Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1032

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 1 maart 2021

aan de staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit, toegevoegd aan de minister van Mobiliteit

Federale overheidsdiensten - Gehandicapten - Tewerkstelling

publieke dienst
integratie van gehandicapten
werknemer met een beperking
officiële statistiek
ministerie
overheidsadministratie

Chronologie

1/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
22/4/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1032 d.d. 1 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De beleidsdomeinen welzijn, volksgezondheid en gezin zijn Vlaamse gemeenschapsbevoegdheden; daarin kadert ook het beleid ten aanzien van gehandicapten. Dit betreft dus een transversale aangelegenheid.

Reeds jaren wordt er aandacht gevraagd voor de tewerkstelling van gehandicapten, zowel in de openbare sector als in de privésector. Een aangepaste tewerkstelling is immers de beste garantie op integratie in de maatschappij van deze zeer kwetsbare groep. Er werden ook al vele initiatieven aangekondigd om het aantal gehandicapten dat wordt tewerkgesteld in de openbare diensten te verhogen. De resultaten blijven echter steevast uit.

1) Hoeveel personen met een handicap waren er in 2019 en 2020 werkzaam op uw departement, opgesplitst per taalrol?

2) Wat is hun aandeel in de totale tewerkstelling, opgesplitst per overheidsdienst?

3) Welke inspanningen werden er geleverd om hun aantal op te trekken?

Graag kreeg ik steeds cijfers op jaarbasis.

Antwoord ontvangen op 22 april 2021 :

1) In 2019 waren er 2 personeelsleden met een handicap, beiden behorend tot de Franstalige taalrol. Sinds 14 september 2019 heeft één van deze personen het Instituut verlaten via mobiliteit naar een andere federale overheidsdienst.

In 2020 werkte nog 1 Franstalig personeelslid met een handicap op mijn departement.

2) In 2019 betrof het 2 Franstalige en 0 Nederlandstalige personeelsleden met een handicap op een totaal personeelskader van 48 personen (24 Nederlandstaligen en 24 Franstaligen) of 4,17 %. Opgesplitst naar taalrol betekent dit 2 Franstalige personeelsleden met een handicap op een totaal van 24 Franstaligen, of 8,33 % en 0 Nederlandstalige personeelsleden op een totaal van 24 Nederlandstaligen, of 0 %.

In 2020 betrof het 1 Franstalig personeelslid en 0 Nederlandstalige personeelsleden met een handicap op een totaal personeelskader van 49 personen (25 Nederlandstaligen en 24 Franstaligen) of 2,04 %. Opgesplitst naar taalrol betekent dit 1 Franstalig personeelslid met een handicap op een totaal van 24 Franstaligen, of 4,17 % en 0 Nederlandstalige personeelsleden op een totaal van 25 Nederlandstaligen, of 0 %.

3) Alle selecties worden opengesteld voor personen met een handicap. De administratie maakt gebruik van aparte lijsten met laureaten met een handicap. Indien er aanpassingen bij de selecties worden aangevraagd, wordt hier rekening mee gehouden. In samenwerking met de bevoegde minister, wordt er nagedacht over een aanmoedigingsbeleid om meer personen met een handicap tewerk te stellen. Ik verwijs u hiervoor graag naar het beleid van minister De Sutter.