Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9803

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 27 augustus 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken

Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken - Personen met een handicap - Personeelssterkte - Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt

werknemer met een beperking
gereserveerde arbeidsplaats
overheidsapparaat
ambtenaar
ministerie
officiële statistiek

Chronologie

27/8/2013Verzending vraag
21/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9803 d.d. 27 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sinds 2009 ziet de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. Die commissie is ook belast met de evaluatie van de inspanningen die de federale organisaties leveren om de vastgelegde 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken.

Het vierde evaluatieverslag van de BCAPH, dat onlangs is gepubliceerd, vermeldt dat het tewerkstellingspercentage van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt licht stijgt sinds 2009 en 1,54% bereikte op 31 december 2012. Er is een toename van 0,17% sinds 2011.

Voorts staat in de bijlagen van dat verslag dat uw departement vooruitgang boekt: van 1,73% in 2009 is het gestegen tot 2,19% in 2012.

We kunnen ons enkel verheugen over die vooruitgang, maar het algemeen percentage blijft lager dan de quota die bepaald zijn bij koninklijk besluit.

Anderzijds vermeldt dat verslag andere cijfers, die eerder verontrustend zijn. Het eerste betreft het percentage van ingevulde functies. De personen met een handicap oefenen vooral taken van niveau D en C uit. Het tweede betreft het geslacht van de werknemers. Bij het federaal openbaar ambt bedraagt de verhouding 47,26% mannen en 52,47% vrouwen, wat globaal gezien overeenkomt met de verdeling volgens geslacht van de Belgische bevolking, maar wat de tewerkstelling van personen met een handicap betreft, zijn de vrouwen met een handicap ondervertegenwoordigd met een percentage van nauwelijks 41,22%.

Kan de minister me in het licht van die gegevens informeren over:

1) het aantal ambtenaren die bij uw administratie werken sinds 31 december 2012;

2) het aantal personen met een handicap die bij uw administratie werken sinds 31 december 2012;

3) het aantal personen met een handicap die met pensioen gingen in 2012 bij uw departement en het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totale aantal tewerkgestelde personen met een handicap;

4) het aantal personen met een handicap die hun contract hebben verbroken en het percentage dat dat aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totaal aantal tewerkgestelde personen met een handicap;

5) het aantal personen met een handicap die zijn aangeworven in 2012 en het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totaal aantal tewerkgestelde personen met een handicap evenals het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van de totale personeelssterkte van uw administratie;

6) de niveaus waarin de personen met een handicap werken, uitgesplitst volgens geslacht;

7) het aantal vrouwen met een handicap en het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van het totaal aantal personeelsleden met een handicap bij uw administratie;

8) het aantal werknemers met een handicap die zijn aangeworven tussen 1 januari 2012 en 30 juni 2013 en de nieuwe inspanningen die gedurende die eerste zes maanden zijn geleverd?

9) Is de persoon die aan autisme lijdt die in de quota van de personen met een handicap is opgenomen, contractueel verbonden aan uw administratie, gezien de vermelding betreffende die persoon in de rubriek “geleverde inspanningen”?

Antwoord ontvangen op 21 november 2013 :

  1. Op 31 december 2012 waren er 1 051 personen tewerk gesteld op het Hoofdbestuur van onze Federale Overheidsdienst (FOD) te Brussel.

  2. Op 31 december 2012 waren er twintig personen met een handicap tewerkgesteld op het Hoofdbestuur.

  3. In 2012 vertrok er geen enkele (0) persoon met handicap met pensioen.

  4. In 2012 heeft geen enkele (0) persoon met een handicap zijn contract beëindigd.

  5. In 2012 werd er geen enkele (0) persoon met een handicap aangeworven.

  6. Niveau A: 3 mannen en 0 vrouwen, niveau B: 0 mannen en 2 vrouwen, niveau C: 7 mannen en 2 vrouwen, niveau D: 4 mannen en 2 vrouwen.

  7. Er zijn zes vrouwen met een handicap op een totaal van twintig personen met een handicap wat een percentage van 30 % betekent.

  8. Tussen 1 januari en 30 juni 2013 werd er geen enkele nieuwe ambtenaar met een handicap aangeworven. Dit betekent even wel niet dat onze FOD geen inspanningen doet. Onze dienst werving raadpleegt regelmatig de specifieke werfreserve van Selor met personen met een handicap. In het stelsel van onbezoldigde stages worden ook kansen geschapen voor personen met een handicap om beroepservaring op te doen. Door aanvaardbare aanpassingen aan de arbeidspost toe te laten wordt een retentiebeleid voor personen met een handicap nagestreefd.

  9. De “personen die lijden aan een autisme spectrum stoornis (ASS)” die u in uw vraag vermeld zijn niet opgenomen in het quotum van de personen met een handicap want ze zijn contractueel verbonden aan een Vereniging zonder winstoogmerk (vzw).