Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1032

van Jean-Paul Wahl (MR) d.d. 29 september 2016

aan de staatssecretaris voor Armoedebestrijding, Gelijke Kansen, Personen met een beperking, en Wetenschapsbeleid, belast met Grote Steden, toegevoegd aan de Minister van Financiën

Strijd tegen de armoede in België - Samenwerking tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus - Evaluatie - Interministeriële Conferentie Sociale Integratie - Agenda - Informatieverslag van de Senaat nummer 6-162 - Follow-up

armoede
institutionele samenwerking
verhouding land-regio
kind
opvolging informatieverslag

Chronologie

29/9/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/11/2016)
19/10/2016Antwoord

Vraag nr. 6-1032 d.d. 29 september 2016 : (Vraag gesteld in het Frans)

Enkele maanden geleden heeft de Senaat zijn informatieverslag afgerond betreffende de noodzakelijke samenwerking tussen de federale overheid, de Gemeenschappen en de Gewesten inzake de gezamenlijke aanpak van de strijd tegen kinderarmoede in ons land (doc. Senaat nummer 6-162/2-2015/2016). Verschillende aanbevelingen werden uitgewerkt (cf. doc. Senaat nummer 6-162/2-2015/2016). Een daarvan luidde : « voorrang te geven aan de bestrijding van kinderarmoede, met bijzondere aandacht voor de transversale aard van dit probleem, door de samenwerking tussen de verschillende beleidsniveaus te organiseren en te bevorderen”. Die transversaliteit was eveneens opgenomen in het tweede Nationaal Kinderarmoedebestrijdingsplan.

De Interministeriële Conferentie Sociale Integratie is trouwens een nuttig en onmisbaar instrument om het beleid inzake de armoedebestrijding in ons land te coördineren.

Kunt u ons zeggen hoe de samenwerking op het vlak van de armoede tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus wordt geëvalueerd? Kunt u in dat kader de agenda van de Interministeriële Conferentie Sociale Integratie meedelen? Wat zijn de termijnen voor de globale evaluatie van het Plan Armoedebestrijding, in het bijzonder vanuit de optiek van de transversaliteit tussen de bevoegdheidsniveaus?

Antwoord ontvangen op 19 oktober 2016 :

In antwoord op haar vragen, heb ik de eer de senator de volgende antwoorden te geven :

In België is een actieve samenwerking en coördinatie tussen de federale overheid, de gemeenschappen, de gewesten en de lokale besturen van groot belang. Vanuit de vaststelling dat een effectief armoedebestrijdingsbeleid op verschillende beleidsdomeinen gevoerd moet worden, sloten de federale staat, de gemeenschappen en de gewesten al in 1998 een Samenwerkingsakkoord af om het armoedebeleid te bestendigen. Het is in dit kader dat de Interministeriële Conferentie “Integratie in de Maatschappij” samenkomt, waar de bevoegde ministers uit de verschillende regeringen elkaar ontmoeten en samenwerken. Zoals bepaald tijdens de vorige regeringsperiode neemt momenteel de Duitstalige Gemeenschap, in overleg met het Waalse Gewest het voorzitterschap waar van de Interministeriële Conferentie “Integratie in de Maatschappij”. Ik kijk dan ook uit naar hun initiatief om dit instrument voor interfederaal overleg inzake de strijd tegen de armoede samen te roepen.

Wat betreft het Federale Plan Armoedebestrijding voor de periode 2016-2019 zoals goedgekeurd op de ministerraad van 20 juli 2016 verwijs ik U naar de aankomende commissie Volksgezondheid (Kamer van Volksvertegenwoordigers) van 9 november. Tijdens deze openbare zitting zal ik het Federale Plan Armoedebestrijding voorstellen. U bent van harte welkom voor deze belangrijke commissievergadering. Het Federaal Armoedeplan is ook vrij raadpleegbaar via de website van POD-MI: http://www.mi-is.be/sites/default/files/documents/plan_federal_de_lutte_contre_la_pauvrete_2016-2019_0.pdf