Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9746

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 26 juli 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Treinen en gebouwen van de NMBS - Rookwetgeving - Overtredingen - Vaststelling van onregelmatigheid (C170) - Procedure voor het innen van een C170 - Effectieve betaling van de boetes

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
nicotineverslaving
geldboete

Chronologie

26/7/2013Verzending vraag
5/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9746 d.d. 26 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het antwoord dat u gaf op eerder gestelde vraag nr. 5-8708 aangaande de overtredingen op de rookwetgeving binnen de treinen en gebouwen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), kon u mij vertellen dat 358 rokers een vaststelling van onregelmatigheid (C170) verkregen van een treinbegeleider omdat ze de rookwetgeving overtraden.

Groot was echter mijn verbazing om te zien dat slechts een fractie van deze boetes ook effectief betaald worden door de overtreders. Het kan nochtans niet de bedoeling zijn dat rokers ongestraft de wet overtreden. Bovendien geeft het ook een slecht signaal naar de mensen die wél hun boetes betalen.

Graag had ik de geachte minister volgende vragen gesteld:

1) Kunt u mij zeggen welke procedure momenteel gevolgd wordt bij het innen van een C170? In welke fase gebeurt de inning door de NMBS, wanneer wordt deze doorgegeven naar een gerechtsdeurwaarder? Volgen er gerechtelijke stappen tegenover wanbetalers?

2) Acht u het noodzakelijk om de huidige procedure bij het innen van een C170 aan te passen met het oog op een grotere inning van de boetes? Welke stappen zult u hiervoor ondernemen? Waarom wel/niet?

3) Welke mogelijkheden ziet u om de inning van de boetes te verbeteren? Acht u het prioritair om eerst in te zetten op een verbetering van de onmiddellijke inning? Is er een mogelijkheid om de onmiddellijke inning sneller/eenvoudiger te doen verlopen, bijvoorbeeld door het gebruik van bancontact om boetes snel ter plaatse te laten innen?

Antwoord ontvangen op 5 september 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep de volgende elementen mee:

1. De reiziger beschikt over 14 kalenderdagen - de datum van de vaststelling C170 inbegrepen - om zich in regel te stellen. Bij niet-betaling wordt een herinneringsbrief opgesteld waarbij de reiziger moet betalen binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet-betaling van de herinneringsbrief wordt het dossier overgemaakt aan de gerechtsdeurwaarder.

2. De reiziger kan enkel aangespoord worden om onmiddellijk zijn boete van 12,50 euro te betalen. Na opstellen van een vaststelling van onregelmatigheid C170 wordt de boete verhoogd tot 60,00 euro. Bij niet-betaling binnen de 14 kalenderdagen wordt de boete verhoogd tot 200,00 euro. Nadien wordt het dossier overgemaakt aan de gerechtsdeurwaarder die zowel de burgerlijke als gerechtelijke procedure zal uitputten.

3. Het is momenteel technisch niet mogelijk om het systeem van bancontact toe te passen op de computer van de treinbegeleider IBIS. Dit is wel voorzien voor zijn opvolger (medio 2014). De mogelijkheden om de boete te betalen worden verder uitgebreid. Naast betaling aan het loket of op de rekening van de NMBS, wordt er vanaf september 2013 de mogelijkheid voorzien om een betaling uit te voeren via de website van de NMBS.