Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9410

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 25 juni 2013

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

De procedures inzake de aanwerving van topambtenaren

aanwerving
ministerie
overheidsbedrijf
ondernemingsdirecteur
SELOR

Chronologie

25/6/2013Verzending vraag
16/7/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3651

Vraag nr. 5-9410 d.d. 25 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent berichtten de media heel uitvoerig en ook wel uiteenlopend over een "trein" van topbenoemingen die momenteel op de rails wordt gezet. Daarbij betreft het leidende ambtenaren van federale overheidsdiensten en directies van overheidsbedrijven.

Het hoeft geen betoog dat er zowat een algemene consensus heerst dat men altijd streeft naar de benoeming van de beste kandidaat. De voorbije decennia vertaalde die doelstelling zich in de sterke objectivering van de selecties, zodat via een soms erg uitgebreide batterij van tests, de kandidaten zo oordeelkundig mogelijk worden gescreend op de diverse kwaliteiten waarover zij als leidinggevende moeten beschikken. Het gaat hier zowel over persoonlijkheidsaspecten, vakgebonden competenties, communicatievaardigheden en een heel rist van andere criteria. Daarvoor doet de overheid een beroep op gespecialiseerde bureaus, waaronder het eigen agentschap Selor. In het ideale geval levert de selectieprocedure een reeks van geschikte kandidaten op, al dan niet in een volgorde. Uiteindelijk belandt de beslissing bij de politieke verantwoordelijken. Zo hoort dat ook, want zij dragen de aansprakelijkheid.

Wie beslist concreet over de aanwijzing van een selectiebureau voor de aanwerving van topfuncties in de federale administratie en de overheidsbedrijven? Draagt de dienst voor de selectie van dit bedrijf zelf een verantwoordelijkheid, staan zij in voor het specifieke lastenboek, zorgen zij voor de betaling van dit bureau, of berust die selectie bij Ambtenarenzaken? Bestaan er in dat verband verschillen tussen procedures en afspraken voor de federale overheidsdiensten en de federale overheidsbedrijven? Hoe evalueert en beoordeelt de staatssecretaris de huidige gang van zaken? Ziet hij verbeterpunten en hoe zal hij die kunnen aanpakken?

Antwoord ontvangen op 16 juli 2013 :

In antwoord op zijn vraag heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen:

1. Voor de selectie van topmanagers (mandaathouders) binnen de federale administratie is bij koninklijk besluit vastgelegd dat Selor instaat voor de rekrutering van de kandidaten en voor de selectieprocedure die een lijst van geschikte kandidaten beoogt op te leveren.

2. De overheidsdiensten dragen hierbij zelf de volle, inclusief budgettaire, verantwoordelijkheid.

3. De belangrijkste verschillen bestaan erin dat voor de procedure die via Selor verloopt (federale administratie) iedere kandidaat toegelaten wordt die aan de duidelijk omschreven voorwaarden voldoet en Selor ook elke kandidaat op de markt kan contacteren.

De procedure ligt vast. Selor levert een lijst met geschikte A en B kandidaten of evengoed geen kandidaten als niemand voldoet. Voor de overheidsbedrijven ligt enkel vast dat de ingeschakelde selectiebureaus 5 geschikte kandidaten moeten leveren en dat de vicepremiers kandidaten kunnen toevoegen. Selectiebureaus hebben ook hun off limits, topmanagers die ze vroeger al bij een bedrijf geplaatst hebben kunnen ze niet meer contacteren voor een functie voor een nieuwe klant.

4. De regering heeft ter zake een beslissing naar aanpak genomen. Deze moet nu uitgevoerd worden en nadien geëvalueerd worden. Indien nodig blijkt, kan er een andere aanpak overwogen worden, zoals altijd trouwens.