Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9530

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 10 juli 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

Personeelssterkte van personen met een handicap - Federale Overheidsdienst Financiën - Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt - Verslag

overheidsapparaat
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
ministerie
belastingadministratie
gereserveerde arbeidsplaats

Chronologie

10/7/2013Verzending vraag
6/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9530 d.d. 10 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

De begeleidingscommissie voor de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de werving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.

Het vierde evaluatieverslag van de BCAPH, dat onlangs gepubliceerd werd, meldt dat de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt een lichte vooruitgang vertoont ten opzichte van 2009, en 1,54% bedroeg op 31 december 2012, wat een vooruitgang met 0,17% betekent ten opzichte van 2011.

In de bijlagen van dat verslag stel ik vast dat de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën een stijging vertoont van 0,96% in 2011 tot 1,40% in 2012, een stijging dus met met 0,44% van de tewerstellingsgraad van de personen met een handicap.

Die vooruigang is verheugend, maar het algemene percentage blijft ruimschoots onder het quotum dat in het koninklijk besluit werd vastgesteld en bereikt in uw administratie niet eens het gemiddelde van 1,54% van de federale overheidsdiensten.

Met betrekking tot de rubriek “Geleverde inspanningen” stel ik vast dat uw administratie in 2012 geen nieuwe acties heeft ondernomen om de 3%-doelstelling te bereiken en genoegen neemt met de percentages van 2011.

Het verslag meldt ons ook eerder onrustwekkende cijfers. Het eerste cijfer heeft betrekking op het niveau van de functies. De personen met een handicap worden meestal ingeschakeld voor taken van de niveaus D en C. Het tweede heeft betrekking op het geslacht van de tewerkgestelde personen. Binnen het federaal administratief openbaar ambt is er een verhouding van 47,26% mannen en 52,74% vrouwen, wat globaal overeenstemt met de bevolkingsstructuur per geslacht in België, maar wat de tewerkstelling betreft, zijn de vrouwen met een handicap ondervertegenwoordigd. Hun aandeel bedraagt amper 41,22%.

Kan de minister mij, in het licht van deze informatie, volgende elementen meedelen:

1) Het aantal werknemers in zijn administratie op 31 december 2012;

2) Het aantal personen met een handicap in zijn administratie op 31 december 2012;

3) het aantal personen met een handicap die in 2012 gepensioneerd werden en het percentage daarvan ten opzichte van de totale personeelssterkte van werknemers met een handicap;

4) Het aantal personen met een handicap die hun overeenkomst verbroken hebben en het percentage daarvan ten opzichte van de totale personeelssterkte van werknemers met een handicap;

5) Het aantal personen met een handicap die in 2012 in dienst genomen werden en het percentage daarvan ten opzichte van de totale personeelssterkte van werknemers met een handicap, alsook het percentage dat dit aantal vertegenwoordigt ten opzichte van de totale personeelssterkte van zijn administratie;

6) Welke niveaus worden ingenomen door de personen met een handicap en de onderverdeling per geslacht;

7) Het aantal vrouwen met een handicap en het percentage daarvan ten opzichte van de totale personeelssterkte van werknemers met een handicap in zijn administratie;

8) het aantal personeelsleden met een handicap die tussen 1 januari en 30 juni 2013 in dienst genomen werden en de nieuwe inspanningen die tijdens deze zes eerste maanden geleverd werden?

Antwoord ontvangen op 6 september 2013 :

1)    Op 31 december 2012 bedroeg het totaal personeelseffectief 21 867,97 voltijds equivalenten (VTE’s). 

2)    Op 31 december 2012 werkten 278 personen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën die hebben kenbaar gemaakt dat zij een handicap hebben. Binnen deze groep hebben 65 personen een attest waaruit blijkt dat zij een zware handicap hebben zoals omschreven in het koninklijk besluit van 5 maart 2007. Zij mogen dubbel worden geteld bij het bepalen van de VTE’s, wat het aantal VTE’s op 305,27 brengt. 

3)    In 2012 werden 12 medewerkers met een handicap gepensioneerd, waarvan er 7 omwille van hun zware handicap dubbel moeten worden geteld. Dit komt neer op 5,2 %.  

4)    In 2012 is er 1 medewerker met een handicap vertrokken naar een ander departement, wat neerkomt op 0,32 %. 

5)    In 2012 werden 7 medewerkers aangeworven die aan onze organisatie kenbaar hebben gemaakt dat ze een handicap hebben, waarvan er 2 omwille van zware handicap dubbel moeten worden geteld. Dit komt neer op 2,94 %. Met betrekking tot het globale effectief komt dit neer op 0,04 %. 

6)    Op 31 december 2012 zag de verdeling per geslacht en per niveau er als volgt uit :

7)    Op 31 december 2012 werkten 114 vrouwen met een handicap bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën. 24 vrouwen hebben een zware handicap en mogen dubbel worden geteld. Dit komt neer op 45 %. 

8)    Sinds 1 januari 2013 werden 4 medewerkers met een handicap aangeworven. 

Naar aanleiding van het in 2012 gerapporteerde cijfer werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de FOD P&O om een procesbegeleiding op te starten. Het doel is het opmaken van een actieplan diversiteit met de nadruk op handicap en de oprichting van een stuurgroep diversiteit. De stuurgroep bestaat reeds. Via dit initiatief wil de FOD werken naar een actievere aanwerving van personen met een handicap en zich kenbaar maken bij deze specifieke doelgroep. Er komt ook een specifieke rubriek op haar jobsite.