Federale administraties - Telewerk - Cijfers
overheidsbedrijf
overheidsadministratie
werk op afstand
officiële statistiek
7/11/2016 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/12/2016) |
7/12/2016 | Antwoord |
Welzijn op het werk is een bevoegdheid van de Gemeenschappen en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale bevoegdheid.
1) a) Kunt u meedelen, opgesplitst per overheidsdienst, in hoeverre het telewerk is ingevoerd ?
b) Hoeveel ambtenaren hebben op vrijwillige basis gekozen voor telewerk ?
c) Wat is de spreiding van deze ambtenaren over de verschillende Gewesten (woonplaats) ?
2) a) Hoeveel ambtenaren stapten intussen reeds uit het systeem ?
b) Wat zijn de belangrijkste redenen ?
3) Welke hinderpalen zijn er nog om van telewerk een succesverhaal te maken ?
4) In hoeverre is dit een bijzonder aandachtspunt in het ambtenarenbeleid ?
Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.
1) In totaal doen 21 001 federale ambtenaren aan telewerk op een totaal van 69 193. Dit komt overeen met een aandeel van 30 %.
Van deze telewerkers hebben 11 394 hun woonplaats in Vlaanderen, 7 889 in Wallonië, 1 670 in Brussel, en 48 personeelsleden hebben geen juiste postcode gegeven.
De keuze voor het telewerk gebeurt in principe steeds op vrijwillige basis zowel voor het betrokken personeelslid als voor de betrokken werkgever op basis van artikel 5 van het Koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt (Belgisch Staatsblad van 1 december 2006).
De tabel in bijlage bevat het gedetailleerd overzicht opgesplitst per federale overheidsdienst van het aantal personen telewerk doen, met opgave van het gewest waarin zij hun woonplaats hebben.
2) a) Ik beschik niet over een volledig becijferd overzicht van het aantal ambtenaren die intussen reeds uit het systeem stapten.
b) Enkele redenen waarvan we tot dusver kennis hebben gekregen hebben om uit het systeem te stappen hebben vooral te maken met persoonlijke redenen ; het duidelijk aflijnen van werk en privéleven ; de eigen werkorganisatie.
3) Ik vind de evolutie van het aantal telewerkers van 6 137 telewerkers in 2013 naar 21 001 telewerkers nu, op zich reeds een succesverhaal, aangezien de occasionele telewerkers hier nog niet in zijn opgenomen.
Maar natuurlijk willen we beter doen, ook in het kader van het welzijn van de medewerkers.
De belangrijkste bepalende factoren voor het slagen van het tijds- en plaats-onafhankelijk werken zijn de aard van het werk ; de organisatiecultuur, de leiderschapsstijl en de mentaliteit van de kenniswerker en zijn manager.
4) Eén van de assen in mijn beleid inzake ambtenarenzaken is het duurzaam en flexibel personeelsbeleid, dat er net op gericht het beschikbare talent beter, maar ook duurzamer in te zetten.
Het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden, naast gedrags- en cultuurwijziging zijn hiervan de belangrijkste bouwstenen.
Het wil ambtenaren meer mogelijkheden geven om hun loopbaan beter af te stemmen op hun talenten en behoeftes. Het tijds- en plaats-onafhankelijk werken met de verdere uitbouw van telewerk en satellietwerk past hierin perfect.
Organisaties |
Telewerk |
|
|||||
Vlaanderen |
Wallonië |
Brussel |
Onbepaald |
Totaal |
% |
Personeel |
|
Ministerie van Landsverdediging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
1 583 |
FOD Kanselarij van de eerste minister |
31 |
14 |
14 |
0 |
59 |
36,42 % |
162 |
FOD Personeel en Organisatie |
116 |
80 |
37 |
0 |
233 |
43,88 % |
531 |
FOD Budget en Beheerscontrole |
40 |
25 |
17 |
0 |
82 |
53,95 % |
152 |
FOD Informatie- en Communicatietechnologie |
11 |
5 |
1 |
0 |
17 |
58,62 % |
29 |
FOD Financiën |
6 013 |
4 520 |
693 |
19 |
11 245 |
49,91 % |
22 530 |
FOD Financiën fedorest |
6 |
7 |
1 |
0 |
14 |
1,52 % |
921 |
FOD Mobiliteit en Vervoer |
221 |
104 |
46 |
0 |
371 |
35,10 % |
1 057 |
FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie |
406 |
221 |
73 |
5 |
705 |
36,51 % |
1 931 |
FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking |
187 |
101 |
30 |
4 |
322 |
19,80 % |
1 626 |
FOD Binnenlandse Zaken |
390 |
227 |
143 |
2 |
762 |
13,67 % |
5 575 |
FOD Sociale Zekerheid |
265 |
217 |
51 |
2 |
535 |
58,53 % |
914 |
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu |
337 |
193 |
71 |
2 |
603 |
59,70 % |
1 010 |
FOD Justitie Hoofdbestuur |
179 |
120 |
45 |
2 |
346 |
25,15 % |
1 376 |
FOD Justitie Strafinrichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
9 808 |
FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg |
63 |
46 |
14 |
1 |
124 |
10,59 % |
1 171 |
POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie |
46 |
21 |
13 |
0 |
80 |
41,88 % |
191 |
POD Wetenschapsbeleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
277 |
Centrum voor onderzoek in diergeneeskunde en agrochemie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1,09 % |
92 |
Nationaal Instituut voor criminalistiek en criminologie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
147 |
Koninklijk Museum van het Leger en van Krijgsgeschiedenis |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
61 |
Algemeen Rijksarchief en Rijksarchieven in depProvinciën |
1 |
2 |
2 |
0 |
5 |
1,99 % |
251 |
Belgisch Instituut voor ruimteaëronomie |
35 |
19 |
7 |
2 |
63 |
40,13 % |
157 |
Koninklijk Belgisch Instituut voor natuurwetenschappen |
9 |
1 |
2 |
0 |
12 |
2,97 % |
404 |
Koninklijk Instituut voor het kunstpatrimonium |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
150 |
Koninklijk Meteorologisch Instituut van België |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
185 |
Koninklijk Museum voor Midden-Afrika |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
229 |
Koninklijke Bibliotheek van België |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
270 |
Koninklijke Musea van Kunst en Geschiedenis |
15 |
17 |
4 |
0 |
36 |
12,90 % |
279 |
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
234 |
Koninklijke Sterrenwacht van België |
31 |
13 |
13 |
0 |
57 |
33,14 % |
172 |
Wetenschappelijk Instituut volksgezondheid |
27 |
4 |
5 |
0 |
36 |
16,98 % |
212 |
Regie der Gebouwen |
154 |
119 |
23 |
1 |
297 |
33,18 % |
895 |
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
1 242 |
Federaal Agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten |
165 |
87 |
35 |
0 |
287 |
63,64 % |
451 |
Centrale Dienst voor sociale en culturele actie ten behoeve van de leden van de militaire gemeenschap |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
275 |
Nationaal Geografisch Instituut |
14 |
14 |
2 |
0 |
30 |
16,30 % |
184 |
Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oudstrijders en oorlogsslachtoffers |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1,01 % |
99 |
Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
42 |
Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
39 |
Federaal Planbureau |
31 |
15 |
6 |
0 |
52 |
53,06 % |
98 |
Fonds voor arbeidsongevallen |
22 |
7 |
3 |
0 |
32 |
14,61 % |
219 |
Fonds voor de beroepsziekten |
69 |
41 |
14 |
0 |
124 |
48,63 % |
255 |
Hulp- en voorzorgskas voor zeevarenden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
20 |
Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
557 |
Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering |
22 |
14 |
2 |
0 |
38 |
13,57 % |
280 |
Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,00 % |
458 |
Famifed ex-Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers |
298 |
239 |
44 |
0 |
581 |
62,47 % |
930 |
Rijksdienst voor sociale zekerheid |
362 |
214 |
31 |
1 |
608 |
46,10 % |
1 319 |
Rijksdienst voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen |
189 |
131 |
26 |
0 |
346 |
49,78 % |
695 |
Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering |
394 |
209 |
77 |
2 |
682 |
58,64 % |
1 163 |
Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie |
70 |
42 |
8 |
0 |
120 |
50,00 % |
240 |
Rijksdienst voor arbeidsvoorziening |
799 |
515 |
73 |
3 |
1390 |
37,08 % |
3 749 |
Rijksdienst voor pensioenen |
360 |
280 |
42 |
2 |
684 |
30,15 % |
2 269 |
Kruispuntbank van de sociale zekerheid |
15 |
5 |
1 |
0 |
21 |
77,78 % |
27 |
|
11 394 |
7 889 |
1 670 |
48 |
21 001 |
30,35 % |
69 193 |