Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-2080

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 10 januari 2019

aan de minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee

Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2015-2019 - Opmaak - Uitvoering - Stand van zaken - Federaal Actieplan 2012-2015 - Evaluatie - Vermindering van de administratieve lasten voor de bedrijven - Resultaten

administratieve formaliteit

Chronologie

10/1/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2019)
12/2/2019Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 6-1559

Vraag nr. 6-2080 d.d. 10 januari 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens de algemene beleidsnota Administratieve Vereenvoudiging heeft de federale regering zich tot doel gesteld om « de administratieve lasten voor bedrijven tegen het einde van deze regeerperiode met 30 % te verminderen ». Om dit doel te verwezenlijken, kondigde de staatssecretaris een « Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2015-2019 » aan, aangezien « via een transparant actieplan met vereenvoudigingsprojecten mogelijke synergiën ook sneller aan het licht komen ». De uitwerking van het plan zou gebeuren op basis van de in het regeerakkoord aangekondigde vereenvoudigingsacties, waarbij de dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV) de taak van coördinator kreeg toegekend. De DAV is er in deze rol toe gehouden op regelmatige basis verslag uit te brengen.

Binnen het kader van de in het federaal regeerakkoord aangekondigde vereenvoudigingsacties, alsook bij het realiseren van de federale doelstellingen op het vlak van administratieve vereenvoudiging, wordt er gewag gemaakt van een directe betrokkenheid van de deelstaatregeringen. Dit gegeven motiveert het transversale karakter van onderhavige vraagstelling.

Ik heb volgende vragen voor de geachte staatssecretaris :

1) Ter opvolging van het Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2012-2015 kondigde hij een nieuw Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2015-2019 aan.

a) Wat is de evaluatie van het Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2012-2015 ? Wat waren de sterktes, zwaktes en eventuele knelpunten in de uitvoering van het plan ? Welke aandachtspunten werden meegenomen in de opmaak van het Actieplan 2015-2019 ?

b) Wat is de stand van zaken in de opmaak van het Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2015-2019 ? Welke initiatieven ter uitvoering van dit plan werden er in tussentijd reeds genomen ?

c) Kan hij het Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2015-2019 toelichten en / of dit plan ter beschikking stellen ?

2) Heeft hij zicht op het percentage waarmee de administratieve lasten voor bedrijven sinds 2015 reeds zijn verminderd ? Acht hij een daling met 30 % tegen het einde van deze regeerperiode nog steeds haalbaar ? Graag kreeg ik bijkomende en gedetailleerde toelichting bij de manier waarop het Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2015-2019 concreet vorm zal geven aan de vooropgestelde administratieve lastendaling, met indien mogelijk het tijdspad en de impact van de verschillende voorstellen en acties.

Antwoord ontvangen op 12 februari 2019 :

1) Het Federaal Actieplan administratieve vereenvoudiging 2015-2019 werd voorbereid door mijn voorganger de heer Theo Francken in samenwerking met de Dienst administratieve vereenvoudiging (DAV). De volledige tekst van dit actieplan werd gevoegd bij zijn beleidsnota van 27 oktober 2016 (stuk Kamer, nr. 54-2111/17). Voor een overzicht van alle vereenvoudigingsdossiers die sinds 2015 gerealiseerd zijn, verwijs ik graag naar http://www.vereenvoudiging.be/realisaties-van-de-federale-overheid.

2) De DAV legt de focus op het meten van gerealiseerde projecten en in mindere mate op het maken van voorspellingen. De verschillende effectief gerealiseerde vereenvoudigingsprojecten worden geëvalueerd in de jaarlijkse berekening van de impact van de federale vereenvoudigingsacties (voor zover er cijfers en data beschikbaar zijn die een evaluatie toelaten).

Uit het meetrapport 2017 blijkt dat de totale administratieve lasten binnen België in 2017 daalden met 41 772 333 euro. Hiervan werd 6 685 566 euro gerealiseerd via wetswijzigingen, vloeide een besparing van 7 017 477 euro voort uit het gebruik van e-governmenttoepassingen en werd een besparing van 28 069 290 euro gerealiseerd dankzij de elektronische ecocheques en e-facturatie.

De cijfers van de DAV tonen aan dat er van 2015 tot en met eind 2017 reeds 402 miljoen euro (402 486 281 euro) aan administratieve lasten voor burgers, ondernemingen én overheidsadministraties bespaard werd. Gedurende het jaar 2015 daalden de administratieve lasten namelijk met 81 521 199 euro. In 2016 en 2017 werd respectievelijk 279 192 749 en 41 772 333 euro aan administratieve lasten bespaard. Samen dus goed voor een totale lastendaling van 402 miljoen euro.

Specifiek voor ondernemingen daalden de administratieve lasten gedurende de periode 2015-2017 met 316 712 840 euro. Hiervan werd 44 926 012 euro gerealiseerd in het jaar 2015 en 243 889 335 euro in 2016. In 2017 daalden de administratieve lasten voor ondernemingen verder met 27 897 493 euro.

Ook de verschillende acties en maatregelen die in het jaar 2018 werden genomen, worden momenteel geëvalueerd. Het meetrapport 2018 zal beschikbaar zijn tegen midden 2019.