Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9166

van Willy Demeyer (PS) d.d. 29 mei 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

De ANPR-camera's en de technische keuring van voertuigen

gemeentepolitie
registratie van een voertuig
technische keuring
verkeerscontrole
politiecontrole
toegang tot de informatie

Chronologie

29/5/2013Verzending vraag
17/9/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3495

Vraag nr. 5-9166 d.d. 29 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sinds januari 2013 hebben de politiediensten geen toegang meer tot de gegevensbank van de voertuigen die niet geslaagd zijn voor de technische controle.

De politiezones die in ANPR-camera’s hebben geïnvesteerd, ontvangen enkel nog:

- De gegevens van de gestolen en op te sporen voertuigen (dagelijkse update)

- De gegevens van de voertuigen zonder verzekering (sporadische update die niet met de werkelijkheid overeenstemt)

De toepassing ‘technische controle’ maakte het nochtans mogelijk om bij wegcontroles talrijke voertuigen op te sporen en te intercepteren die in gebreke waren.

Bovendien waren de voertuigen die niet in orde waren met de technische controle, in 60 tot 70% van de gevallen ook niet verzekerd.

Het ging dus om een zeer nuttige toepassing in de strijd tegen de verkeersonveiligheid.

1) Kan de staatssecretaris toelichten waarom de toegang tot de gegevensbank is verdwenen? Klopt het dat die niet was bijgewerkt? Zo ja, waarom?

2) Kan hij aangeven hoe dit probleem zal worden opgelost en de toepassing terug zal worden opgestart?

Antwoord ontvangen op 17 september 2013 :

1. De Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer bezorgt de Federale Politie elke dag gegevens waarmee deze haar bestand kan aanvullen.

De Federale Politie is verantwoordelijk voor de verspreiding van de bestanden naar de lokale politiezones en de eenheden van de federale wegpolitie.

Als gevolg van de ingebruikname van de DIVNEW-toepassing zijn er in 2012 enkele problemen geweest met de kwaliteit van het doorzenden van de bestanden en met de kwaliteit van de gegevens van de technische keuring van de voertuigen.

Sinds de jaren 90 hebben de gegevens in verband met de resultaten van de technische keuring op constante wijze tot een verwerpingsgraad tussen 1,5 en 4 % door de FOD Mobiliteit geleid.

Dankzij de gezamenlijke inspanningen van de GOCA en de FOD is deze verwerpingsgraad nu gestabiliseerd op 2 %.

2. De voorbije weken hebben de ICT-diensten van de geïntegreerde politie in samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer testen gedaan (met behulp van de pilotsites van de lokale en federale politie) om zich te vergewissen van de integriteit van de gegevens die eigen zijn aan de technische keuring.

De geïdentificeerde problemen zijn sinds begin juni 2013 opgelost, zodat er geen moeilijkheden meer zijn bij het voeden van de ANPR.