Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1376

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 14 april 2017

aan de vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel

Brandstoffen- Kwaliteit - Controles

motorbrandstof
benzine
gasolie
kwaliteit van het product
kwalitatieve analyse
bescherming van de consument

Chronologie

14/4/2017Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/5/2017)
9/6/2017Antwoord

Vraag nr. 6-1376 d.d. 14 april 2017 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Consumentenbescherming is een gewestelijke materie en bijgevolg betreft deze vraag een transversale bevoegdheid.

Er duiken steeds meer brandstofverdelers op die merkelijk goedkoper brandstof kunnen aanbieden dan de grote merken. Er duiken steeds meer klachten op van klanten die deze goedkopere brandstof tanken. Zij stellen dat ze meer geconfronteerd worden met motorproblemen die het gevolg zouden zijn van deze goedkopere brandstof. De slechtere kwaliteit zou het gevolg zijn van die lagere prijzen. Ook steeds meer garagehouders stellen dat veel motorproblemen het gevolg zijn van de bedenkelijke kwaliteit van de brandstof van deze goedkope merken.

1. Is er inderdaad een verband vast te stellen tussen goedkope brandstoffen en meer motorproblemen?

2. a) Op welke manier worden de brandstoffen gecontroleerd op hun kwaliteit? b) Welke procedure wordt hier gevolgd?

3. Werden er de voorbije drie jaar merken of verdelers gevat die brandstoffen leveren die niet aan de normen voldoen?

4. Welke sancties werden hier genomen?

5. Over welke middelen beschikt de administratie om ervoor te zorgen dat de kwaliteit gegarandeerd kan worden?

6. Over welke middelen beschikt de consument om eventuele schade te recupereren van malafide brandstofverdelers?

Antwoord ontvangen op 9 juni 2017 :

1) Tot op heden werd er geen verband vastgesteld tussen het gebruik van goedkopere (motor)brandstoffen en problemen met de motor (of met de boiler).

2) a) De bemonsterde (motor)brandstoffen worden geanalyseerd op een aantal parameters betreffende de kwaliteit, volgens de Belgische en Europese normen (variërend in functie van het product).

b) Elk staal wordt geanalyseerd door een laboratorium. Indien een staal niet voldoet aan één of meerdere parameters, wordt dit staal meteen verstuurd naar een ander laboratorium om een tegenanalyse uit te voeren.

3) De kwaliteit van (motor)brandstoffen in publieke (tank)stations is reeds vijf jaar stabiel (met een niet-conformiteitspercentage van minder dan 5 %).

4) & 5) In het geval dat een staal niet conform is met de huidige kwaliteitsnormen, wordt allereerst de vergoeding voor de kosten van het staal, namelijk de kosten van de analyse en de administratieve kosten, gevorderd van de juridisch verantwoordelijke van het distributiepunt. Daarnaast zullen nieuwe stalen genomen worden op de plaats van distributie na een periode van drie weken volgend op het tijdstip van de eerste staalname. Deze periode werd op redelijke wijze bepaald om de verantwoordelijke van het distributiepunt in staat te stellen om noodzakelijke maatregelen te nemen om het product conform te maken. De Economische Inspectie van de federale overheidsdienst (FOD) Economie wordt terzelfdertijd op de hoogte gebracht van de non-conformiteit. Zolang het product niet voldoet aan de normen, zal deze procedure worden herhaald totdat het product conform is.

De Economische Inspectie kan waarschuwingen uitschrijven, boetes voorstellen en het dossier overmaken aan het parket.

6) De consument kan alle gebruikelijke stappen (minnelijk of gerechtelijk) ondernemen om een herstel van eventuele opgelopen schade te vragen.