Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1106

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 7 november 2016

aan de minister van Defensie, belast met Ambtenaren-zaken

Federale administraties - Telewerk - Cijfers

overheidsbedrijf
overheidsadministratie
werk op afstand
officiële statistiek

Chronologie

7/11/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/12/2016)
7/12/2016Antwoord

Vraag nr. 6-1106 d.d. 7 november 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Welzijn op het werk is een bevoegdheid van de Gemeenschappen en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale bevoegdheid.

1) a) Kunt u meedelen, opgesplitst per overheidsdienst, in hoeverre het telewerk is ingevoerd ?

b) Hoeveel ambtenaren hebben op vrijwillige basis gekozen voor telewerk ?

c) Wat is de spreiding van deze ambtenaren over de verschillende Gewesten (woonplaats) ?

2) a) Hoeveel ambtenaren stapten intussen reeds uit het systeem ?

b) Wat zijn de belangrijkste redenen ?

3) Welke hinderpalen zijn er nog om van telewerk een succesverhaal te maken ?

4) In hoeverre is dit een bijzonder aandachtspunt in het ambtenarenbeleid ?

Antwoord ontvangen op 7 december 2016 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1) In totaal doen 21 001 federale ambtenaren aan telewerk op een totaal van 69 193. Dit komt overeen met een aandeel van 30 %.

Van deze telewerkers hebben 11 394 hun woonplaats in Vlaanderen, 7 889 in Wallonië, 1 670 in Brussel, en 48 personeelsleden hebben geen juiste postcode gegeven.

De keuze voor het telewerk gebeurt in principe steeds op vrijwillige basis zowel voor het betrokken personeelslid als voor de betrokken werkgever op basis van artikel 5 van het Koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt (Belgisch Staatsblad van 1 december 2006).

De tabel in bijlage bevat het gedetailleerd overzicht opgesplitst per federale overheidsdienst van het aantal personen telewerk doen, met opgave van het gewest waarin zij hun woonplaats hebben.

2) a) Ik beschik niet over een volledig becijferd overzicht van het aantal ambtenaren die intussen reeds uit het systeem stapten.

b) Enkele redenen waarvan we tot dusver kennis hebben gekregen hebben om uit het systeem te stappen hebben vooral te maken met persoonlijke redenen ; het duidelijk aflijnen van werk en privéleven ; de eigen werkorganisatie.

3) Ik vind de evolutie van het aantal telewerkers van 6 137 telewerkers in 2013 naar 21 001 telewerkers nu, op zich reeds een succesverhaal, aangezien de occasionele telewerkers hier nog niet in zijn opgenomen.

Maar natuurlijk willen we beter doen, ook in het kader van het welzijn van de medewerkers.

De belangrijkste bepalende factoren voor het slagen van het tijds- en plaats-onafhankelijk werken zijn de aard van het werk ; de organisatiecultuur, de leiderschapsstijl en de mentaliteit van de kenniswerker en zijn manager.

4) Eén van de assen in mijn beleid inzake ambtenarenzaken is het duurzaam en flexibel personeelsbeleid, dat er net op gericht het beschikbare talent beter, maar ook duurzamer in te zetten.

Het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden, naast gedrags- en cultuurwijziging zijn hiervan de belangrijkste bouwstenen.

Het wil ambtenaren meer mogelijkheden geven om hun loopbaan beter af te stemmen op hun talenten en behoeftes. Het tijds- en plaats-onafhankelijk werken met de verdere uitbouw van telewerk en satellietwerk past hierin perfect.

Organisaties

Telewerk


Vlaanderen

Wallonië

Brussel

Onbepaald

Totaal

%

Personeel

Ministerie van Landsverdediging

0

0

0

0

0

0,00 %

1 583

FOD Kanselarij van de eerste minister

31

14

14

0

59

36,42 %

162

FOD Personeel en Organisatie

116

80

37

0

233

43,88 %

531

FOD Budget en Beheerscontrole

40

25

17

0

82

53,95 %

152

FOD Informatie- en Communicatietechnologie

11

5

1

0

17

58,62 %

29

FOD Financiën

6 013

4 520

693

19

11 245

49,91 %

22 530

FOD Financiën fedorest

6

7

1

0

14

1,52 %

921

FOD Mobiliteit en Vervoer

221

104

46

0

371

35,10 %

1 057

FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie

406

221

73

5

705

36,51 %

1 931

FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

187

101

30

4

322

19,80 %

1 626

FOD Binnenlandse Zaken

390

227

143

2

762

13,67 %

5 575

FOD Sociale Zekerheid

265

217

51

2

535

58,53 %

914

FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu

337

193

71

2

603

59,70 %

1 010

FOD Justitie Hoofdbestuur

179

120

45

2

346

25,15 %

1 376

FOD Justitie Strafinrichtingen

0

0

0

0

0

0,00 %

9 808

FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

63

46

14

1

124

10,59 %

1 171

POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie

46

21

13

0

80

41,88 %

191

POD Wetenschapsbeleid

0

0

0

0

0

0,00 %

277

Centrum voor onderzoek in diergeneeskunde en agrochemie

1

0

0

0

1

1,09 %

92

Nationaal Instituut voor criminalistiek en criminologie

0

0

0

0

0

0,00 %

147

Koninklijk Museum van het Leger en van Krijgsgeschiedenis

0

0

0

0

0

0,00 %

61

Algemeen Rijksarchief en Rijksarchieven in depProvinciën

1

2

2

0

5

1,99 %

251

Belgisch Instituut voor ruimteaëronomie

35

19

7

2

63

40,13 %

157

Koninklijk Belgisch Instituut voor natuurwetenschappen

9

1

2

0

12

2,97 %

404

Koninklijk Instituut voor het kunstpatrimonium

0

0

0

0

0

0,00 %

150

Koninklijk Meteorologisch Instituut van België

0

0

0

0

0

0,00 %

185

Koninklijk Museum voor Midden-Afrika

0

0

0

0

0

0,00 %

229

Koninklijke Bibliotheek van België

0

0

0

0

0

0,00 %

270

Koninklijke Musea van Kunst en Geschiedenis

15

17

4

0

36

12,90 %

279

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

0

0

0

0

0

0,00 %

234

Koninklijke Sterrenwacht van België

31

13

13

0

57

33,14 %

172

Wetenschappelijk Instituut volksgezondheid

27

4

5

0

36

16,98 %

212

Regie der Gebouwen

154

119

23

1

297

33,18 %

895

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen

0

0

0

0

0

0,00 %

1 242

Federaal Agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten

165

87

35

0

287

63,64 %

451

Centrale Dienst voor sociale en culturele actie ten behoeve van de leden van de militaire gemeenschap

0

0

0

0

0

0,00 %

275

Nationaal Geografisch Instituut

14

14

2

0

30

16,30 %

184

Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oudstrijders en oorlogsslachtoffers

0

0

1

0

1

1,01 %

99

Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen

0

0

0

0

0

0,00 %

42

Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen

0

0

0

0

0

0,00 %

39

Federaal Planbureau

31

15

6

0

52

53,06 %

98

Fonds voor arbeidsongevallen

22

7

3

0

32

14,61 %

219

Fonds voor de beroepsziekten

69

41

14

0

124

48,63 %

255

Hulp- en voorzorgskas voor zeevarenden

0

0

0

0

0

0,00 %

20

Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen

0

0

0

0

0

0,00 %

557

Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering

22

14

2

0

38

13,57 %

280

Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels

0

0

0

0

0

0,00 %

458

Famifed ex-Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers

298

239

44

0

581

62,47 %

930

Rijksdienst voor sociale zekerheid

362

214

31

1

608

46,10 %

1 319

Rijksdienst voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen

189

131

26

0

346

49,78 %

695

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering

394

209

77

2

682

58,64 %

1 163

Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie

70

42

8

0

120

50,00 %

240

Rijksdienst voor arbeidsvoorziening

799

515

73

3

1390

37,08 %

3 749

Rijksdienst voor pensioenen

360

280

42

2

684

30,15 %

2 269

Kruispuntbank van de sociale zekerheid

15

5

1

0

21

77,78 %

27


11 394

7 889

1 670

48

21 001

30,35 %

69 193