Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1476

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 12 juni 2017

aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

FOD Sociale Zekerheid - Sociale Inspectie - Sociaal inspecteurs - Aantal - Evolutie

sociale zekerheid
arbeidsinspectie
officiële statistiek
personeel

Chronologie

12/6/2017Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 13/7/2017)
17/7/2017Antwoord

Vraag nr. 6-1476 d.d. 12 juni 2017 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De beleidsdomeinen Welzijn, Volksgezondheid en Gezin zijn een Vlaamse gemeenschapsbevoegdheid. Deze vraag gaat dus over een transversale bevoegdheid.

In de strijd tegen de sociale fraude werd de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) opgericht met de bedoeling een efficiëntere aanpak van de sociale fraude mogelijk te maken. Om de doelstellingen van de SIOD te kunnen realiseren is het van groot belang dat er voldoende controlecapaciteit is bij de verschillende inspectiediensten.

1. Hoeveel sociaal inspecteurs zijn er momenteel werkzaam in de verschillende departementen van de Sociale Inspectie bij de FOD Sociale Zekerheid?

2. a) Zijn alle voorziene betrekkingen in het kader ingevuld? b) Zo neen, welke initiatieven neemt u om vlug bijkomende mensen aan te werven?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2017 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Het lijkt me vooreerst nuttig te verduidelijken dat, omwille van rationalisatie, de ministerraad op 10 november 2016 heeft beslist de Sociale Inspectie van de federale overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid te integreren in de Inspectiedienst van de Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ). Deze beslissing heeft uitwerking op 1 juli 2017, wat tot gevolg heeft dat de Sociale Inspectie niet meer zal bestaan als een zelfstandige dienst na 30 juni van dit jaar.

Als gevolg van deze integratie zal de RSZ moeten waarborgen dat alle aspecten van sociale fraude die tot haar bevoegdheid behoren behandeld worden en dat zij beschikt over een voldoende capaciteit van inspecteurs om dit te doen. In functie van deze analyse, zal deze instelling zijn personeelsplan voor het jaar 2018 moeten opmaken.

Ter informatie vindt u in de tabel hieronder de personeelssterkte van het controlepersoneel (uitgesplitst per regionale directie) dat in dienst was bij de Sociale Inspectie op 1 juni 2017.

Directies

Technisch experten (sociaal inspecteurs)

Attachés (sociaal inspecteurs)

Adviseur (sociaal inspecteurs)

Totaal

Logistieke ondersteuning (Brussel)

5

3

2

10

West-Vlaanderen

18

6

1

25

Oost-Vlaanderen

19

6

1

26

Antwerpen

26

6

1

33

Limburg

12

4

1

17

Henegouwen

15

4

0

19

Namen, Luxemburg, Waals-Brabant

19

7

1

27

Luik

19

5

1

25

Vlaams-Brabant

23

4

1

28

Brussel

23

7

1

31

Totaal

179

52

10

241