Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9769

van Helga Stevens (N-VA) d.d. 9 augustus 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Personen met beperkte mobiliteit - Assistentie - Stand van zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
faciliteiten voor gehandicapten
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

9/8/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-9769 d.d. 9 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voorziet in extra service voor personen met een beperkte mobiliteit. Onderdeel daarvan is de reservatie van begeleiding. Deze assistentie moet echter nog steeds 24 uur op voorhand worden gereserveerd. Tevens vermeld het jaarverslag ook dat er tegen 2013 123 assistentiezuilen in gebruik zullen zijn.

Ook wordt de gegevens bijgehouden over het aantal aanvragen, telefonisch of via het online formulier, met inbegrip van alle details van de aanvragen. Bedoeling was dat de NMBS over een meetinstrument zou kunnen beschikken dat meer inzicht kan verschaffen in het reisgedrag van de klanten die op deze service een beroep doen.

Graag had ik volgende vragen voorgelegd:

1) Hoeveel personen met een beperkte mobiliteit deden een aanvraag voor assistentie in de jaren 2011 en2012?

2) Op hoeveel van die aanvragen kon niet ingegaan worden? Wat zijn de belangrijkste redenen voor deze weigeringen?

3) Graag had ik een uitsplitsing gekregen van de gegevens per jaar, per regio (provincies /gewesten) en per type assistentie waarom verzocht werd.

4) Hoeveel "aanvraagformulieren voor assistentie", downloadbaar op de NMBS-website, werden de afgelopen vijf jaren ingediend ? Graag had ik de cijfers opgesplitst per jaar en per provincie of desnoods per gewest.

5) Zijn alle assistentiezuilen nu operationeel?

6) Hoe vaak werden deze assistentiezuilen reeds geraadpleegd?

7) Hoeveel oproepen met de bedoeling de treinreis van een persoon met een beperkte mobiliteit te melden, liepen de voorbije vijf jaren binnen bij de infocentrale van de centrale klantendienst van de NMBS ? Graag had ik de cijfers opgesplitst per jaar en per provincie of desnoods per gewest.