Ziekteverzekering - Besparingen
gezondheidsverzorging
kosten voor gezondheidszorg
bezuinigingsbeleid
ziekteverzekering
officiële statistiek
25/6/2013 | Verzending vraag |
11/2/2014 | Herkwalificatie |
18/2/2014 | Antwoord |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4764
In het kader van zowel de begrotingsopmaak als de verschillende begrotingscontroles werd beslist om in de ziekteverzekering een aantal besparingen te realiseren.
Vaak wordt de voorziene besparing niet gehaald bijvoorbeeld omdat besluiten later worden gepubliceerd dan voorzien of wegens praktische problemen bij de uitwerking van de maatregelen.
Om een idee te krijgen van zowel de potentiële als de werkelijk gerealiseerde besparingen in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging had ik graag een overzicht gekregen van alle besparingsmaatregelen genomen in de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013, de voorziene opbrengst van deze maatregelen op jaarbasis, de werkelijke opbrengst van deze maatregelen op jaarbasis en de reden van verschil tussen beide cijfers.
U vraagt een overzicht van alle besparingsmaatregelen die sinds 2009 in de ziekteverzekering beslist werden zowel tijdens de begrotingsopmaak als tijdens de verschillende begrotingscontroles, met daarbij hun voorziene en werkelijke opbrengst op jaarbasis alsook de reden van mogelijk verschil tussen beide cijfers.
Hierbij stellen zich echter een aantal problemen:
Het aantal positieve en negatieve maatregelen sinds 2009 is omvangrijk, waarbij volledige nomenclatuurhoofdstukken werden herwerkt en waarbij meerdere maatregelen toepassing hebben op dezelfde geneeskundige verstrekkingen. Het effect van elke maatregel afzonderlijk is hierdoor soms moeilijk te bepalen.
In overleg werden in diverse sectoren andere maatregelen uitgewerkt met een analoog besparend bedrag, maar waarbij in bepaalde situaties ook extra besparingen werden doorgevoerd om het invoeren van nieuwe verstrekkingen of het herwaarderen van bestaande verstrekkingen mogelijk te maken. Dit noodzaakt het evalueren van het globaal pakket aan maatregelen.
Bij de analyse moet rekening worden gehouden met de trend van consumptie alsook de diverse indexeringen. De inschatting van de realisaties wordt daarbij bemoeilijkt door verschuivingen die optreden intern in dezelfde sector, maar ook tussen de sectoren onderling.
Het effect van sensibiliserings- en feedbackcampagnes is al dan niet merkbaar in de evolutie van de consumptie, het is evenwel moeilijk de exacte impact van dergelijke maatregelen af te zonderen.
Bij de evaluatie van de maatregelen worden de overeenkomsten- en akkoordencommissies betrokken, de reden van afwijkingen is evenwel niet altijd duidelijk.
Het is aangewezen om de evolutie van de diverse sectoren globaal te analyseren met daarbij de confrontatie met hun partiële begrotingsdoelstelling en waarbij uiteraard de diverse maatregelen in kaart gebracht worden gebracht.
Naar overeenstemming met artikel 51 §4 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, maakt de dienst semestrieel een gestandaardiseerd verslag betreffende de evolutie van de uitgaven voor elke sector van de geneeskundige verzorging. Bij dat verslag moeten de overeenkomsten- en akkoordencommissies worden betrokken en het moet worden opgemaakt volgens een door de Algemene Raad goedgekeurd schema.
In dat verslag moeten inzonderheid de stand van zaken van de nieuwe initiatieven en besparingen worden vermeld rekening houdend met het intersectorale aspect, het risico op overschrijding van de jaarlijkse partiële begrotingsdoelstelling en van de technische ramingen, een analyse van de oorzaken van die overschrijding, maar ook van evoluties van de nomenclatuurcodenummers die niet overeenstemmen met het verleden.
Het volledige financieel kader van de diverse sectoren wordt aldus opgevolgd in deze permanente auditverslagen. Deze rapporten bevatten de evoluties van de uitgaven en gevallen, de confrontatie met de doelstellingen alsook het overzicht van de diverse positieve en negatieve maatregelen. Hierbij worden ook de diverse maatregelen waar mogelijk geëvalueerd waarbij de knelpunten worden geïsoleerd.
Met betrekking tot de geciteerde periode zijn volgende verslagen beschikbaar:
De geboekte uitgaven van het eerste semester 2009 (6 boekdelen);
De geboekte uitgaven van het dienstjaar 2009 (6 boekdelen);
De geboekte uitgaven van het dienstjaar 2010 (7 boekdelen);
De geboekte uitgaven van het eerste semester 2011 (2 boekdelen);
De geboekte uitgaven van het dienstjaar 2011 (8 boekdelen);
De geboekte uitgaven van het eerste semester 2012 (3 boekdelen);
De geboekte uitgaven van het dienstjaar 2012 (6 boekdelen).
De elektronische versie van deze documenten kan met een eenvoudige vraag aan [email protected] worden verkregen.
Met betrekking tot de uitgaven voor vergoedbare geneesmiddelen wordt eveneens semestrieel een MORSE rapport gepubliceerd. Het MORSE- rapport of “Monitoring Of Reimbursement Significant Expenses” - rapport is een rapport van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) dat de uitgaven voor terugbetaalbare geneesmiddelen in open officina en ziekenhuizen opvolgt en analyseert.
Dit rapport bespreekt de waargenomen evoluties in de voornaamste geneesmiddelenklassen en evalueert de financiële weerslag van de beleidsmaatregelen. Daarnaast wordt er ook gepoogd een voorspelling van de uitgaven te doen. Dit document heeft tot doel een basis te leggen voor reflectie en discussie. Deze rapporten kunnen worden gedownload op de website van het RIZIV:
http://www.riziv.fgov.be/drug/nl/statistics-scientific-information/report/index.htm.
De Dienst voor geneeskundige verzorging stelt daarnaast om de drie maanden een overzichtsnota op met de wijzigingen aan de lijst van de vergoedbare farmaceutische specialiteiten, met daarbij een samenvatting van de verwachte budgetimpacten. Een elektronische versie van deze rapporten wordt na een eenvoudige vraag aan het e-mailadres [email protected] overgemaakt.