Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1080

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 2 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Luchthaven van Zaventem - Hogesnelheidstrein (HST)-station - Relancemiddelen - Concrete stappen - Budget - Overleg met Thalys

snelvervoer
duurzame mobiliteit
luchtvervoer
vervoer per spoor
luchthaven
spoorwegstation

Chronologie

2/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
1/6/2021Rappel
8/9/2021Rappel
11/10/2021Rappel
18/1/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1080 d.d. 2 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een hogesnelheidstrein (HST) tussen Brussels Airport, Amsterdam en Parijs zou een klimaatvriendelijker alternatief kunnen worden voor de huidige korte afstandsvluchten. Bovendien zou het een absolute troef zijn voor ons land mocht de luchthaven een «hubfunctie» kunnen vervullen en is Brussels Airport zelf vragende partij. Voormalig Kamerlid en huidig federaal minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, diende hierover in maart 2019 nog een resolutie in (stuk Kamer, nr. 54 3646/001). Uw voorganger, minister Bellot was het idee wel genegen, maar helaas werden tot op heden er geen concrete plannen gemaakt.

Ondertussen zijn we twee jaar later en doet de huidige pandemie de verschillende regeringen in ons land nadenken over potentiële relancemaatregelen. Verschillende studies en economen geven aan dat investeringen in domeinen zoals mobiliteit, digitalisering en klimaat van cruciaal belang zijn om onze economie een stevige boost te geven.

Hierover enkele vragen:

1) Zal een HST-station in Brussels Airport in de relancemaatregelen zitten?

a) Zo ja, welke concrete stappen werden hiervoor al gezet?

b) Over welke budgetten spreken we?

c) Zo niet, waarom niet?

2) Hoe kijkt de geachte minister naar de inrichting van een HST-station in onze nationale luchthaven?

3) Heeft hij hierover al gesprekken gevoerd met Thalys?

a) Zo ja, wat waren hieruit de belangrijkste conclusies?

b) Zo niet, heeft hij plannen om dit in de nabije toekomst te organiseren?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2022 :

Het Nationaal Plan voor herstel en veerkracht voorziet investeringen in verscheidene, prioritaire, domeinen, waaronder het spoor. De voornaamste projecten die in dit plan zijn opgenomen, betreffen in eerste instantie investeringen in de spoorinfrastructuur, digitalisering en een betere toegankelijkheid van de stations voor alle publiek. Een hogesnelheidsverbinding naar Brussel-Nationaal maakt geen deel uit van deze projecten.

Ik verwijs verder naar het akkoord binnen de federale regering omtrent de invoering een inscheepbijdrage op vliegtickets en ook naar de vrijgemaakte 2 miljoen euro ter ondersteuning van nachttreinen, wat zal bijdragen tot de modal shift naar duurzaam reizen.

Anderzijds is de studie van de federale overheidsdienst (FOD) mobiliteit en vervoer over de mogelijkheden tot vervangen van bepaalde korte afstandsvluchten door internationale treinen, zopas afgerond. Mijn kabinet analyseert de resultaten van de studie, die zal binnenkort beschikbaar zijn op de website van de FOD.

In het kader van deze studie, zal de ontwikkeling van de internationale verbindingen met Brussel-Nationaal eveneens geanalyseerd worden.

Bovendien wil ik u eraan herinneren dat binnen het huidige treinaanbod, dankzij het Diabolo-project, zowel de treinverbindingen tussen Brussels Airport en de belangrijkste steden aanzienlijk zijn verbeterd, alsook de verbinding van de luchthaven met verschillende internationale treinstations.