Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9956

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 27 september 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Fyra - Bankgaranties - Terugbetaling - Aanwending

snelvervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Nederland
garantie

Chronologie

27/9/2013Verzending vraag
29/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9956 d.d. 27 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de loop van de maand juli betaalden enkele banken de bankgaranties die de NMBS had gestort in het kader van de bestelling van de ondertussen omstreden Fyra-treinen, terug aan de NMBS. Het ging daarbij volgens de media om 37 miljoen euro. Ondertussen betaalde Ansalsobreda de banken ook al terug voor datzelfde bedrag.

Mijn vragen aan de geachte minister hierover zijn de volgende:

1. Werden met de terugbetaling van 37 miljoen euro aan bankgaranties daarmee alle gelden die de NMBS al betaalde voor de aanschaf van de Fyra-treinen terugbetaald? Zo nee, welke bedragen niet?

2. Indien er nog andere bedragen betaald zijn, worden er nog procedures ingespannen om ook deze terug te krijgen en hoe worden de kansen ingeschat om dit tot een goed einde te brengen ?

3. Hoe zal het geld dat terugbetaald werd, eventueel aan te vullen met andere, nog te recupereren gelden, herbestemd worden?

Wordt dit geld aangewend om de kosten voor de alternatieve verbindingen met Nederland, opgezet in de nasleep van het Fyra-debacle, te financieren? Zo ja, volstaan deze gelden daarvoor, of is er te kort of over ?

Zo nee, waar zullen die 37 miljoen euro dan wel voor gebruikt worden ?

Antwoord ontvangen op 29 november 2013 :

  1. Een bedrag van 288 036 euro was niet gedekt door de bankwaarborg omdat dit een aanpassingswerk was dat besteld werd tijdens de bouwfase.

  2. Bovengenoemde bedragen zullen teruggevorderd kunnen worden in het kader van de schadeclaim aan de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) tegen AnsaldoBreda en dit voor de rechter van Midden-Nederland (Utrecht) die contractueel aangeduid werd als bevoegde rechtbank.

  3. Een eventuele schadevergoeding ten gunste van de NMBS zal kunnen worden aangewend voor nieuwe investeringen of verbeteringen van de dienstverlening aan de reiziger.