Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) - Dienst Controle - Werking
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
arbeidsinspectie
officiële statistiek
3/3/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021) |
25/3/2021 | Antwoord |
Werk betreft een gewestelijke bevoegdheid en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.
De dienst Controle van de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) is belast met het toezicht op de naleving van de werkloosheidsreglementering.
1) Hoeveel sociale inspecteurs en administratieve personeelsleden bevolken momenteel de dienst Controle, en dit opgesplitst per werkloosheidsbureau en in voltijdse equivalenten?
2) Hoeveel onderzoeken werden er door de sociale inspecteurs, per werkloosheidsbureau, verricht in 2019 en 2020 (op jaarbasis) en dit opgesplitst per soort opdracht (controle zwartwerk, gezinstoestand, schuld aan ontslag, bijberoep, enz.)?
1) In tabel 1 vindt u een overzicht van het aantal sociaal inspecteurs per entiteit, berekend in voltijdse equivalenten. Dit is een stand van zaken op 31 december 2020.
Tabel 1:
Functionele entiteit |
Betaalde VTE |
Centrale Controledienst |
12,0 |
Interne controle en procesbeheer |
1,9 |
|
13,9 |
Aarlen |
7,8 |
Antwerpen |
17,8 |
Bergen |
14,9 |
Brugge |
10,8 |
Brussel |
18,1 |
Charleroi |
10,0 |
Gent |
20,5 |
Hasselt |
13,0 |
Kortrijk |
10,9 |
La Louvière |
6,8 |
Leuven |
12,8 |
Luik |
18,6 |
Namen |
9,8 |
Nijvel |
4,6 |
Turnhout |
4,6 |
Verviers |
6,0 |
|
187,0 |
|
200,9 |
Daarenboven werken nog 131 administratieve medewerkers controle voor de behandeling van fraudeonderzoeken.
2) Voor deze vraag beperkt het antwoord van de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) zich tot de terreinonderzoeken gevoerd door de sociaal inspecteurs. Daarnaast voeren de administratieve medewerkers nog heel wat controles uit naar uitkeringsfraude via gegevenskruisingen (bijvoorbeeld kruising van de werkloosheidsdatabank met de aangifte van tewerkstelling (DIMONA) bij de Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ), het ontvangen van ziekteuitkeringen bij het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), enz.).
De RVA kan geen cijfers geven, opgesplitst per entiteit.
In 2020 werden 42 476 dossiers afgewerkt waarvoor de tussenkomst van de sociaal controleur noodzakelijk was. Voor 2019 betroffen dit 55 616 dossiers.
Een inspecteur komt vaak tussen om een administratief dossier te deblokkeren of te heractiveren. De sociaal inspecteurs kwamen tussen in 3 995 dossiers in 2020 (5 633 in 2019).
De dossiers uitkeringsfraude kunnen onderverdeeld worden in 4 subcategorieën:
– spontane controles indien de inspecteur op het terrein een situatie opmerkt die hem verdacht lijkt: 459 onderzoeken in 2020 (1 035 in 2019);
– nagaan van de juistheid van verklaringen of voorwaarden die aanleiding geven tot de betaling van uitkeringen op basis van klachten, een vraag van de arbeidsauditeur, enz.: 3 766 onderzoeken in 2020 (5 209 in 2019);
– terreinonderzoeken op basis van listings met anomalieën cumulatie (werk, ziekte, zelfstandige activiteiten, enz.), listings domicilie en verblijf in België, loopbaanonderbreking: 3 039 onderzoeken in 2020 (3 854 in 2019);
– in 2020 hebben er ook 42 onderzoeken plaatsgevonden naar valse documenten (37 in 2019).
De sociaal inspecteurs voerden in 2020 10.411 controles op de tijdelijke werkloosheid (8 480 in 2019).
Tenslotte vonden er ook in 2020 20 764 onderzoeken naar zwartwerk plaats (31 572 onderzoeken in 2019).
U vindt een overzicht van deze gegevens in tabel 2 in bijlage.
Tabel 2:
Type |
2020 |
2019 |
Geblokkeerde dossiers |
3 995 |
5 633 |
Uitkeringen – spontane controles |
459 |
1 035 |
Uitkeringen – klachten, vraag arbeidsauditeur, enz. |
3 766 |
5 209 |
Uitkeringen – terreinonderzoeken listings |
3 039 |
3 854 |
Uitkeringen – valse documenten |
42 |
37 |
Tijdelijke werkloosheid |
10 411 |
8 480 |
Zwartwerk |
20 764 |
31 572 |