Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-957

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Nationale Loterij - Werking - Raad van bestuur - Beheer

Nationale Loterij

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4716

Vraag nr. 5-957 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, valt onder de politieke verantwoordelijkheid van de geachte minister.

Ik heb enkele vragen over de werking van de Nationale Loterij:

1) Hoe is de Raad van bestuur van deze instelling samengesteld?

2) Aan de hand van welke criteria worden bestuurders geselecteerd? Wie organiseert deze rekrutering? Wie en via welke procedure kan men zich kandidaat stellen? Wie beoordeelt en evalueert deze kandidaturen en wie neemt uiteindelijk de beslissing van aanstelling?

3) Bestaan er onverenigbaarheden voor deze bestuurders, bijvoorbeeld wat betreft het uitoefenen van een lokaal of ander politiek mandaat? Voor welke termijn zijn bestuurders aangesteld?

4) Wat zijn de vergoedingen voor de voorzitter en de leden van de Raad van bestuur? Beschikken ze aanvullend over kostenvergoedingen? Zo ja, welke en voor welke bedragen? Hoe evolueerde de omvang van vergoedingen en kostenregelingen sinds 2007 tot 2010? Hoe motiveert men deze evoluties? Beschikken de voorzitter of de leden van de Raad van bestuur van de Nationale Loterij over voordelen in natura? Zo ja, dewelke voor wie en voor welke jaarlijkse kostprijs? Evolueerde deze de voorbije jaren, en zo ja omwille van welke redenen?

5) Welke buitenlandse reizen (per jaar, van 2007 tot en met 2010) organiseerde de Nationale Loterij met en voor de leden van de Raad van bestuur? Namen de geachte minister of leden van zijn beleidscel deel aan buitenlandse reizen, gefinancierd door de Nationale Loterij? Wat waren de doelstellingen en de kostprijs van al deze reizen (per reis en per jaar)? Hebben hij of leden van zijn kabinet of familie hieraan deelgenomen en wat waren de kosten voor deze personen?

6) Wat is de vergoeding voor de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij? Op basis van welke criteria werd deze gerekruteerd? Beschikt de gedelegeerd bestuurder over kostenvergoedingen en / of over andere voordelen? Zo ja, welke en voor welke jaarlijkse kostprijs? Hoe evolueerde deze bedragen de voorbije jaren, sinds 2007 tot en met 2010, en met welke argumentatie? Heeft de gedelegeerde bestuurder recht op bijzondere bonussen?

7) Wat zijn de voordelen om de Nationale Loterij in een naamloze vennootschap van publiek recht onder te brengen? Vindt hij dat de controle op de werking van de Nationale Loterij voldoet en absolute waarborgen biedt tegen ongewenste praktijken?