Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9934

van Wilfried Vandaele (N-VA) d.d. 24 september 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

NMBS - Derde spoor tussen Brugge en Dudzele

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
provincie West-Vlaanderen
haveninstallatie

Chronologie

24/9/2013Verzending vraag
20/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-9934 d.d. 24 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit verschillende bronnen vernamen we dat het derde spoor tussen Brugge en Dudzele pas klaar zal zijn tegen 2024. De initiële datum, 2017, werd dus 7 jaar verschoven. De belangrijkste reden hiervoor is budgettair. In de huidige economische omstandigheden is het project niet langer een prioriteit. In een krantenartikel verklaarde u o.a. voorrang te willen geven aan projecten die de veiligheid van het spoor verbeteren. Met de recente treinramp in Wetteren in ons achterhoofd is dat een verdedigbaar motief.

Niettemin bestaat er een consensus over het feit dat de ontsluiting van de haven van Zeebrugge van levensbelang is voor de haven zelf en voor onze economie. Havens als Rotterdam en Le Havre liggen op de loer om hun economische troeven uit te spelen terwijl we bij ons blijven talmen met oplossingen.

In de senaat werd deze discussie al meer dan 10 jaar geleden gevoerd: in 2002 (collega Steverlynck, vraag nr. 1917) en in 2005 (collega Chevalier, vraag nr. 3-794). Toen al stelde men vast dat de regering de noodzaak voor extra sporen erkent maar het project verschuift naar de toekomst. Dit werd nog eens vastgesteld in 2005 toen Infrabel besliste om de HST-lijnen tussen België-Nederland en Luik-Duitsland voorrang te geven op de ontsluiting van de haven Zeebrugge.

We zien dus een steeds weerkerende discussie waarbij de ontsluiting van de haven steeds opschuift.

- Werden er de afgelopen jaren reeds voorbereidende studies uitgevoerd i.v.m. het derde spoor? Zo ja, welke waren de resultaten?

- Hoe belangrijk vindt u de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via het spoor?

- Hebt u over de evolutie van het dossier al overlegd met uw Vlaamse collega('s)? Zo ja, wat waren de resultaten van het overleg?

Antwoord ontvangen op 20 januari 2014 :

Infrabel laat mij weten dat de belangrijkheid die ze hecht aan een goede spoorontsluiting van de Zeehaven Brugge, wordt aangetoond door de geplande of reeds uitgevoerde investeringswerken aldaar. In het recente verleden werden volgende grotere projecten gerealiseerd:

Thans worden de procedures doorlopen om een nieuwe aankomst- en vertrekbundel aan te leggen ter hoogte van Zwankendamme en in de daarop volgende fase wordt de bestaande rangeerbundel gemoderniseerd en uitgebreid.

Tot slot kadert dit project in de logica van de havenaansluitingen en maakt het voorwerp uit van regelmatig overleg met het Vlaams Gewest in het kader van het MIP en de prioritaire gewestelijke projecten.