Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-973

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Vluchtmisdrijven in het verkeer - Bestraffing - Preventieve maatregelen

ongeval bij het vervoer
vluchtmisdrijf
gerechtelijke vervolging
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
25/8/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-971
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-972

Vraag nr. 5-973 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds meer bereiken ons berichten aangaande verkeersongevallen met ernstige slachtoffers of dodelijke afloop. Het lijkt alsof deze vorm van zware criminaliteit ontsnapt aan vervolging en bestraffing. Nochtans beaamt zowat iedereen dat deze verkeersmisdrijven stevig moeten aangepakt worden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan u meedelen hoeveel verkeersongevallen met vluchtmisdrijf werden geregistreerd in 2007, 2008, 2009 en 2010? Hoeveel van de daders werden er gevat? Hoeveel dossiers van vluchtmisdrijf bereikten een behandeling door de rechtbank in 2007, 2008, 2009 en 2010? Hoe verhouden deze cijfers zich voor dezelfde periode in de ons omliggende landen Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Luxemburg?

2) Op welke manier werd deze kwalijke vorm van verkeerscriminaliteit in het recente verleden daadwerkelijk bestreden? Wat wordt hieromtrent in de nabije toekomst voorzien? Maakt u dit fenomeen tot een prioriteit voor de politie? Legde u dit onderwerp op tafel van het college van procureurs-generaal? Lijkt het u noodzakelijk dat vluchtmisdrijven een zwaardere straf krijgen?

3) Bestaat er een recent en werkzaam actieplan voor de bestrijding van het vluchtmisdrijf? Is er samenwerking en overleg met de diensten van de gewesten?

4) Overweegt u het stimuleren van de plaatsing van camera's op gevaarlijke punten?

5) Vormt het gebruik van valse nummerplaten een element in deze vluchtmisbruiken? Over welke cijfers beschikt u hierover en stelt u hier een zorgwekkende evolutie vast?

Antwoord ontvangen op 25 augustus 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden :

1.Voor 2007, 2008, 2009 en 2010 werden respectievelijk 4 466, 4 424, 4 483 en 4 348 ongevallen met lichamelijk letsel met vluchtmisdrijf vastgesteld op een totaal van respectievelijk 45 423, 44 523, 43 602 en 41 863 (bron Centrex Verkeer).

Er zijn geen statistische gegevens voorhanden betreffende het aantal teruggevonden daders, de behandeling voor de rechtbanken en de toestand in het buitenland.

2. tot 4. Vluchtmisdrijf met stoffelijke schade wordt bestraft met een gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en/of met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro (op dit ogenblik 1 100 tot 11 000 euro).

Vluchtmisdrijf met lichamelijk letsel wordt bestraft met een gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en/of met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro (op dit ogenblik 2 200 tot 27 500 euro) en met een verval van het recht tot sturen van tenminste drie maanden tot vijf jaar, of voorgoed.

Beelden van snelheids- of roodlichtcamera’s kunnen worden gecontroleerd (aangezien een vluchtmisdrijf dikwijls gepaard gaat met dergelijke overtredingen). De beelden van bewakingscamera’s in de buurt van het ongeval kunnen eveneens worden opgevraagd. Uiteindelijk kunnen ook de media worden ingeschakeld om eventuele getuigen van het ongeval terug te vinden of om meer informatie te verkrijgen betreffende de vluchtauto en dergelijke meer.

Vluchtmisdrijven worden als sociaal onaanvaardbaar beschouwd, aangezien men zijn verantwoordelijkheid ontloopt en men de tegenpartij aan haar lot overlaat. Ze hebben ook een maatschappelijke kost, aangezien de lichamelijke letsels moeten vergoed worden door het waarborgfonds.

Vluchtmisdrijven zijn dikwijls het gevolg van andere zware overtredingen, zoals rijden onder invloed van alcohol, te snel rijden, niet-verzekering of het niet beschikken over een geldig rijbewijs of andere strafbare feiten. De meeste van deze overtredingen worden immers streng gestraft en bovendien riskeert men zelf te moeten opdraaien voor de toegebrachte schade.

Daarnaast stelt men ook vast dat een aantal personen in paniek geraken bij het veroorzaken van een ongeval en zich pas later gaan melden bij de politie. In dat geval heeft men niet werkelijk de bedoeling gehad om vluchtmisdrijf te plegen.

In elk geval is het zo dat de meeste daders van een vluchtmisdrijf achteraf worden opgepakt door de politie.

5. Er zijn geen gegevens bekend over het gebruik van valse nummerplaten of gestolen voertuigen bij vluchtmisdrijven, waardoor de opsporing van de eigenlijke bestuurder uiteraard wordt bemoeilijkt.