Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-587

van Alexander Miesen (MR) d.d. 16 april 2015

aan de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der gebouwen

Wahlen vom 25. Mai 2014 - Informatikprobleme Verkiezingen van 25 mei 2014 - Informaticaproblemen

landelijke verkiezing
toepassing van informatica
stemming
Duitstalige Gemeenschap

Chronologie

16/4/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 21/5/2015)
22/6/2015Antwoord

Vraag nr. 6-587 d.d. 16 april 2015 :

Von der Informatikpanne bei den Wahlen vom 25. Mai 2014 war auch die Wahl zum Parlament der Deutschsprachigen Gemeinschaft betroffen. Der Wahlprüfungsausschuss in der Deutschsprachigen Gemeinschaft hat sich intensiv mit den Gründen der Panne und der eventuellen Auswirkung auf die Sitzverteilung innerhalb des Parlaments beschäftigt. Dies vor dem Hintergrund, dass einige nicht lesbaren Magnetkarten auf Empfehlung Ihrer Vorgängerin für ungültig erklärt sind, obwohl die Stimmen der Bürger gültig abgegeben wurden. Die Unlesbarkeit der Karten war auf einen Programmierfehler der ausführenden Firma zurückzuführen.

Bedauerlich war auch der Umgang mit der Situation am Wahltag sowie an den darauf folgenden Tagen. Es fehlten Informationen und Instruktionen seitens des Innenministeriums, insbesondere für die Leiter der Hauptwahlbüros.

In meinen Augen war diese Wahlpanne in ihrer Gesamtheit eine demokratisch makabre Situation, die sich in unserem demokratischen Rechtsstaat nicht wiederholen darf.

Vor diesem Hintergrund erlaube ich mir, sehr geehrter Herr Minister, Ihnen folgende Frage zu stellen:

Welche Konsequenzen hat das Innenministerium aus der Wahlpanne gezogen?

___________________________________________

Ook de verkiezingen voor het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap waren betrokken bij de informaticapanne tijdens de verkiezingen van 25 mei 2014. De commissie voor de verkiezingscontrole in de Duitstalige Gemeenschap heeft zich intensief gebogen over de oorzaken van de panne en de eventuele effecten ervan op de zetelverdeling binnen het parlement. Een aantal onleesbare magneetkaarten werden immers op aanbeveling van uw voorgangster als ongeldig verklaard, hoewel de burgers er hun stem geldig op hadden uitgebracht. De onleesbaarheid van de kaarten was te wijten aan een programmeerfout van de uitvoerende firma.

Ook de omgang met de situatie op de verkiezingsdag en de daarop volgende dagen was betreurenswaardig. Er was een tekort aan informatie en instructies vanwege de FOD Binnenlandse Zaken, vooral voor de voorzitters van de hoofdstembureaus.

Volgens mij was deze panne een democratisch macabere situatie die zich in onze democratische rechtsstaat niet mag herhalen.

Met het oog daarop zou ik u, geachte heer de minister, de volgende vraag willen stellen:

Welke lessen heeft de FOD Binnenlandse Zaken getrokken uit de panne tijdens de verkiezingen?

Antwoord ontvangen op 22 juni 2015 :

Gelet op de aanbeveling in het verslag van het College van deskundigen naar aanleiding van de verkiezingen van 25 mei 2014, heb ik, op 12 maart laatst leden, de negenendertig Waalse gemeenten (waaronder negen Duitstalige gemeenten) en de zeventien Brusselse gemeenten die betrokken zijn bij de geautomatiseerde stemsystemen van de eerste generatie JITES en DIGIVOTE, op de hoogte gebracht van de beslissing om deze systemen in de toekomst niet meer te gebruiken bij verkiezingen onder federale bevoegdheid.

Ik wil onderstrepen dat het eveneens belangrijk zal zijn voor de deelstaten (waaronder de Duitstalige Gemeenschap) om een beslissing ter zake te nemen voor deze gemeenten in het kader van de verkiezingen waarvoor ze bevoegd zijn, met name de gemeente- en / of provincieraadsverkiezingen.

Welke de autonome keuze van elke deelstaat ook is over een terugkeer naar de stemming op papier of het gebruik van het nieuwe elektronische stemsysteem met papieren bewijsstuk, mijn diensten (die bevoegd zijn voor de organisatie van de Europese, federale en regionale verkiezingen van mei/juni 2019) zullen, in samenwerking met de regionale overheden en de deelstaten (die bevoegd zijn voor de volgende lokale verkiezingen van oktober 2018), de nodige maatregelen (opleidingen, logistieke opvolging, …) treffen om een overgang in de beste omstandigheden mogelijk te maken voor de betrokken gemeenten en om het voor hen mogelijk te maken om deze nieuwe uitdaging aan te gaan.

Wat de controle van de elektronische stemming betreft (en meer in het bijzonder van het nieuwe systeem met papieren bewijsstuk), werden enkele aandachtspunten naar voren gebracht in het verslag van het college van onafhankelijke deskundigen, die onderwerp uitmaken van een grondige analyse met als doel het proces van de organisatie van de verkiezingen te verbeteren en beveiligen. Ik zal erop toezien dat dit proces beëindigd wordt voor de volgende verkiezingen onder federale bevoegdheid.