Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9327

van Lies Jans (N-VA) d.d. 11 juni 2013

aan de staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's, en staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid, toegevoegd aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Strijd tegen armoede - Automatisering van rechten - Personen met een handicap - Tegemoetkoming - Sociaal tarief voor gas en elektriciteit

gehandicapte
gereduceerde prijs
parkeergeld
energieprijs
elektrische energie
aardgas
sociaal achtergestelde groep
sociale rechten

Chronologie

11/6/2013Verzending vraag
30/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9327 d.d. 11 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de strijd tegen de armoede is een automatische toekenning van rechten een na te streven doel om te garanderen dat eenieder zijn rechten kan laten gelden. Zo bepaalt het federale regeerakkoord dat overal waar mogelijk de automatische toekenning van sociale rechten versneld zal worden ingevoerd. Ook het Federaal Actieplan voor Administratieve Vereenvoudiging 2012-2015 bevat maatregelen om bepaalde rechten automatisch toe te kennen. Hetzelfde geldt voor het Federaal Plan Armoedebestrijding dat de federale regering heeft goedgekeurd op 14 september 2012.

In het kader daarvan heeft het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting op vraag van zijn begeleidingscommissie een nota uitgewerkt rond de automatische toekenning van de rechten. Het heeft onderzocht welke rechten er al automatisch worden toegekend, en vooral voor welke rechten ambtshalve onderzoek vanwege de bevoegde instanties naar de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het recht te openen mogelijk is.

Zoals beschreven in de nota is het doel van de automatisering een grotere effectiviteit van rechten, door een vermindering van de non-take-up van rechten, een fenomeen dat wijder verspreid is dan algemeen gedacht en dat in het bijzonder de meest kwetsbare mensen treft. In termen van armoede vermindert de non-take-up de impact van het sociaal beleid en zorgt voor een verarming van de personen die de rechten niet vragen waarop ze een beroep zouden kunnen doen.

Met betrekking tot de automatische toekenning van rechten binnen de Directie-generaal Personen met een handicap lezen we dat een aantal zaken gerealiseerd zijn inzake de tegemoetkomingen aan personen met een handicap en de parkeerkaarten.

Op korte, middellange en lange termijn zijn er eveneens een aantal projecten voorzien. Een ervan is het creëren van de mogelijkheid om een aanvraag voor de tegemoetkoming aan personen met een handicap ook bij het ziekenfonds te laten indienen. In dit verband werd eind april 2013 als mogelijke realisatiedatum vooropgezet.

Op middellange termijn wordt een vereenvoudiging van de wetgeving inzake de tegemoetkoming aan personen met een handicap voorzien, waardoor de burger niet telkens opnieuw een aanvraag moet indienen voor een verhoging van de tegemoetkoming aan personen met een handicap.

Daarnaast lezen we dat er problemen zijn bij de automatische toekenning van het sociaal gas-en elektriciteitstarief aan personen met een handicap. De nog relatief lange doorlooptijd voor het nemen van beslissingen met betrekking tot tegemoetkomingen aan personen met een handicap bemoeilijkt blijkbaar een adequate en snelle toekenning van het sociaal gas- en elektriciteitstarief.

Naar aanleiding hiervan had ik graag de volgende vragen gesteld:

1) Wat is de stand van zaken inzake de creatie van de mogelijkheid om een aanvraag voor de tegemoetkoming aan personen met een handicap ook te laten indienen bij het ziekenfonds?

2) Wat is de stand van zaken inzake de beoogde vereenvoudiging van de wetgeving inzake de tegemoetkoming aan personen met een handicap?

3) Werd over de problemen bij de toekenning van het sociaal gas- en elektriciteitstarief aan personen met een handicap overleg gepleegd met de diensten van de FOD Economie, verantwoordelijk voor de automatisering binnen de energiesector?

4) Indien ja, wat werd overeengekomen om de snelle en adequate toekenning van het sociaal tarief te realiseren?

5) Indien neen, welke stappen zal de minister ondernemen om dit probleem op te lossen?

Antwoord ontvangen op 30 oktober 2013 :

    In antwoord op uw vraag, heb ik de eer u mee te delen dat

  1. Heel binnenkort de sociale werkers van de ziekenfondsen ook aanvragen voor een tegemoetkoming aan personen met een handicap zullen kunnen registreren. Het koninklijk besluit dat dit mogelijk maakt, is getekend. Momenteel zijn er contacten lopende met het Belgisch Staatsblad en met de Smals, om ervoor te zorgen dat de juridische verwezenlijking (bekendmaking van het besluit in het Staatsblad) en de technische verwezenlijking (informaticatoepassing die de registratie van de aanvragen mogelijk maakt) op dezelfde dag tot stand komen.

  2. De denkoefening, met betrekking tot de hervorming van de wet van 27 februari 1987 betreffende de uitkeringen aan personen met een handicap, op basis van een ruime raadpleging binnen de gehandicaptensector, is bijna afgerond.

    De vele bijdragen werden met de nodige aandacht geanalyseerd en de synthese van die voorstellen heeft gediend als leidraad voor de werkzaamheden van mijn beleidscel hieromtrent. In de geest van de VN-Conventie voor gelijke rechten voor personen met een handicap heb ik, op 21 oktober laatstleden, mijn evaluatie van de wet van 27 februari 1987, voor advies voorgelegd aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap.

    Ik wil mijn collega’s van regering nog dit jaar een ontwerpnota voorleggen met de hoofdlijnen van mijn denkoefening. Na hun goedkeuring zal deze nota een belangrijke beleidsnota voor de toekomst worden.

  3. Er is regelmatig overleg met de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie voor wat het sociaal gas- en elektriciteitstarief betreft.

  4. en 5. Helaas heeft dat overleg nog niet kunnen bewerkstelligen dat het recht op het sociaal gas- en elektriciteitstarief op een volledig doeltreffende wijze is georganiseerd. Zo zijn bijvoorbeeld mijn diensten genoodzaakt geweest om nog ongeveer 70 000 papieren attesten op te sturen dit jaar en hebben mijn diensten en de sociale werkers van gemeenten, Openbare centra voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW’s) en ziekenfondsen regelmatig gemeld dat er nog heel veel foutieve informatie wordt verspreid, waardoor mensen onnodig in grote verwarring worden gebracht. Het overleg hierover tussen de Directie-generaal voor Personen met een handicap en de FOD Economie wordt voortgezet.