Personeelsbestand - Inwoners Brussels Gewest - Overheidsbedrijven
overheidsbedrijf
officiële statistiek
niveau van het onderwijs
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
taalgebruik
Proximus
personeel
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
3/11/2014 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2014) |
16/1/2015 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-134
In een interview in de Knack van 29 juni 2011 beschuldigt de voorzitter van het Brusselse openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) Yvan Mayeur de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Belgacom ervan geen Brusselaars in dienst te willen nemen. Het personeelsbestand van deze bedrijven zou 4 % Brusselaars tellen. De heer Mayeur suggereert daarbij dat hier racistische motieven meespelen.
Hierover de volgende vragen :
1) Wat is het aandeel van het aantal inwoners uit het Brussels Gewest in de verschillende overheidsbedrijven die onder de bevoegdheid van de geachte minister ressorteren? Hoe evolueerden deze cijfers de afgelopen tien jaar? Hoe duidt zij deze cijfers en ontwikkelingen, welke conclusies kan men hieruit trekken?
2) Kan zij mij cijfers bezorgen met betrekking tot het scholingsniveau van deze Brusselaars als personeelsleden in de verschillende overheidsbedrijven? Hoe duidt zij deze cijfers en welke conclusies kan men hieruit trekken?
3) Kan zij mij cijfers bezorgen met betrekking tot de woonplaats (gemeenten) en de leeftijd van deze Brusselaars?
4) Bestaat er proactief beleid om meer inwoners uit het Brussels Gewest in deze bedrijven aan te werven? Zo neen, acht zij dit opportuun gezien de hoge (jeugd)werkloosheid in onze hoofdstad? Kan zij haar antwoord motiveren?
5) Hoe duidt zij de uitspraak van Brusselse OCMW-voorzitter Yvan Mayeur dat het hier om een racistische aanwervingspolitiek vanwege deze overheidsbedrijven zou gaan? Zijn er aanwijzingen die hierop wijzen? Zal zij dit, gezien de aan het licht gebrachte schandelijke discriminatie door interim-kantoren, ten gronde onderzoeken?
6) Welke mogelijke andere verklaringen kan zij aanreiken voor deze scheefgroei? Spelen de vereisten voor tweetaligheid en de taalkaders hier eventueel een rol?
7) Welke zijn de belangrijkste hinderpalen om tot een evenredige vertegenwoordiging te komen van de Brusselaars in deze overheidsbedrijven? Wat ondernam of plant zij om deze hinderpalen weg te werken?
Wat betreft Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Infrabel :
1. Voor wat de Belgische Spoorwegen betreft, verwijzen wij naar de bijlage, punt 1.
2. Voor wat de Belgische Spoorwegen betreft, verwijzen wij naar de bijlage, punt 2.
Het scholingsniveau wordt weergegeven door middel van de rang:
Rang 1, rang 2 en hogere rang 3 |
Hogere kaderleden |
Rang 3 |
Niveau master |
Rang 4 |
Niveau bachelor |
Rang 5 |
Niveau secundair onderwijs |
Rang 6 |
Interne bevordering van personeel rang 7 |
Rang 7 |
Tweede graad van het technisch of algemeen secundair onderwijs of 2de leerjaar van de derde graad van het beroepsonderwijs |
Rang 8 |
Interne opleiding |
Rang 9 |
Geen diploma of getuigschrift |
3. Voor wat de Belgische Spoorwegen betreft, verwijzen wij naar de bijlage, punt 3.
4. De Belgische Spoorwegen voeren inderdaad een proactief beleid op de Brusselse arbeidsmarkt in samenwerking met de Brusselse instanties.
Zo blijven de Belgische Spoorwegen in samenwerking met ACTIRIS investeren in een proactief beleid met betrekking tot de werving van allochtone medewerkers op de Brusselse arbeidsmarkt.
Daarnaast kwam in samenwerking met Bruxelles Formations een project tot stand, specifiek gericht op Brusselse werkzoekenden en personen van vreemde origine waarbij kandidaten de gelegenheid kregen een technische vooropleiding te volgen bij Iris Tech (Centrum voor beroepsreferenties van de Metaalverwerkende Nijverheid en de Technologische Industrie) om hun slaagkansen op de proeven voor technicus te vergroten.
5. Er zijn absoluut geen aanwijzingen dat de Belgische Spoorwegen een racistische aanwervingspolitiek zouden hanteren. Integendeel, de Belgische Spoorwegen beschikken al meerdere jaren over het diversiteitslabel, uitgereikt door de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid. De rekruteringscommunicatie binnen de Belgische Spoorwegen is opgebouwd rond het thema diversiteit: man, vrouw, nieuwe Belgen, enz. Het omvat mensen van verschillende oorsprong, die daadwerkelijk tewerkgesteld zijn bij de Belgische Spoorwegen.
6. Net zoals voor andere bedrijven is het voor de Belgische Spoorwegen niet eenvoudig geschikt personeel te vinden in Brussel en dit enerzijds omwille van de diplomavereisten en anderzijds omwille van de bij wet opgelegde voorwaarden inzake taalkennis.
7. Aanvullend kunnen we stellen dat de Brusselse werkplaatsen vaak moeilijkheden ondervinden om nieuwkomers in dienst te houden. Men stelt vast dat er een niet te verwaarlozen uitval is gedurende de stageperiode. Hiervan moeten de oorzaken nog onderzocht worden.
Wel kunnen we zeggen dat in het verleden (2007) -onder andere in de werkplaats van Vorst- focusgroepen werden georganiseerd rond het thema diversiteit en onthaal. Hieraan namen vooral nieuwe medewerkers deel. Dit leidde tot een reeks van maatregelen op vlak van het onthaalbeleid en opleiding, coaching en mentoring van nieuwe medewerkers, die in de werkplaats van Vorst in praktijk werden omgezet.
Wat betreft Belgocontrol :
Belgocontrol is een autonoom overheidsbedrijf met vestigingen op de luchthavens van Oostende, Antwerpen, Charleroi, Luik en Brussel-Nationaal. In 2014 vertegenwoordigt het aantal inwoners uit het Brussels Gewest 6.8% van het personeelsbestand bij Belgocontrol, tegenover 8.6% in 2005. Deze evolutie is een gevolg van personeel dat verhuist, maar ook van het verlaten van het bedrijf (pensioneringen, vrijwillig vertrek, enz..).
In 2014 beschikken 37% van de tewerkgestelde Brusselaars bij Belgocontrol over een diploma van hoger secundair onderwijs en 53% over een Master of een Buitenlands diploma.
Zie bijlage
Het aanwervingsbeleid van Belgocontrol is er op gericht de voor de opengestelde functie meest geschikte kandidaat te vinden, hierbij is de woonplaats van de kandidaat geen aanwervingscriterium.
5, 6 en 7.
Ook al laat ik aan de heer Mayeur de verantwoordelijkheid voor zijn uitspraken, toch wil ik u eraan herinneren dat wij over een wetgevend kader ter zake beschikken en dat Belgocontrol, bovendien als overheidsonderneming, zich daaraan moet houden.
evolutie bezoldigd personeel van de Belgische Spoorwegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
(HR Rail - Infrabel - NMBS - Externe organismen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
Totaal bezoldigd personeel |
Inwoners Brussels gewest |
% Br. gew. |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2005 |
39240 |
827 |
2.11% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2006 |
37865 |
777 |
2.05% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2007 |
37993 |
836 |
2.20% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2008 |
38331 |
886 |
2.31% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2009 |
38587 |
925 |
2.40% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2010 |
38792 |
980 |
2.53% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2011 |
38105 |
995 |
2.61% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2012 |
36985 |
1006 |
2.72% |
|
|
|
|
|
|
|
|
01/01/2013 |
36206 |
1033 |
2.85% |
|
|
|
|
|
|
|
|
indeling inwoners Brusselse gemeenten (19) per rang van de graad |
|
|
|
|
|
|
|
||||
bezoldigd personeel van de Belgische Spoorwegen op 01/11/2014 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
(HR Rail - Infrabel - NMBS - Externe organismen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
rang |
|
Aantal - Nombre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
buiten rang - hors rang |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 1 |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 2+ |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 2 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 3+ |
|
42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoger kader - Cadre sup. |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 3 |
|
184 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 4 |
|
215 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 5 |
|
405 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 6 |
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 7 |
|
116 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 8 |
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rang 9 |
|
73 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal - Total |
|
1081 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
indeling inwoners per Brusselse gemeenten (19) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
bezoldigd personeel van de Belgische Spoorwegen op 01/11/2014 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
(HR Rail - Infrabel - NMBS - Externe organismen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Gemeente |
|
Commune |
|
Aantal |
|
|
|
|
|
|
|
ANDERLECHT |
|
ANDERLECHT |
|
138 |
|
|
|
|
|
|
|
BRUSSEL |
|
BRUXELLES |
|
159 |
|
|
|
|
|
|
|
ELSENE |
|
IXELLES |
|
50 |
|
|
|
|
|
|
|
ETTERBEEK |
|
ETTERBEEK |
|
34 |
|
|
|
|
|
|
|
EVERE |
|
EVERE |
|
33 |
|
|
|
|
|
|
|
GANSHOREN |
|
GANSHOREN |
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
JETTE |
|
JETTE |
|
76 |
|
|
|
|
|
|
|
KOEKELBERG |
|
KOEKELBERG |
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
OUDERGEM |
|
AUDERGHEM |
|
36 |
|
|
|
|
|
|
|
SCHAARBEEK |
|
SCHAERBEEK |
|
99 |
|
|
|
|
|
|
|
SINT-AGATHA-BERCHEM |
BERCHEM-SAINTE-AGATHE |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
||
SINT-GILLIS |
|
SAINT-GILLES |
|
43 |
|
|
|
|
|
|
|
SINT-JANS-MOLENBEEK |
MOLENBEEK-SAINT-JEAN |
92 |
|
|
|
|
|
|
|
||
SINT-JOOST-TEN-NOODE |
SAINT-JOSSE-TEN-NOODE |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
||
SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE |
WOLUWE-SAINT-LAMBERT |
52 |
|
|
|
|
|
|
|
||
SINT-PIETERS-WOLUWE |
WOLUWE-SAINT-PIERRE |
26 |
|
|
|
|
|
|
|
||
UKKEL |
|
UCCLE |
|
67 |
|
|
|
|
|
|
|
VORST |
|
FOREST |
|
67 |
|
|
|
|
|
|
|
WATERMAAL-BOSVOORDE |
WATERMAEL-BOITSFORT |
26 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Totaal |
|
Total |
|
1081 |
|
|
|
|
|
|
|
indeling inwoners Brusselse gemeenten (19) per leeftijd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
bezoldigd personeel van de Belgische Spoorwegen op 01/11/2014 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
(HR Rail - Infrabel - NMBS - Externe organismen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Age |
Nombre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leeftijd |
Aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27 |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28 |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29 |
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31 |
39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32 |
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37 |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38 |
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41 |
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43 |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46 |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47 |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
51 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
52 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55 |
39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56 |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57 |
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58 |
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61 |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal - Total |
1081 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
indeling inwoners per leeftijd en per Brusselse gemeente (19) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
bezoldigd personeel van de Belgische Spoorwegen op 01/11/2014 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
(HR Rail - Infrabel - NMBS - Externe organismen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Age |
ANDERLECHT |
BRUXELLES |
IXELLES |
ETTERBEEK |
EVERE |
GANSHOREN |
JETTE |
KOEKELBERG |
AUDERGHEM |
SCHAERBEEK |
BERCHEM-SAINTE-AGATHE |
Leeftijd |
ANDERLECHT |
BRUSSEL |
ELSENE |
ETTERBEEK |
EVERE |
GANSHOREN |
JETTE |
KOEKELBERG |
OUDERGEM |
SCHAARBEEK |
SINT-AGATHA-BERCHEM |
19 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
22 |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
1 |
|
23 |
4 |
2 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
24 |
1 |
3 |
|
2 |
1 |
|
1 |
1 |
|
1 |
|
25 |
2 |
1 |
2 |
|
1 |
|
2 |
|
|
1 |
1 |
26 |
4 |
6 |
1 |
3 |
|
|
3 |
|
1 |
3 |
|
27 |
3 |
8 |
3 |
1 |
|
|
1 |
2 |
1 |
4 |
2 |
28 |
5 |
4 |
1 |
4 |
1 |
|
|
1 |
|
3 |
2 |
29 |
6 |
8 |
4 |
2 |
1 |
|
1 |
1 |
|
|
1 |
30 |
4 |
8 |
3 |
|
3 |
|
2 |
|
3 |
1 |
1 |
31 |
3 |
9 |
1 |
3 |
|
|
3 |
|
|
6 |
1 |
32 |
3 |
4 |
|
|
|
|
2 |
1 |
1 |
2 |
1 |
33 |
5 |
3 |
3 |
1 |
|
1 |
1 |
2 |
1 |
3 |
|
34 |
4 |
7 |
1 |
|
|
1 |
2 |
|
1 |
4 |
3 |
35 |
3 |
6 |
4 |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
2 |
|
36 |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
1 |
1 |
7 |
1 |
37 |
4 |
5 |
1 |
2 |
1 |
|
1 |
|
2 |
5 |
|
38 |
3 |
1 |
1 |
1 |
|
|
5 |
|
1 |
2 |
|
39 |
3 |
7 |
|
|
1 |
1 |
2 |
|
|
1 |
1 |
40 |
8 |
|
3 |
|
1 |
|
5 |
|
|
3 |
|
41 |
|
2 |
|
|
1 |
|
3 |
1 |
1 |
1 |
|
42 |
3 |
6 |
1 |
1 |
2 |
|
1 |
1 |
|
3 |
1 |
43 |
5 |
5 |
1 |
2 |
1 |
|
2 |
2 |
3 |
2 |
|
44 |
3 |
6 |
2 |
1 |
1 |
1 |
|
|
2 |
5 |
|
45 |
3 |
4 |
1 |
|
1 |
|
2 |
|
|
3 |
1 |
46 |
2 |
4 |
|
|
2 |
|
2 |
|
2 |
4 |
1 |
47 |
3 |
|
|
1 |
|
|
2 |
|
1 |
2 |
|
48 |
3 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
49 |
6 |
4 |
|
|
1 |
1 |
2 |
|
3 |
2 |
|
50 |
|
1 |
2 |
|
3 |
|
|
|
|
2 |
1 |
51 |
1 |
5 |
1 |
1 |
|
2 |
2 |
|
|
2 |
|
52 |
6 |
3 |
1 |
1 |
|
1 |
2 |
|
3 |
2 |
1 |
53 |
6 |
6 |
|
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
|
3 |
|
54 |
7 |
3 |
2 |
1 |
2 |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
55 |
6 |
5 |
|
|
2 |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
|
56 |
7 |
6 |
2 |
2 |
|
1 |
1 |
|
|
2 |
1 |
57 |
3 |
3 |
1 |
|
1 |
|
4 |
|
|
2 |
|
58 |
3 |
4 |
3 |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
1 |
3 |
1 |
59 |
|
2 |
3 |
|
|
|
5 |
|
|
1 |
2 |
60 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
61 |
1 |
1 |
|
1 |
|
1 |
1 |
|
2 |
1 |
2 |
62 |
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
63 |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
64 |
|
|
|
|
1 |
|
1 |
|
|
|
|
Totaal - Total |
138 |
159 |
50 |
34 |
33 |
20 |
76 |
20 |
36 |
99 |
31 |