Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-15

van Valérie De Bue (MR) d.d. 3 november 2014

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Dure treinkaartjes - Studie van GoEuro - Beoogde maatreglen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer

Chronologie

3/11/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2014)
16/12/2014Antwoord

Vraag nr. 6-15 d.d. 3 november 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens een studie van reisspecialist GoEuro, die onlangs zijn traditionele prijsindex heeft gepubliceerd, is België één van de duurste landen ter wereld op het vlak van het passagiersvervoer.

De Belgische passagier betaalt 17 euro voor een afstand van honderd kilometer, waardoor ons land tot de duurste landen van Europa behoort. Kan de minister ons zeggen hoe België zijn achterstand op dat vlak kan inhalen, temeer daar het stiptheidsprobleem aanzienlijk blijft?

Zou de NMBS-Groep dit probleem kunnen oplossen via specifieke aanbiedingen voor minder gegoede reizigers?

Antwoord ontvangen op 16 december 2014 :

Volgens de GoEuro-studie zou België behoren tot de top 10 van landen met de hoogste treintarieven. Deze vaststelling is opmerkelijk aangezien heel wat andere internationale benchmarks aangeven dat België erg lage treintarieven kent. Zo blijkt onder andere uit het vooraanstaande UBS-rapport (UBS Wealth Management Research, 2012, Prices and Earnings, A comparison of purchasing power around the globe) dat België wat betreft treintarieven duidelijk bij de goedkoopste West-Europese landen behoort.

Omwille van deze duidelijke tegenspraak met eerdere studies heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) de GoEuro-studie grondig geanalyseerd en komt tot de volgende conclusies :

Gegeven de voorgaande tekortkomingen van de GoEuro-studie, en gegeven de talrijke andere onderzoeken die aantonen dat de tarieven in België gemiddeld bij de laagste tarieven in West-Europa behoren, betwist de NMBS de betrouwbaarheid en representativiteit van de GoEuro-studie.

De sociale tarieven die bij NMBS momenteel van toepassing zijn, liggen een stuk lager dan de standaardprijs 2de klas die in de studie in rekening werd genomen (minstens 50 % korting).