Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9514

van Inge Faes (N-VA) d.d. 9 juli 2013

aan de minister van Justitie

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Beslag van boetes - Beslagrechter

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
geldboete
gebruiker van transportfaciliteiten
beslag op bezittingen
officiële statistiek

Chronologie

9/7/2013Verzending vraag
20/8/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9514 d.d. 9 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 2012 maakt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) gebruik van een deurwaarder om hardleerse zwartrijders tot het betalen van hun boetes aan te manen. Dat de NMBS alle middelen uitput om de uitgeschreven boetes te innen is een goede evolutie. Aangezien de beslagrechter de rechter is die oordeelt over alle discussies naar aanleiding van een beslag, had ik graag volgende cijfers.

1) Hoeveel keer per jaar doet de NMBS beroep op een beslagrechter, dit teneinde een deurwaarder te kunnen inzetten om achterstallige, verschuldigde boetes te innen?

2) In hoeveel gevallen wordt het verzoek van de NMBS tot beslag na het niet betalen van verschuldigde boetes, door de beslagrechter ingewilligd? In hoeveel gevallen niet?

3) In hoeveel gevallen tekent de schuldenaar verzet aan bij de beslagrechter tegen een uitvoerend beslag, naar aanleiding van een niet betaalde boete verschuldigd aan de NMBS? Wat is telkens de uitkomst van dit verzet?

Deze cijfers graag sinds 2012 en per gerechtelijk arrondissement.

Antwoord ontvangen op 20 augustus 2013 :

Deze parlementaire vraag valt niet onder mijn bevoegdheid maar wel onder de bevoegdheid van mijn collega de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden.