Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9369

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 19 juni 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Treinverkeer in het Brussels Gewest - Studies

spoorwegnet
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
Hoofdstedelijk Gewest Brussels

Chronologie

19/6/2013Verzending vraag
19/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9369 d.d. 19 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Belgische spoorwegnet is momenteel een eerder stervormig netwerk waarbij Brussel het middelpunt vormt. Dat brengt uiteraard met zich mee dat vele treinen door Brussel rijden. Dat dit op langere termijn niet meer houdbaar zal zijn, staat als een paal boven water.

Aangezien het belangrijk is dat er, voorafgaand aan een eventueel beslissingsproces, voldoende bekeken wordt wat de huidige situatie is en wat de mogelijkheden voor de toekomst zijn, lijkt het mij niet meer dan normaal dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) daar al studies over gemaakt en/of besteld heeft.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel studies maakte en/of bestelde de NMBS-groep de voorbije 10 jaar in verband met het treinverkeer in het Brusselse Gewest? Graag een overzicht per jaar.

2) Wat was de kostprijs en het onderwerp van elk van die studies?

3) Door wie werden die studies uitgevoerd?

4) Welke gevolgen werden er aan al die studies al gegeven?

Antwoord ontvangen op 19 september 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee :

De meeste mobiliteits- en capaciteitsstudies of de studies van de vervoerplannen bevatten aspecten die verband houden met het Brusselse Gewest. Het is echter niet mogelijk om specifiek voor het Brusselse deel het aantal studies, of de kosten ervan, te berekenen.

De NMBS-Groep verwijst in dit kader naar de commissie ‘artikel 13’, die in het kader van de GEN-overeenkomst de akkoorden rond het GEN-aanbod voorbereidt.

De NMBS evalueert permanent de huidige en toekomstige reizigersbehoeften, om optimaal op het fluctuerende verplaatsingsgedrag van personen te kunnen inspelen en het aanbod continu aan te passen aan de zich wijzigende vraag.