf jaar:

a) Hoeveel daarvan zitten er momenteel gevangen? Kan dit worden opgesplitst naar gelang de categorie waartoe deze personen behoren (moslimterrorisme, extreemlinks terrorisme, extreemrechts terrorisme, eventuele andere vormen van terrorisme) en dit per Gewest?

b) Hoeveel daarvan zijn momenteel niet meer gevangen? Kan dit worden opgesplitst overeenkomstig de categorieën vermeld in vraag 1) a)?

c) Hoeveel van de niet meer gevangen veroordeelden worden momenteel nog opgevolgd? Kan dit eveneens worden opgesplitst overeenkomstig de categorieën vermeld in vraag 1) a)?

d) Hoeveel van hen hadden of hebben de Belgische nationaliteit? Hoeveel van hen hebben daarnaast ook nog een andere nationaliteit? Om welke nationaliteiten gaat het?

e) Van hoeveel van hen met een dubbele nationaliteit werd inmiddels de Belgische nationaliteit ontnomen?

f) Hoeveel van hen zijn inmiddels het land uitgewezen?

g) Hoeveel van hen hebben effectief het land verlaten?

h) Hoeveel van hen worden geïntegreerd in de samenleving?

2) Neemt de geachte minister maatregelen om het ontnemen van de nationaliteit voor deze gevallen te versoepelen? Zo ja, in welke zin? Zo neen, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 26 mei 2021 :

1a) Op 17 maart 2021 zijn de cijfers voor de (definitief) veroordeelden voor feiten van terrorisme (Boek II, Titel Iter van het Strafwetboek) in onze Belgische gevangenissen de volgende :

Noord: 20

Zuid: 31

Brussel: 4

Totaal: 55

In regio Zuid is er één geïnterneerde mee geteld.

Een opsplitsing naar het soort extremisme wordt niet gemaakt, al gaat het hoofdzakelijk om radicale islamisme en affiliatie met IS. In één enkel geval gaat het om een veroordeling door een Duitse rechtbank voor affiliatie aan de DHKP-C.

1b) Deze cijfers zijn niet beschikbaar.

1c) De vraag dient aan de bevoegde ministers van de gemeenschappen gericht te worden.

Er is door de veiligheidsdiensten natuurlijk wel nog een opvolging van personen die in de Gemeenschappelijke gegevensbank (GGB) van het OCAD zitten. Echter, hier is het uitgangspunt uiteraard niet of de personen in de gevangenis zitten of gezeten hebben, doch wel wat de dreiging is die van hen zou uitgaan. Voor de evolutie van cijfers over het aantal gedetineerden die in de GGB zitten verwijs ik naar eerdere antwoorden op parlementaire vragen.

1d) Deze cijfers zijn niet beschikbaar.

1e) Het federaal parket meldt dat in de vijf jaar voorafgaand aan de huidige parlementaire vraag, er 26 ontzettingen van de nationaliteit zijn uitgesproken tegen personen die zijn vervolgd en veroordeeld wegens strafbare feiten in de zin van Titel Iter van Boek II van het Wetboek van Strafrecht. Van deze ontzettingen zijn er 20 definitief en 6 bij verstek uitgesproken.

1f) en 1g) Hiervoor dien ik te verwijzen naar de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie.

1h) Uw vraag is niet geheel duidelijk, maar als u verwijst naar wat er precies gebeurt om deze personen opnieuw in de maatschappij te integreren na het einde van hun straf, dan dien ik te verwijzen naar de bevoegde ministers van de gemeenschappen.

2) Het is momenteel niet door de regering voorzien om het ontnemen van de Belgische nationaliteit voor terrorisme-gerelateerde feiten verder te versoepelen. De mogelijkheid bestaat al, rekening houdend met het internationaal recht, en wordt naar behoren toegepast wanneer het mogelijk én nuttig is. Het ontnemen van de nationaliteit moet gezien worden als een veiligheidsmaatregel, in de zin dat we dan iemand kunnen uitwijzen die een vastgestelde dreiging tegen de nationale veiligheid betekent. Het is echter geen maatregel die licht genomen kan worden, omdat er democratische waarborgen moeten zijn die de burger tegen willekeur beschermt. Het huidige mechanisme voldoet daaraan.