Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9542

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 juli 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

de werking van de Autoriteit voor financiële diensten en markten

Financial Services and Markets Authority
kapitaalbelegging
kredietinstelling
spaartegoed

Chronologie

12/7/2013Verzending vraag
31/7/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3833

Vraag nr. 5-9542 d.d. 12 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De FSMA of Financial Services and Markets Authority, is bevoegd voor het toezicht op het gedrag van alle financiële instellingen, de financiële markten en de producten en tussenpersonen en voor de bescherming van de financiële consument.

Recent maakte die financiële toezichthouder bekend dat in 2012 een aantal banken en vermogensbeheerders 109 keren werd berispt omdat ze de regels overtraden. Daarbij viel vooral het overdadig pushen van bepaalde financiële producten op. In 24 gevallen moest het FSMA optreden bij acute en ernstige inbreuken en werden de overtreders verplicht om binnen 24 uur correcties aan te brengen. De FSMA verrichtte ongeveer 400 inspecties bij zo'n 30 financiële actoren, maar maakt geen namen van overtreders bekend.

Het hoeft weinig betoog dat de FSMA een bijzonder relevante rol speelt in de bescherming van de consument, zeker op een terrein waar de complexiteit en de beweeglijkheid bijzonder groot zijn en het voor leken quasi onmogelijk is om zich met kennis van zaken op te bewegen. In deze optiek kunnen plannen zoals een simulator voor tak 21-verzekeringen en de bestaande simulator voor spaarrekeningen alleen maar worden toegejuicht.

Hoe beoordeelt de minister de werkzaamheden van de FSMA? Komt de werking en de output tegemoet aan wat een samenleving op dit vlak mag en moet verwachten of kan de werking, mits meer personeel en andere mogelijkheden, nog worden geoptimaliseerd? In welke mate wil de minister initiatieven zoals simulatoren voor allerlei financiële producten nog uitbreiden en de FSMA hiervoor de nodige middelen ter beschikking stellen? Zijn er hieromtrent concrete plannen?

Kan en moet de minister uit het bestraffende en corrigerende optreden van de FSMA bepaalde beleidsgevolgen afleiden en zal de controlerende praktijk van de FSMA leiden tot aangepaste wetgeving, bijkomende regels en restricties? Kan de minister ons verzekeren dat de financiële instellingen en actoren in voldoende mate medewerking verlenen aan de FSMA of moeten ook op dit vlak bijkomende maatregelen worden getroffen?

Antwoord ontvangen op 31 juli 2013 :

Het Belgische financiële stelsel onlangs beoordeeld geweest door het IMF. Het IMF heeft de initiatieven die de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) in de loop van haar eerste twee werkingsjaren heeft weten te verwezenlijken, onderlijnd. Als voornaamste verwezenlijkingen op het gebied van gedragstoezicht vermeldt het Internationaal Muntfonds (IMF) het moratorium op de commercialisering van te ingewikkelde producten, de ontwikkeling van een nieuwe methodologie voor het toezicht op de gedragsregels (aan de hand waarvan de vaststelling konden worden gemaakt waarnaar u in uw vraag verwijst), maar eveneens de genomen stappen voor de vorming van de financiële consumenten met, in het bijzonder, de lancering van de website www.WikiFin.be. 

Bij koninklijk besluit van 17 mei 2012 werd het personeelsbudget toegekend aan de FSMA vastgelegd op 311 voltijdse equivalenten, ten opzicht van 275 net na de tenuitvoerlegging van het Twin Peaks toezichtsmodel en de overdracht van prudentiële toezichtsbevoegdheden en personeel aan de Nationale Bank in april 2011. Het IMF heeft geen tekorten vastgesteld wat betreft de aldus toegekende middelen. De FSMA heeft een aanzienlijk aantal nieuwe medewerkers aangeworven die beschikken over het vereiste profiel om haar nieuwe bevoegdheden ten uitvoer te brengen. Het gaat bijvoorbeeld om ervaren auditors en inspecteurs voor controleopdrachten. Naast de reeds gedane aanwervingen, is zal de FSMA nog bijkomende medewerkers aantrekken met het oog op de verdere invulling van haar personeelskader. 

Recent werd een wet goedgekeurd door het Parlement dat ertoe strekt om de bevoegdheden en middelen van de FSMA met het oog op de verdere bescherming van de consument te verruimen. In deze wet wordt met name voorgesteld om de toepassing van de gedragsregels uit te breiden tot de verzekeringssector. Dit houdt onder meer in dat financiële tussenpersonen ook voor wat verzekeringsproducten betreft zullen moeten nagaan of zij passen bij het profiel en de behoeften van de cliënt. Voorts voert deze wet een vereiste van essentiële productkennis in voor al wie in contact staat met het publiek en bouwt het een mogelijkheid tot mystery shopping in. De wet breidt de sanctiebevoegdheid van de FSMA uit en omvat bepalingen inzake het mogelijk opleggen van een verbod of beperkingen op de commercialisering van bepaalde financiële producten. De werkingsmiddelen die tegenover deze bevoegdheidsuitbreiding staan zullen te gepasten tijde geëvalueerd worden. 

Met deze wet, meen ik dat België op het gebied van de bescherming van de consument van financiële producten en diensten een aanzienlijke voorsprong zal hebben genomen op de evolutie van de Europese regelgeving.