Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9804

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 27 augustus 2013

aan de minister van Werk

Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg - Personen met een handicap - Personeelssterkte - Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt

werknemer met een beperking
gereserveerde arbeidsplaats
overheidsapparaat
ambtenaar
ministerie
officiële statistiek

Chronologie

27/8/2013Verzending vraag
26/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9804 d.d. 27 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sinds 2009 ziet de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. Die commissie is ook belast met de evaluatie van de inspanningen die de federale organisaties leveren om de vastgelegde 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken.

Het vierde evaluatieverslag van de BCAPH, dat onlangs is gepubliceerd, vermeldt dat het tewerkstellingspercentage van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt licht stijgt sinds 2009 en 1,54% bereikte op 31 december 2012. Er is een toename van 0,17% sinds 2011. We kunnen ons enkel verheugen over die vooruitgang maar toch blijft het percentage ver beneden de quota die bepaald zijn bij koninklijk besluit.

Voorts staat in de bijlagen van dat verslag dat de Federale Openbare Dienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg is gestegen van 2,06% in 2009 tot 2,67% in 2010, en vervolgens daalde tot 2,19% in 2011 en tot 1,98% in 2012, wat neerkomt op een daling van 0,69% van het tewerkstellingspercentage van personen met een handicap in uw departement.

Als ik er de rubriek “Geleverde inspanningen” op nasla, zie ik dat uw administratie in 2012 veel nieuwe acties heeft opgestart om de 3%-doelstelling te bereiken, maar dat ze blijkbaar ofwel niet in de praktijk zijn gebracht ofwel nog geen vruchten hebben opgeleverd in 2012.

Anderzijds vermeldt dat verslag andere cijfers, die eerder verontrustend zijn. Het eerste betreft het percentage van ingevulde functies. De personen met een handicap oefenen vooral taken van niveau D en C uit. Het tweede betreft het geslacht van de werknemers. Bij het federaal openbaar ambt bedraagt de verhouding 47,26% mannen en 52,47% vrouwen, wat globaal gezien overeenkomt met de verdeling volgens geslacht van de Belgische bevolking, maar wat de tewerkstelling van personen met een handicap betreft, zijn de vrouwen met een handicap ondervertegenwoordigd met een percentage van nauwelijks 41,22%.

Kan de minister me in het licht van die gegevens informeren over:

1) het aantal ambtenaren die bij uw administratie werken sinds 31 december 2012;

2) het aantal personen met een handicap die bij uw administratie werken sinds 31 december 2012;

3) het aantal personen met een handicap die met pensioen gingen in 2012 bij uw departement en het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totale aantal tewerkgestelde personen met een handicap;

4) het aantal personen met een handicap die hun contract hebben verbroken en het percentage dat dat aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totaal aantal tewerkgestelde personen met een handicap;

5) het aantal personen met een handicap die zijn aangeworven in 2012 en het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totaal aantal tewerkgestelde personen met een handicap, evenals het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van de totale personeelssterkte van uw administratie;

6) de niveaus waarin de personen met een handicap werken, uitgesplitst volgens geslacht;

7) het aantal vrouwen met een handicap en het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totaal aantal personeelsleden met een handicap bij uw administratie;

8) het aantal werknemers met een handicap die zijn aangeworven tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2013 en de nieuwe inspanningen die gedurende die eerste zes maanden zijn geleverd?

Antwoord ontvangen op 26 november 2013 :

Gelieve hierna het antwoord op de gestelde vraag te vinden:

1.  Op 31 december 2012 werkten 1399 personeelsleden bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg;

2.  26 personen met een handicap werkten er op dezelfde datum;

3.  Geen enkele persoon met een handicap werd gepensioneerd in 2012;

4.  Geen enkele persoon met een handicap heeft zijn arbeidscontract beëindigd in 2012;

5.  Geen enkele persoon met een handicap werd aangeworven in 2012;

6.   

Niveau

M

V

A

1

0

B

3

2

C

7

1

D

7

5


7.
  De FOD telt 8 vrouwen met een handicap op een totaal van 26, wat overeenkomt met 31%;

8.  Momenteel werd nog geen enkele persoon met een handicap aangeworven in 2013. 

Wat de geleverde inspanningen betreft, heeft de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg een nota betreffende diversiteitspolitiek opgesteld in 2011. Deze nota omvat verschillende actieplannen waaronder er één bestemd is voor de personen met een handicap. 

Het Directiecomité wenst acties binnen 2 HR-domeinen: welzijn van de aanwezige personen met een handicap + selectie en aanwerving van personen met een handicap. 

Acties voor wat betreft welzijn:

Acties voor wat betreft selectie en aanwerving:

Deze maatregelen zullen binnenkort geëvalueerd worden.