Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9923

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 september 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

Nationale Loterij - Euro Millions - Agressieve reclame

Nationale Loterij
reclame
spelverslaving

Chronologie

24/9/2013Verzending vraag
5/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9923 d.d. 24 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent, eind september 2013, mocht mijn raadgever zich plots verheugen in een gepersonifieerde brief afkomst van de Nationale Loterij, Dienst Abonnementen. In deze brief werd mijn raadgever niet alleen geïnformeerd maar meteen ook verleid - via een lanceringsaanbod - om een Euro Millions abonnement aan te gaan. Daardoor (cit.) "Schandalig rijk worden? Met het Euro Millions abonnement laat je geen enkele kans liggen …" Hierna kwam een opsommingen van hoe weldadig het vergokken van minimum 4 euro per week (16 euro/maand en dus 192 euro per jaar) wel kan zijn. De antwoordkaart behoeft zelfs geen postzegel.

Al diverse keren ondervroeg ik de minister en zijn voorgangers over de "schandalige" praktijken die de Nationale Loterij aanwendt om zoveel mogelijk mensen tot gokken te bewegen. Mijn raadgever wil helemaal niet gokken, heeft geen behoefte aan dergelijk briefwisseling maar wordt er toch mee geconfronteerd.

1. Hoe beoordeelt de minister de agressieve praktijk van de Nationale Loterij om mensen te stimuleren tot gokken, zoals blijkt uit de briefwisseling over het Euro Millions abonnement? Beaamt de minister dat dit soort praktijken niet alleen onwenselijk maar vooral ook gevaarlijk zijn, omdat ze mensen lokken naar gokgedrag… een gedrag dat tienduizenden mensen en hun families in grote miserie brengt?

2. Op welke wijze worden de namen en adressen verzameld waarnaar deze propaganda wordt gestuurd, welke databanken spelen hier? Hoe verhoudt deze adressering zich tot de privacywet?

3. Op welke wijze kan een geadresseerde aan de Nationale Loterij kenbaar maken dat hij/zij geen enkele interesse heeft en ook niet wil benaderd worden? Waarom wordt dit nergens op het propagandamateriaal vermeld?

4. Zal de minister de Nationale Loterij met deze laakbare praktijken confronteren en deze overheidsinstelling hiervoor veroordelen en hen verplichten om met veel meer terughoudendheid hun gokpraktijken te promoten?

5. Zal de minister een totaalverbod voor persoonlijk geadresseerde mailings hieromtrent uitvaardigen?

Antwoord ontvangen op 5 november 2013 :

De Nationale Loterij dient bij de uitvoering van haar taak als een sociaal verantwoordelijke en professionele aanbieder van spelplezier te handelen binnen een snel evoluerende nationale en internationale concurrentiële context.

De kanalisatieplicht van de Nationale Loterij houdt in dat ze haar producten kenbaar maakt aan het publiek via adequate reclamecampagnes. De beheersovereenkomst voorziet ook dat de Nationale Loterij vrij haar distributiemethodes bepaalt en ook gebruik kan maken van directe kanalen met als doel om in het kader van de beschikbaarheid van de openbare dienst haar aanbod dichter bij de spelers te brengen (artikel 4 beheersovereenkomst).

Indien wordt vastgesteld dat het aantal bezoekers van traditionele verkooppunten achteruitgaat, omdat de aantrekkingskracht van deze verkooppunten afneemt om uiteenlopende redenen (ik verwijs hier naar de resolutie van 16 mei 2013 die de Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft aangenomen over de moeilijkheden bij de dagbladhandelaars), dan kan een abonnementssysteem daarop inspelen en ervoor zorgen dat men geen klanten verliest.

Uiteraard moet worden vermeden dat mensen die niet willen gokken door deze direct marketing actie een verslaving zouden oplopen. In de praktijk stelt men echter juist vast dat het risico op overmatig spelgedrag gering is bij deze spelers. Niet alleen is het spelen niet anoniem, maar de speler speelt ook steeds mee voor +/- hetzelfde bedrag op vaste tijdstippen. De gemiddelde inzet bij een abonnement is ook lager.

De mailing is gericht aan personen die geselecteerd werden overeenkomstig gebruikelijke handelsmethoden. De adressen werden aangeleverd door een onderneming die gespecialiseerd is in commercialisatie van gegevens voor direct marketing doeleinden. Dit bedrijf heeft de adressen voor eenmalig gebruik ter beschikking gesteld en garandeert het respect voor de privacywet.

Wie deze mailing niet langer wenst te ontvangen, kan dit melden via het opgegeven gratis telefoonnummer of via mail. Bij toekomstige acties zal dit nog uitdrukkelijker geformuleerd worden.