Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-847

van Alexander Miesen (MR) d.d. 1 maart 2016

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Bahnhof Eupen - Die Anbindung der nördlichen DG-Gemeinden an das belgische Schienennetz Station Eupen - De aansluiting van de noordelijke gemeenten van de Duitstalige Gemeenschap op het Belgische spoorwegnet

Duitstalige Gemeenschap
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
pendel
spoorwegstation

Chronologie

1/3/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 31/3/2016)
27/4/2016Rappel
10/5/2016Antwoord

Vraag nr. 6-847 d.d. 1 maart 2016 :

Die Deutschsprachige Gemeinschaft (DG) hat ein erhöhtes Interesse daran, ihre Zukunft als Wirtschafts- und Lebensstandort mittel- und langfristig zu sichern. Dazu gehört die Anbindung an das belgische Schienennetz, welche momentan durch die Linien 49 (Welkenraedt-Eupen) und 39 (Welkenraedt-Monzen) für den Norden gewährleistet wird. Die Linie Eupen-Ostende wird zudem von Touristen aus dem In- und Ausland genutzt, um beispielsweise am Wochenende einen Ausflug an die belgische Küste oder ins Landesinnere zu unternehmen.

Angesichts mehrerer Faktoren sehe ich Gefahr für den Bahnhof Eupen und die o.g. Linien :

- die geplanten Einsparungen der SNCB (3 Milliarden bis 2019 im Schienenverkehr) und die damit einhergehenden Personalkürzungen machen eine Verminderung des Services am Bahnhof Eupen hinsichtlich der Öffnungszeiten, des Erwerbs von Bahnfahrkarten usw. wahrscheinlich. Auch ist zu befürchten, dass bei den ländlichen und weniger gut besuchten DG-Strecken (Kategorie C und D des belgischen Schienennetzes) der Rotstift angesetzt werden könnte ;

- das beschriebene Szenario würde eine Abschottung des Nordens der DG vom belgischen Schienennetz und somit eine Schwächung des Tourismus-Standorts und des Wirtschaftsstandorts DG bedeuten. Hinzu kommen die Nachteile für die Berufspendler, die in der DG wohnen und im Landesinneren arbeiten. Wenn diese von der Bahn auf das Auto umsteigen müssten, würden sie sicherlich mit kilometerlangen Staus und Verzögerungen in den Ballungszentren rund um Lüttich oder Brüssel rechnen müssen.

Gibt es konkrete Planungen, welche die Linien 39 oder 49 betreffen ? Wie äußern Sie sich zu den Befürchtungen über die ungewisse Zukunft des Bahnhofs Eupen ?

___________________________________________

De Duitstalige Gemeenschap (DG) heeft er extra belang bij om haar toekomst als economisch gebied en leefregio op middellange en lange termijn veilig te stellen. Eén aspect daarvan is de aansluiting op het Belgische spoorwegnet, die momenteel voor de noordelijke gemeenten wordt gewaarborgd door de lijnen 49 (Welkenraedt-Eupen) en 39 (Welkenraedt-Monzen). De lijn Eupen-Oostende wordt bovendien door binnen- en buitenlandse toeristen gebruikt om bijvoorbeeld tijdens het weekend een uitstap te maken naar de Belgische kust of naar het binnenland.

In het licht van verschillende factoren dreigt er volgens mij gevaar voor het station Eupen en de bovengenoemde lijnen:

- door de geplande besparingen bij de NMBS (3 miljard tot 2019 in het spoorwegverkeer) en de daarmee gepaard gaande inkrimpingen van het personeelsbestand is het best mogelijk dat er zal worden gesnoeid in de dienstverlening in het station Eupen met betrekking tot de openingstijden, de aankoop van treinbiljetten, enz. Ook bestaat het gevaar dat er zal worden geschrapt in het aanbod van de landelijke en minder druk benutte trajecten in de DG (categorie C en D van het Belgische spoorwegnet);

- het beschreven scenario zou betekenen dat het noordelijke deel van de DG wordt afgesloten van het Belgische spoorwegnet en dat de DG als toeristisch en economisch gebied wordt verzwakt. Daarbovenop komen nog de nadelen voor de pendelaars die in de DG wonen en in het binnenland werken. Als deze mensen in plaats van de trein voortaan de wagen zouden moeten nemen, moeten ze beslist rekening houden met kilometerslange files en vertragingen in de voorstedelijke gebieden rond Luik of Brussel.

Zijn er concrete plannen die betrekking hebben op de lijnen 39 of 49? Wat is uw antwoord op de vrees in verband met de onzekere toekomst van het station Eupen ?

Antwoord ontvangen op 10 mei 2016 :

Voor de aankoop van de treinbiljetten beschikt het station van Eupen over een automatische verdeler die vierentwintig uur op vierentwintig en zeven dagen op zeven toegankelijk is. Zo goed als het volledige productengamma wordt aangeboden, en zowel bank- / kredietkaarten als muntstukken worden aanvaard om de betaling uit te voeren. Voor eind 2016 zal het ook mogelijk zijn om internationale biljetten zonder reservatie te kopen.

Tijdens de openingsuren kunnen reizigers zich ook tot het loketpersoneel wenden om een vervoerbewijs te kopen of complexere documenten te laten aanmaken (treinkaarten, Mobibkaarten, verhoogde tegemoetkoming, ...). Daarnaast kunnen ze aan het loket ook terecht voor diverse diensten (informatie, opzoekingen of het overhandigen van gevonden voorwerpen).

Los van de inperking van de openingsuren die overwogen wordt, heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) momenteel niet de intentie om het loket te sluiten voor 2020, wanneer een volgende evaluatie plaatsvindt.

De bediening van Eupen maakt deel uit van de verplichtingen vermeld in het beheerscontract tussen NMBS en de Belgische Staat. NMBS is niet van plan het aanbod van of naar Eupen te verminderen.