Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9206

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 juni 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

De onmogelijkheid voor Belgische treinen om het Groothertogdom Luxemburg binnen te rijden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Luxemburg
veiligheid van het vervoer
grensoverschrijdend vervoer
reizigersvervoer

Chronologie

5/6/2013Verzending vraag
11/6/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3542

Vraag nr. 5-9206 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Groothertogdom Luxemburg wordt geacht om het veiligheidssysteem dat België op ondertussen quasi alle treinen en lijnen installeerde, goed te keuren. Dit gebeurde echter nog niet. Het gevolg is ingrijpend: er mogen geen Belgische treinen op het Luxemburgse grondgebied rijden. Dat betekent dat reizigers in Aarlen op een Luxemburgse trein moeten overstappen .

Daarbij kan en moet men zich afvragen hoe een dergelijke situatie ontstaat. Waren de Luxemburgse autoriteiten dan niet ruim bij voorbaat over de nieuwe veiligheidssystemen van de NMBS geïnformeerd? Nochtans rees dit probleem blijkbaar niet voor Nederland en Frankrijk. Het gevolg is wel dat reiziger zich met een weinig comfortabele overstap en tijdsverlies tevreden moet stellen.

Hoe verklaart de minister dat Luxemburg, in tegenstelling tot Frankrijk en Nederland, niet tijdig klaar was met de integratie en goedkeuring van de veiligheidssystemen van de NMBS? Werd Luxemburg te laat geïnformeerd of ligt de reden voor de vertraging bij de inertie van de Luxemburgers? Kortom, wie is aansprakelijk voor dit weinig elegante probleem? Hoe lang zal deze merkwaardige situatie, waarbij reizigers moeten overstappen, nog duren?

Antwoord ontvangen op 11 juni 2013 :

Men moet weten dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) er zich toe heeft verbonden om tegen 31 december 2013 al haar rollend materieel met het veiligheidssysteem TBL1+ uit te rusten (noodremsysteem bij het negeren van een rood licht).

Het in Luxemburg gebruikt systeem is het MEMOR 2+.

Sinds de uitrusting met het TBL1+ van de elektrische motorstellen MR96 die de verbinding Brussel-Luxemburg verzorgen, zijn de stellen dus nu met de twee systemen geëquipeerd. Daarom moeten de MR96 in beide landen herhomologeerd worden.

De homologatie is nog altijd bezig bij de Luxemburgse autoriteiten, en in afwachting van de afronding daarvan heeft de NMBS de verbinding Brussel-Luxemburg sinds afgelopen 8 april moeten aanpassen door de IC-treinen tijdelijk tot Aarlen te beperken, waar een aansluiting naar Luxemburg wordt verzekerd.

De NMBS deelt mij mee dat de homologatie normaal gezien vóór het einde van dit jaar wordt verwacht, en dat ze de rechtstreekse verbinding Brussel-Luxemburg zal herstellen zodra ze die homologatie ontvangen heeft. Ondertussen ziet de NMBS er nauwlettend op toe dat die aansluitingen in het station van Aarlen worden verzekerd.

Over het algemeen en los van het TBL1+ systeem merkt de NMBS op dat de homologatieprocedures ingewikkeld zijn en dat de termijnen sterk afhangen van de instanties die de spoorwegcertificaten uitreiken.

Met betrekking tot de elektrische motorstellen Desiro die met het ETCS-systeem en niet met het Luxemburgse MEMOR 2+ systeem zijn uitgerust, merkt de NMBS op dat ze maar op het Luxemburgse net zullen kunnen worden gehomologeerd wanneer dat laatste met het ETCS-systeem zal zijn uitgerust, wat verwacht wordt tegen de winterdienst van 2015.

De homologatie van de Desiro-treinstellen ligt in ieder geval niet aan de basis van de huidige onderbrekingen van de belasting in het station van Aarlen, want dat materieel rijdt niet tussen Brussel en Luxemburg.