Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-2067

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 10 januari 2019

aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie

Federale overheid - Telewerken - Overzicht - Inspectiebezoeken - Cybercrime - Kostenbesparingen

computercriminaliteit
computerpiraterij
werk op afstand
arbeidsinspectie
overheidsapparaat
ministerie
arbeidsveiligheid
officiële statistiek
gezondheid op het werk
overheidsadministratie

Chronologie

10/1/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/2/2019)
12/2/2019Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 6-86

Vraag nr. 6-2067 d.d. 10 januari 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op grond van het koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt hebben personeelsleden van de federale overheidsdiensten de mogelijkheid om telewerk te verrichten. Deze flexibele werkvorm is mogelijk voor zowel contractuelen, mandaathouders, stagiairs als statutairen. Ook occasioneel telewerk is, mits toestemming van de hiërarchische meerdere, toegestaan in het geval het personeelslid specifieke problemen heeft om naar zijn/haar werkplaats te gaan.

De interne preventiedienst kan bij de telewerker controleren of de maatregelen inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek nageleefd worden. Dergelijke controle of inspectiebezoek kan ook op aanvraag van de telewerker worden uitgevoerd.

Ik heb volgende vragen met betrekking tot de diensten (Federale en Programmatorische Overheidsdiensten), instellingen en organisaties die onder de bevoegdheden van de geachte minister/ geachte staatssecretaris ressorteren:

1) Hoeveel van het totaal aantal personeelsleden, zowel in absolute aantallen als in procent, werkt thans: a) occasioneel thuis; b) structureel thuis.

2) a) Hoeveel inspectiebezoeken werden er in de periode 2009-2014 uitgevoerd door de interne preventiedienst?

b) Hoeveel hiervan gebeurden er op aanvraag van de telewerker?

c) In hoeveel gevallen was de telewerkplek niet conform de maatregelen inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek? Welk gevolg werd aan deze vaststellingen gegeven en door wie werden desgevallend de kosten gedragen om de telewerkplek in overeenstemming te brengen met de geldende regels inzake veiligheid en gezondheid?

3) Hoeveel gevallen van cybercrime en/of spionage werden er vastgesteld bij telewerkers in de periode 2009-2014? Welke (bijkomende) beveiligingsmaatregelen werden er dientengevolge getroffen?

4) Werd de eventuele kostenbesparing voor de federale dienst, instelling of organisatie wegens telewerk ooit al in kaart gebracht?

a) Zo ja, wat zijn de belangrijkste bevindingen en conclusies van deze studie? Welk bedrag wordt jaarlijks uitgespaard wegens de implementatie van de flexibele werkvorm 'telewerk' in de desbetreffende federale dienst, instelling of organisatie?

b) Zo nee, waarom niet? Acht de minister/ de staatssecretaris een dergelijke studie nuttig?

Antwoord ontvangen op 12 februari 2019 :

1) In 2018 waren er onder de 1 116 personeelsleden die voor ons departement werkten (met inbegrip van SMALS-MVM) 606 « structurele » telewerkers (met aanhangsel bij het contract of telewerkbesluit), dat is 54,3 %, en 168 waren « occasionele » telewerkers (zonder aanhangsel bij het contract of telewerkbesluit), dat is 15 %.

2) a) Onze Interne Dienst voor preventie en bescherming op het werk heeft tussen 2009 en 2014 geen enkele inspectie uitgevoerd op de telewerkplek.

2) b) Geen enkele.

2) c) GTeen enkele.

3) Tussen 2009 en 2014 werd er geen enkele cyberaanval toegeschreven aan een beveiligingsprobleem dat verband houdt met telewerk. De SD ICT van ons departement heeft altijd toegezien op beveiligde toegangsregels voor telewerk. De toegang wordt beveiligd via VPN Juniper Networks; zo kunnen enkel computers met een up-to-date antivirus zich connecteren. Er werden ook een aantal sensibiliseringscampagnes rond phishing georganiseerd.

4) Er werd geen enkele grootschalige studie uitgevoerd om de voordelen van telewerk te evalueren.

4) a) Doorheen de jaren konden we een significant verschil vaststellen tussen het ziekteverzuim van regelmatige telewerkers en niet-telewerkers.

4) b) Het is vrij moeilijk om de voordelen van telewerk kwantitatief te evalueren in termen van welzijn, evenwicht privéleven / beroepsleven en kantoorkosten, om die voordelen af te wegen tegen de directe kosten van telewerk (forfaitaire vergoedingen om de kostprijs van de internetverbinding te compenseren) en de kosten die eruit voortvloeien (onderhoud van de VPN-servers, enz.).