Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9759

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 8 augustus 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Bewakingswetgeving - Controles - Portierswetgeving - Basis

beveiliging en bewaking

Chronologie

8/8/2013Verzending vraag
30/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9759 d.d. 8 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs kreeg ik data omtrent het aantal controles op de bewakingssector met als doel te zien of de portierswet haalbaar is op te volgen (antwoord op vraag 5-8746).

Graag had ik over deze cijfers bijkomende vragen willen stellen:

1) Op basis waarvan worden de controles georganiseerd? Gaat men voort op voorgaande ervaringen? Of na het bekend raken van wanpraktijken? Of wordt er steekproefsgewijs een controleactie opgezet?

Als al deze verschillende aanleidingen tot actie wel eens voorkomen, hoe is de verhouding dan tussen deze controles (in absolute cijfers en percentages)?

2) Aan de hand van de cijfers en de PV's merk ik een evolutie op die aangeeft dat er een neerwaarts aantal controles gebeuren op de inbreuk van de portierswetgeving. Wat is de verklaring van de geachte minister hiervoor?

Antwoord ontvangen op 30 oktober 2013 :

1) De controle op de naleving van de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid gebeurt zowel proactief (voorbeeld in het kader van een vernieuwingsprocedure van een vergunning of erkenning) als reactief (naar aanleiding van klachten, eerdere ervaringen, op vraag van politie).

De controles worden zowel op basis van eerdere ervaringen, klachten, ambtshalve als op vraag van politie ingepland.

Het spreekt voor zich dat situaties waarbij er mogelijk sprake is van een schending van de rechten en vrijheden van burgers, risico’s en onveiligheid voor de bevolking in het algemeen de hoogste prioriteit genieten.

Momenteel zijn er geen cijfers beschikbaar over de verhouding tussen de verschillende controles.

2) De minieme daling van het aantal controles is te wijten aan een verhoogde investering in het administratief beheer van de dossiers van de ondernemingen om aldus de kwaliteit van de verschillende diensten die verwacht worden door de sector van de private veiligheid te verbeteren, met name in het kader van de verschillende erkenningen, vergunningen en uitreikingen van identificatiekaarten van bewakingsagent. Ik kan u evenwel melden dat ik onlangs de aanwerving verkregen heb van vijfentwintig bijkomende controleurs om toe te zien op de goede toepassing van de regelgeving door de sector van de private veiligheid. Een versterking van de controles die gunstig zal zijn voor zowel de ondernemingen als de klanten ervan. De financiering vloeit voort uit een verhoging van de retributies van de sector.