Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1984

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 12 oktober 2018

aan de minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling

Gas-To-Liquids (GTL) - Niet-beschikbaarheid op de Belgische markt - Reden - Wettelijke voorwaarden

aardgas
motorbrandstof
vervangende brandstof
minder vervuilend voertuig
commercialisering

Chronologie

12/10/2018Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/11/2018)
10/1/2019Rappel
23/5/2019Einde zittingsperiode

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1983
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1985

Vraag nr. 6-1984 d.d. 12 oktober 2018 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Gas To Liquids (GTL) is een vloeibare brandstof op basis van aardgas, die zeer milieuvriendelijk is en zonder aanpassingen kan gebruikt worden in dieselmotoren. GTL verbrandt op een veel schonere wijze dan de reguliere diesel, die geproduceerd wordt uit aardolie. Zowel oude als nieuwe motoren zijn gebaat bij deze brandstof.

GTL heeft een aantal grote voordelen:

- schonere verbranding;

- minder uitstoot (betere luchtkwaliteit);

- minder roet (fijnstof) en geen geurhinder (reukloos);

- biologisch afbreekbaar;

- compatibel met huidig wagenpark;

- geluidsvriendelijk (in veel gevallen zal het motorgeluid verminderd worden).

Het transversale karakter van mijn vragen ligt besloten in het feit dat enerzijds transport, de toelating of erkenning van brandstoffen op de markt en milieu federale bevoegdheden zijn en anderzijds verkeer en milieu ook gewestelijke bevoegdheden zijn.

Ik heb volgende vragen:

1) Er zijn in het verleden een aantal initiatieven genomen om GTL ook op de Belgische markt te introduceren en te verkopen. Deze initiatieven werden door de federale diensten niet weerhouden. Wat is de reden hiervoor? Graag kreeg ik een gedetailleerde argumentatie.

2) Wat zijn de wettelijke voorwaarden om een (alternatieve) brandstof te mogen aanbieden op de Belgische markt?