Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9372

van Helga Stevens (N-VA) d.d. 20 juni 2013

aan de staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's, en staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid, toegevoegd aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Sociale documenten - Leesbaarheid - Verplichte uitkeringsverzekering

ziekteverzekering
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
administratieve formaliteit
officieel document

Chronologie

20/6/2013Verzending vraag
30/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9372 d.d. 20 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de Bestuursovereenkomst van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) voor de periode van 2010 tot 2012 engageerde de instelling zich tot de verbetering van de leesbaarheid van sociale documenten voor verzekerden (artikel 29 Bestuursovereenkomt).

In de Bestuursovereenkomst lezen we "De complexiteit van de reglementering zorgt er dikwijls voor dat formulieren voor verzekerden in het kader van de verplichte verzekering niet zo "leesbaar" (= duidelijk en toegankelijk) zijn. De modellen van die formulieren zijn vaak opgenomen in reglementering en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De formulieren aanpassen is dus niet zo evident. Het vraagt ook de nodige omzichtigheid en het nodige overleg: zowel met de diensten van het RIZIV als met de ziekenfondsen, die de formulieren vaak aan de verzekerden bezorgen."

Om een beeld te krijgen van het resultaat van deze oefening, zou ik graag voor wat betreft de verplichte uitkeringsverzekering de volgende zaken ontvangen :

1) een lijst van de bestaande documenten;

2) een lijst van de knelpunten die werden weerhouden;

3) een lijst van de documenten die werden aangepast om de leesbaarheid te verhogen;

4) een lijst van de documenten die naar aanleiding van deze oefening werd afgeschaft.

Antwoord ontvangen op 30 oktober 2013 :

In antwoord op uw vraag deel ik u het volgende mee :

1. Er werd geen exhaustieve lijst opgemaakt van formulieren voor verzekerden in het kader van artikel 29 van de bestuursovereenkomst 2010-2012. Wel werden er, elk jaar van de bestuursovereenkomst, 2 formulieren gekozen om te herwerken (zie vraag 3), zoals een van de verbintenissen van artikel 29 bepaalde. De Cel Communicatie van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) heeft die formulieren gekozen in nauw overleg met de kerndiensten van het RIZIV.

2. De formulieren die herwerkt zijn in het kader van de bestuursovereenkomst waren niet goed ‘leesbaar’. Om die formulieren te kunnen verbeteren, heeft de Cel Communicatie eerst de criteria vastgelegd waaraan een leesbaar formulier moet voldoen. Die criteria zijn gebundeld in een reeks aanbevelingen voor tiptop formulieren (met bijbehorende checklist), die op het intranet van het RIZIV gepubliceerd zijn.

Kort samengevat zijn er tips rond :

Enkele voorbeelden: een goed formulier bevat, waar nodig, context en invulinstructies bij de vragen, geeft aan welke weg het formulier aflegt en wat de invuller met het formulier moet doen, enz.

Enkele voorbeelden: een goed formulier heeft een duidelijke titel, zet de vragen in een logische volgorde en geeft ze nummers/letters, bevat niet te veel vraagniveaus, geeft instructies in verband met de ‘route’ doorheen het formulier (geeft bijvoorbeeld aan welke vragen de invuller mag overslaan), enz.

Enkele voorbeelden: een goed formulier vermijdt vaktermen (of legt de termen alleszins uit), bevat geen taalfouten, heeft een actieve stijl en vermijdt ambtelijke taal, enz.

Enkele voorbeelden: een goed formulier heeft een rustige compositie (geen al te drukke lay-out), laat voldoende ruimte om te antwoorden, enz.

3. Elk jaar van de bestuursovereenkomst werden er 2 formulieren voor verzekerden herwerkt. Het betreft in totaal dus 6 formulieren. Het gaat om de volgende formulieren :

In 2010 :

a. Het formulier om in te schrijven bij een verzekeringsinstelling (artikel 118 van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 en artikel 252 van het koninklijk besluit van 3 juli 1996)

b. Verhoogde tegemoetkoming: de verklaring op erewoord in verband met de inkomens (koninklijk besluit van 1 april 2007)

In 2011 :

a. De verklaring op erewoord in verband met de inkomsten van de personen ten laste van een gerechtigde (omzendbrief V.I. nr. 2000/89 van 6 maart 2000)

b. Verhoogde tegemoetkoming: de verklaring op erewoord in verband met de levenspartner - sociaal voordeel (koninklijk besluit van 1 april 2007)

In 2012:

a. Het formulier om een adoptie-uitkering aan te vragen voor een zelfstandige (koninklijk besluit van 20 december 2006 tot invoering van de toekenningsvoorwaarden van een adoptie-uitkering ten gunste van de zelfstandigen)

b. Het formulier om een ongeval aan te geven (omzendbrief V.I. nr. 81/198 van 5 juni 1981)

De formulieren zijn intern herwerkt (samenwerking tussen de Cel Communicatie en de kerndiensten). Zowel de leesbaarheid als de inhoud zijn afgetoetst. Indien dat nodig was, volgde daarna een overlegfase met de ziekenfondsen. Op basis daarvan hebben de kerndiensten de herwerkingen nog verder aangepast of zullen zij dat nog doen. De nieuwe versies zijn nog niet gepubliceerd.

Stand van zaken per formulier:

a. Nieuwe versie van het formulier om in te schrijven bij een verzekeringsinstelling: goedgekeurd door de ‘Werkgroep verzekerbaarheid’, maar het Verzekeringscomité en het Beheerscomité voor de uitkeringen moeten hun goedkeuring nog geven. Daarna volgt de publicatie als bijlage bij het koninklijk besluit van 3 juli 1996.

b. Nieuwe versie van de verklaring op erewoord in verband met de inkomens (verhoogde tegemoetkoming): zal toegevoegd worden aan het nieuwe besluit in het kader van de hervorming van de verhoogde tegemoetkoming.

c. Nieuwe versie van de verklaring op erewoord in verband met de inkomsten van de personen ten laste van een gerechtigde: omzendbrief zal binnenkort gepubliceerd worden.

d. Nieuwe versie van de verklaring op erewoord in verband met de levenspartner - sociaal voordeel (verhoogde tegemoetkoming): zal toegevoegd worden aan het nieuwe besluit in het kader van de hervorming van de verhoogde tegemoetkoming.

e. Nieuwe versie van het formulier om een adoptie-uitkering aan te vragen voor een zelfstandige: de Dienst uitkeringen zal het in de loop van de volgende maanden proberen te publiceren. Er komt ook een geactualiseerde omzendbrief voor de verzekeringsinstellingen over de adoptie-uitkering voor zelfstandigen (publicatie samen met het formulier).

f. Nieuwe versie van het formulier om een ongeval aan te geven: moet nog passeren via de Technische commissie van de Dienst voor administratieve controle en de Algemene raad.

4. Het formulier om een ongeval aan te geven (formulier 6) bestond in de versie van 1981 uit een groot en een klein model. In de herwerkte versie is er maar één model overgebleven.