Verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging - Begroting
gezondheidsverzorging
kosten voor gezondheidszorg
ziekteverzekering
sociale begroting
officiële statistiek
25/6/2013 | Verzending vraag |
11/2/2014 | Herkwalificatie |
17/2/2014 | Antwoord |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4763
De uitgaven voor geneeskundige verzorging vormen een belangrijk onderdeel van de sociale zekerheid. Het is dan ook belangrijk die goed op te volgen en daar waar nodig bij te sturen om de leefbaarheid van het systeem op lange termijn mogelijk te maken.
Om dit mogelijk te maken is het uiteraard noodzakelijk om een idee te hebben van de exacte bedragen die worden begroot en uitgegeven evenals van de maatregelen die de regering neemt in het kader van de begrotingsopmaak en -controle.
Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:
1) Wat is het exacte bedrag van de begrotingsdoelstelling van de tak geneeskundige verzorging voor de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?
2) Welke groeivoet werd toegepast voor het bepalen van de begrotingsdoelstelling van de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?
3) Welk inflatiepercentage werd toegepast voor het bepalen van de begrotingsdoelstelling van de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?
4) Wat was het bedrag van de besparingen voorzien in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?
5) Wat waren de werkelijk geboekte uitgaven in 2009, 2010, 2011, 2012 en wat zijn de verwachte uitgaven in 2013?
6) Wat is de reële uitgavengroei uitgedrukt in percentage in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?
In bijlage 1 wordt de berekeningswijze meegedeeld van de globale begrotingsdoelstellingen voor de periode 2009 – 2013. Op die manier wordt duidelijk in beeld gebracht welke groeivoet in reële termen en welk inflatiepercentage weerhouden werd bij de vaststelling van de diverse globale begrotingsdoelstellingen. Voor het dienstjaar 2012 wordt enkel één resultaat meegedeeld. Dit heeft te maken met het feit dat het dienstjaar 2012 een scharnierjaar was met de start van een nieuwe periode waarbij de reële groeivoet voor 2013 werd vastgelegd op 2 % en vanaf het dienstjaar 2014 op 3 %. Er dient te worden opgemerkt dat het bedrag van de globale begrotingsdoelstelling van 2012 lager is dan het bedrag van de globale begrotingsdoelstelling van 2011.
De wettelijke basis voor de vaststelling van de globale begrotingsdoelstelling is voorzien in artikel 40 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
Het begrotingsbeleid in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging is gebaseerd op een vergelijking van enerzijds de globale begrotingsdoelstelling en anderzijds de technische ramingen van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) die de weergave zijn van het verderzetten van het systeem aan constante wetgeving. Deze vergelijking geeft de (mogelijke) beleidsruimte aan voor het beslissingsproces naar nieuwe initiatieven en besparingen toe.
In bijlage 2 wordt voor elk begrotingsjaar die beleidsruimte meegedeeld alsook de wijze hoe die beleidsruimte werd ingevuld. Voor elk begrotingsjaar wordt duidelijk aangegeven wat het bedrag is van de besparingen, maar eveneens het bedrag van de nieuwe initiatieven en de (belangrijke) bedragen aan reserveringen. Op die manier wordt een meer volledig beeld gegeven van het begrotingsproces in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. Voor de begrotingsjaren 2012 en 2013 wordt ook nog beknopte informatie gegeven over de resultaten van bijkomend begrotingsoverleg op niveau van de regering.
In bijlage 3 wordt dan een benadering meegedeeld van de evolutie van de uitgaven voor geneeskundige verzorging in reële termen. De exacte berekening van de evolutie van de uitgaven voor geneeskundige verzorging in reële termen is een zeer complexe aangelegenheid.
In de verzekering voor geneeskundige verzorging zijn er twee belangrijke indexeringssystemen van toepassing : de honoraria van de zogenaamde “nomenclatuursectoren” (geneesheren, tandheelkundigen, kinesitherapeuten, thuisverpleging, …) worden op 1 januari van het jaar T geïndexeerd op basis van de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex van de maanden maart, april, mei en juni van het jaar T-1 ten opzichte van de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex van de maanden maart, april, mei en juni van het jaar T-2.
De forfaitaire bedragen van toepassing in de verblijfssectoren (verpleegdagprijs ziekenhuizen, dagforfaits in rustoorden voor bejaarden en rust- en verzorgingstehuizen, dagforfaits in initiatieven voor beschut wonen en psychiatrische verzorgingstehuizen, ….) volgen het systeem van de spilindex.
Daarnaast zijn er ook tegemoetkomingen die niet geïndexeerd worden en dan is er nog de belangrijke sector van de farmaceutische specialiteiten waar geen indexeringssysteem van toepassing is.
Verder stelt men vast dat in heel wat sectoren de voorziene “indexmassa’s” niet of maar gedeeltelijk aangewend worden voor de indexering van de verstrekkingen. Het andere gedeelte wordt dan gebruikt om bepaalde sub-sectoren te herwaarderen of om nomenclatuurwijzigingen te financieren.
Vandaar dat de berekening van de uitgaven voor geneeskundige verzorging in reële termen uitgevoerd wordt op basis van een benadering: als deflator wordt de waarde genomen van de gezondheidsindex van het betrokken jaar.
Deze benadering wordt meegedeeld in de bijlage 3, en dit voor de periode 2009 – 2013. Voor het dienstjaar 2013 wordt nog gebruik gemaakt van ramingen.
Op basis van de berekeningen vermeld in de bijlage 3 bekomen we een gemiddelde groei in reële termen voor de beschouwde periode van iets meer dan 2 %. Dit resultaat moet echter genuanceerd worden, enkel al door het feit dat in de periode 2009 – 2013 bijzonder veel besparingsmaatregelen werden genomen. Het is zinvoller om een analyse te maken van de evolutie van de uitgaven in reële termen op een langere termijn.
BIJLAGE 1/ANNEXE 1 |
|
Berekening begrotingsdoelstelling 2009 Geneeskundige Verzorging |
in 000 EUR |
Calcul de l'objectif budgétaire 2009 des Soins de Santé |
en 000 EUR |
Globale begrotingsdoelstelling 2008 - Objectif budgétaire global 2008 |
21 433 957 |
Algebraïsche verschillen 2008 - Différences algébriques 2008 |
-3 574 |
Sub-totaal - Sous-total |
21 430 383 |
Reële groeinorm 4,50% - Norme de croissance réelle 4,50% |
964 367 |
Sub-totaal - Sous-total |
22 394 750 |
Inflatie 2,6% - Inflation 2,6% |
582 264 |
Sub-totaal - Sous total |
22 977 014 |
Algebraïsche verschillen 2009 - Différences algébriques 2009 |
107 456 |
Globale begrotingsdoelstelling 2009 - Objectif budgétaire global 2009 |
23 084 470 |
Berekening begrotingsdoelstelling 2010 Geneeskundige Verzorging |
in 000 EUR |
Calcul de l'objectif budgétaire 2010 des Soins de Santé |
en 000 EUR |
Globale begrotingsdoelstelling 2009 - Objectif budgétaire global 2009 |
23 084 470 |
Algebraïsche verschillen 2009 - Différences algébriques 2009 |
-107 456 |
Sub-totaal - Sous-total |
22 977 014 |
Reële groeinorm 4,50% - Norme de croissance réelle 4,50% |
1 033 966 |
Sub-totaal - Sous-total |
24 010 980 |
Inflatie 1,20% - Inflation 1,20% |
288 132 |
Sub-totaal - Sous-total |
24 299 112 |
Algebraïsche verschillen 2010 - Différences algébriques 2010 |
-49 948 |
Globale begrotingsdoelstelling 2010 - Objectif budgétaire global 2010 |
24 249 164 |
Berekening begrotingsdoelstelling 2011 Geneeskundige Verzorging |
in 000 EUR |
Calcul de l'objectif budgétaire 2011 des Soins de Santé |
en 000 EUR |
Globale begrotingsdoelstelling 2010 - Objectif budgétaire global 2010 |
24 249 164 |
Algebraïsche verschillen 2010 - Différences algébriques 2010 |
49 948 |
Reële groeinorm 4,50% - Norme de croissance réelle 4,50% |
1 093 460 |
Sub-totaal - Sous-total |
25 392 572 |
Inflatie 1,90% - Inflation 1,90% |
482 459 |
Sub-totaal - Sous-total |
25 875 031 |
Algebraïsche verschillen 2011 - Différences algébriques 2011 |
-5 695 |
Globale begrotingsdoelstelling 2011 - Objectif budgétaire global 2011 |
25 869 336 |
Begrotingsdoelstelling 2012 Geneeskundige Verzorging |
in 000 EUR |
Objectif budgétaire 2012 des Soins de Santé |
en 000 EUR |
Nieuwe startbasis - Nouvelle base de départ |
|
Globale begrotingsdoelstelling 2012 - Objectif budgétaire global 2012 |
25 627 379 |
Berekening begrotingsdoelstelling 2013 Geneeskundige Verzorging |
in 000 EUR |
Calcul de l'objectif budgétaire 2013 des Soins de Santé |
en 000 EUR |
Globale begrotingsdoelstelling 2012 - Objectif budgétaire global 2012 |
25 627 379 |
Reële groeinorm 2,00% - Norme de croissance réelle 2,00% |
512 548 |
Sub-totaal - Sous-total |
26 139 927 |
Inflatie 1,90% - Inflation 1,90% |
496 659 |
Sub-totaal - Sous-total |
26 636 586 |
Sociaal Akkoord - Accord social |
40 000 |
Globale begrotingsdoelstelling 2013 - Objectif budgétaire global 2013 |
26 676 586 |
BIJLAGE 2/ANNEXE 2 |
|
globale begrotingsdoelstelling 2009 - objectif budgétaire global 2009 |
23 084 470 |
technische ramingen 2009 - estimations techniques 2009 |
22 650 467 |
verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre) |
434 003 |
aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre : |
|
nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives |
393 005 |
besparingen - économies |
-139 317 |
reserveringen (toekomstfonds) - mises en réserve (fonds d'avenir) |
299 852 |
onderbenuttiging - sous-utilisation |
-119 537 |
resultaat - résultat |
434 003 |
globale begrotingsdoelstelling 2010 - objectif budgétaire global 2010 |
24 249 164 |
technische ramingen 2010 - estimations techniques 2010 |
23 412 845 |
verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre) |
836 319 |
aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre : |
|
nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives |
393 955 |
besparingen - économies |
-201 825 |
reserveringen - mises en réserve : |
|
toekomstfonds - fonds d'avenir |
294 189 |
evenwicht sociale zekerheid - équilibre sécurité social |
350 000 |
resultaat - résultat |
836 319 |
globale begrotingsdoelstelling 2011 - objectif budgétaire global 2011 |
25 869 336 |
technische ramingen 2011 - estimations techniques 2011 |
24 715 993 |
verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre) |
1 153 343 |
aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre : |
|
nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives |
109 883 |
besparingen - économies |
-100 000 |
reserveringen - mises en réserve |
1 143 460 |
resultaat - résultat |
1 153 343 |
globale begrotingsdoelstelling 2012 - objectif budgétaire global 2012 |
25 627 379 |
technische ramingen 2012 - estimations techniques 2012 |
26 045 682 |
verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre) |
-418 303 |
aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre : |
|
nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives |
6 505 |
besparingen - économies |
-424 808 |
resultaat - résultat |
-418 303 |
(*) bijkomende info over het begrotingproces 2012 mbt de globale begrotingsdoelstelling : |
|
(*) informations complémentaires relatives au processus budgétaire 2012 concernant l'objectif budgétaire global : |
|
- een bedrag van 320.144 d eur dat deel uitmaakt van de globale begrotingsdoelstelling |
|
wordt beschouwd als onderbenuttiging waarvoor geen financiering gevraagd wordt van |
|
de beide globale beheren (loontrekkenden en zelfstandigen) |
|
- un montant de 320.144 m eur qui fait partie de l'objectif budgétaire global |
|
est considéré comme une sous-utilisation pour laquelle aucun financement n'est demandé |
|
aux deux gestions globales (travailleurs salariés et indépendants) |
|
- regeringsconclaaf maart 2012 : extra-besparing met 21.160 d eur (effect 2012 = |
|
20.247 d eur) |
|
- conclave gouvernemental mars 2012 : économies supplémentaires de 21.160 m eur (effet 2012 = |
|
20.247 m eur) |
|
globale begrotingsdoelstelling 2013 - objectif budgétaire global 2013 |
26 676 586 |
technische ramingen 2013 - estimations techniques 2013 |
26 599 574 |
verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre) |
77 012 |
aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre : |
|
nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives |
696 |
besparingen - économies |
-269 816 |
vermindering alternatieve financiering - diminution du financement alternatif |
346 132 |
resultaat - résultat |
77 012 |
(*) bijkomende info over het begrotingproces 2013 mbt de globale begrotingsdoelstelling : |
|
(*) informations complémentaires relatives au processus budgétaire 2013 concernant l'objectif budgétaire global : |
|
- regeringsconclaaf maart 2013 : extra-besparing met 154.983 d eur (effect 2013 = |
|
38.745 d eur) |
|
- conclave gouvernemental mars 2013 : économies supplémentaires de 154.983 m eur (effet 2013 = |
|
38.745 m eur) |
|
- regeringsconclaaf juni 2013 : bijkomende onderbenuttiging van 34.048 d eur waarvoor |
|
geen financiering gevraagd wordt aan de beide globale beheren (RSZ en RSVZ) |
|
- conclave gouvernemental juin 2013 : sous-utilisation supplémentaire de 34.048 m eur pour laquelle |
|
aucun financement n'est demandé aux deux gestions globales (ONSS et INASTI) |
BIJLAGE 3/ANNEXE 3 |
|||||||
|
nominale uitgaven |
gezondheidsindex |
deflator |
reeële uitgaven |
evolutie uitgaven |
evolutie uitgaven |
evolutie |
|
|
|
gezondheidsindex |
|
nominaal in % |
reeël in% |
gezondheidsindex in % |
|
|
|
déflateur |
|
évolution dépenses |
évolution dépenses |
évolution |
|
dépenses nominales |
indice santé |
indice santé |
dépenses réelles |
nominales en % |
réelles en % |
indice santé en % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2009 |
22 123 421 |
110,90 |
100,00 |
22 123 421 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2010 |
22 823 459 |
112,76 |
101,68 |
22 446 360 |
3,16 |
1,46 |
1,68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2011 |
24 077 384 |
116,21 |
104,79 |
22 976 795 |
5,49 |
2,36 |
3,06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2012 |
24 984 852 |
119,29 |
107,57 |
23 226 598 |
3,77 |
1,09 |
2,65 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2013 |
26 142 856 |
120,80 |
108,93 |
23 999 684 |
4,63 |
3,33 |
1,27 |
gemiddeld/moyenne |
|
|
|
4,26 |
2,06 |
2,17 |