Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1155

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 1 december 2016

aan de vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel

Transportsector - Situatie - Aantal faillissementen - Evolutie - Ondersteuning van de sector - Maatregelen - Evaluatie

vervoersonderneming
wegvervoer
faillissement
sociale dumping
steun aan ondernemingen
officiële statistiek

Chronologie

1/12/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/1/2017)
18/1/2017Antwoord

Vraag nr. 6-1155 d.d. 1 december 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk is een gewestelijke materie en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale bevoegdheid.

Onze transportsector staat sterk onder druk, mede als gevolg van de sociale dumping in deze sector. Steeds meer nemen buitenlandse bedrijven het werk over van onze eigen transporteurs.

1) Beschikt u over cijfermateriaal met betrekking tot de evolutie van onze binnenlandse transportsector ?

2) Hoeveel faillissementen waren er in deze sector de jongste vijf jaar ?

3) Wat is de evolutie van de tewerkstelling in deze sector tijdens de voorbije vijf jaar ?

4) Welke maatregelen hebt u reeds genomen om deze sector te ondersteunen ?

5) Hoe evalueert u de genomen maatregelen ?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2017 :

1.      Er zijn verschillende manieren om de transportsector af te bakenen. De hieronder verstrekte gegevens baseren zich op de meest gangbare, brede, definitie, die de NACE-sectoren 49 (Vervoer te land en vervoer via pijpleidingen), 50 (Vervoer over water) en 51 (Luchtvaart) omvat. 

2.      U vindt hieronder de gevraagde gegevens.

Faillissementen en banenverlies in de transportsector (NACE 49, 50 en 51) (2010-2016)


Faillissementen

Banenverlies

2010

167

1.350

2011

198

1.814

2012

173

1.285

2013

155

1.309

2014

151

970

2015

122

689

2016 (tot en met november)

89

760

Bron: Fonds tot vergoeding van de in geval van Sluiting van Ondernemingen ontslagen werknemers (FSO)

3.      U vindt hieronder de gevraagde gegevens.

Werkende bevolking van 15-64 jaar in de transportsector (NACE 49, 50 en 51) volgens geslacht (2010-2015)


Mannen

Vrouwen

Totaal

 

 

 

 

2010

125.698

20.900

146.598

2011

125.486

19.524

145.010

2012

118.298

20.885

139.183

2013

122.766

20.347

143.113

2014

119.281

19.377

138.658

2015

120.209

20.777

140.986

De verstrekte cijfers zijn het resultaat van de Enquête naar de arbeidskrachten.

Het zijn geen "absolute" cijfers maar benaderingen die gebaseerd zijn op de extrapolatie van een toevalssteekproef uit de Belgische bevolking.

Bij de interpretatie van de cijfers dient hiermee rekening te worden gehouden.

Bron: Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium, Enquête naar de arbeidskrachten

 4.      Zoals u weet is het in het kader van de binnen de Europese Unie (EU) gemaakte afspraken in principe niet toegestaan om specifieke maatregelen te nemen die zich op één specifieke sector richten. De transportsector wordt evenwel mee ondersteund via het algemene beleid van de regering, bijvoorbeeld via de belastinghervorming, de loonmatiging en de Wet Werkbaar en Wendbaar Werk.   

5.     De transportsector is conjunctuurgevoelig, maar de cijfers uit de voorgaande tabellen geven mij geen bijzondere reden voor ongerustheid, en ik ben ervan overtuigd dat de sector mee zal profiteren van de banengroei die in de komende jaren nog kan worden verwacht.