Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-108

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 3 november 2014

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) - Overdracht van het personeel naar de Gewesten - Bevoegdheden keuringsstations - Samenwerkingsakkoord over sensibiliseringsacties

verkeersveiligheid
bewustmaking van de burgers
gewestvorming
technische keuring
samenwerkingsakkoord (Belgisch institutioneel kader)

Chronologie

3/11/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2014)
4/12/2014Antwoord

Vraag nr. 6-108 d.d. 3 november 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 31 januari 2014 werden de wetten die de overdracht van bevoegdheden naar de Gewesten en de Gemeenschappen regelen alsook de wetten die de bijzondere financieringswet hervormen, in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. De hoofdbrok van de Zesde Staatshervorming, namelijk de overdracht van bevoegdheden van de Federale Staat naar de Gemeenschappen en Gewesten, vertaalt zich in een lange lijst van materies, onder andere de arbeidsmarkt, de justitiehuizen, verkeersveiligheid en technische keuring. Door de overdracht van de bevoegdheden van het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) zullen de Gewesten voortaan bevoegd zijn voor de sensibilisering, de informatie en de bevordering inzake verkeersveiligheid, alsook inzake kennis, studie en onderzoeksactiviteiten inzake verkeersveiligheid.

Het BIVV is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) die verschillende activiteiten uitoefent, waaronder sensibilisering inzake verkeersveiligheid, studie en onderzoek naar verkeersveiligheid, bijstand aan personen via het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing (CARA) en activiteiten ten dienste van ondernemingen.

Ik heb volgende vragen voor de minister:

1) Op de Ministerraad van 3 oktober 2014 hechtte de Vlaamse regering geen goedkeuring aan het ontwerp van koninklijk besluit over het overdragen van personeelsleden van het BIVV naar de Gewesten. Werd de minister al op de hoogte gebracht van die beslissing ? Hoe luidt de beslissing dienaangaande van respectievelijk het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest ?

2) Op welke manier en wanneer zal de minister met de Vlaamse regering besprekingen voeren over de door de Vlaamse regering aangehaalde discussiepunten, namelijk :

a) de juridische problemen rond de overdracht van het personeel door middel van een koninklijk besluit ;

b) het feit dat nog besprekingen gevoerd worden om een aantal onduidelijkheden en twistpunten uit te klaren ;

c) het ontbreken van essentiële informatie omtrent het aantal over te dragen personeelsleden en de financiële gevolgen ?

Werden de gesprekken hierover al opgestart ?

3) De toelichting bij artikel 23 van het voorstel van bijzondere wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming stelt : " Zodra de technische controle langs de weg is overgedragen aan de gewesten, worden zij eveneens bevoegd voor de homologatie van de instrumenten die in dat kader gebruikt worden. " (Stuk Senaat 5-2232/1 - 2012/2013, blz. 141). Betekent dit dat Vlaanderen voortaan enkel bevoegd zal zijn voor de homologatie van de instrumenten bij de controles langs de weg, terwijl het BIVV momenteel ook bevoegd is voor de controle van de apparatuur gebruikt in de keuringsstations (bij artikel 8, § 4, van het koninklijk besluit van 23 december 1994) en bij de keuringen op verplaatsing (bij artikel 1 van het ministeriële besluit van 27 juni 2012) ? Blijft, met andere woorden, de huidige bevoegdheid van het BIVV voor de controle van de apparatuur gebruikt in de keuringsstations en bij de keuringen op verplaatsing een federale bevoegdheid ?

4) De Gewesten zouden een samenwerkingsakkoord sluiten waarbij de federale overheid wordt betrokken, om langs de autosnelwegen nationale sensibiliseringsacties voor het grote publiek te organiseren. Werd deze samenwerkingsovereenkomst inmiddels al opgemaakt en ook goedgekeurd ? Graag de stand van zaken.

Antwoord ontvangen op 4 december 2014 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Noch ikzelf noch het Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV) werden officieel op de hoogte gebracht van het negatief advies van het Vlaams Gewest met betrekking tot het koninklijk besluit voor de overdracht van het personeel van het BIVV naar de Gewesten. Dit werd teruggevonden in de beslissingen van de Vlaamse Regering.

Van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest werd nog geen bericht ontvangen. Tijdens de vergaderingen van het beheerscomité, waarin vertegenwoordigers van de Gewesten zijn opgenomen sedert juni 2014, werd het standpunt van Vlaanderen door beide Gewesten echter bijgetreden.

Zowel het federaal kabinet van Mobiliteit als het BIVV werken dus verder aan de implementatie van de regionalisering vanuit deze invalshoek, met name dat de Gewesten een negatief advies over het koninklijk besluit hebben uitgebracht.

2. De Gewesten hebben sedert juni 2014 een vertegenwoordiger die deelneemt aan de maandelijkse vergaderingen van het beheerscomité van het BIVV. Tijdens deze vergaderingen komt telkens de status van de regionalisering aan bod. De juridische problemen zijn bekend voor alle leden van het beheerscomité, inclusief de bestuurders van de privaatrechtelijke vzw BIVV.

Sedert begin 2014 heeft het BIVV alle informatie over personeelsleden ter beschikking gehouden van de gewesten. De lijsten met het over te dragen personeel zijn verdeeld onder de leden van het beheerscomité vanaf het ogenblik dat de Gewesten van dit orgaan deel uitmaakten. Van bij de start van de bespreking van de regionalisering werd vanuit het BIVV verduidelijkt dat de overdracht van personeelsleden van de privaatrechtelijke vzw BIVV naar de Gewesten, in het kader van de regionalisering, juridische problemen zou opleveren. Dit standpunt werd onderschreven door de Gewesten op basis van het negatief advies voor het koninklijk besluit dat de transfer van het personeel zou regelen.

Dit laatste neemt echter niet weg dat de gesprekken tussen de Gewesten, het federaal kabinet van de minister van Mobiliteit en het BIVV in een zeer constructieve en oplossingsgerichte sfeer verlopen. Met respect voor de persoonlijke situatie van de betrokken personeelsleden zoekt men momenteel oplossing voor de tewerkstelling in de toekomst.

3. In artikel 6 §1° van de Bijzondere Wet tot hervorming van de instellingen, wordt in hoofdstuk XII. betreffende het verkeersveiligheidsbeleid, als een geregionaliseerde materie gedefinieerd : “4° het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen met het oog op hun in verkeerstelling en de technische keuring van voertuigen die op de weg rijden in toepassing van de federale normen, met dien verstande dat de natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest is gelegen; 5° de homologatie van radars en andere instrumenten die gelinkt zijn met de gewestelijke bevoegdheden;”.

Het gaat dus om een geregionaliseerde materie en het BIVV zal in de toekomst, op basis van een beheersovereenkomst met de Gewesten, deze taken uitvoeren conform aan de Gewestelijk opgelegde normen.

4).Artikel 92bis, §2, van dezelfde wet bepaalt: “De Gewesten sluiten in ieder geval samenwerkingsakkoorden voor de regeling van de aangelegenheden die betrekking hebben: (…) i) op de organisatie langs de autosnelwegen, van nationale sensibiliseringsacties inzake verkeersveiligheid.”.

Art 6 §4bis van dezelfde wet voegt daaraan toe: « De federale overheid wordt betrokken bij het sluiten van het samenwerkingsakkoord bedoeld in artikel 92bis, § 2, i). ».

Dit samenwerkingsakkoord werd nog niet opgemaakt, maar door de aanwezigheid van de Gewesten in het beheersorgaan van het BIVV is er alle ruimte en mogelijkheid voor overleg ter zake.