Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9144

van Marie Arena (PS) d.d. 24 mei 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken

De hervorming van de diplomatieke posten in het buitenland

ambassade
consulaat

Chronologie

24/5/2013Verzending vraag
15/10/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3395

Vraag nr. 5-9144 d.d. 24 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

In de marge van de begrotingscontrole in maart jongstleden heeft de minister een hervorming van het netwerk van de diplomatieke posten aangekondigd met het oog op een optimalisering.

De pers meldde dat de vernieuwing van de Belgische diplomatieke posten in het buitenland volgens de minister veranderingen waren die gebaseerd waren op de resultaten van een soort van doorlichting van de Belgische belangen, die erop gericht zijn het diplomatieke netwerk te doen aansluiten bij de geopolitieke realiteit, en die tegelijkertijd beantwoorden aan de noodzaak om de publieke uitgaven terug te dringen.

Die verklaringen lijken in tegenspraak met die welke de minister tijdens de diplomatieke dagen heeft gedaan. Toen stelde hij dat hij ons netwerk wou optimaliseren binnen de bestaande budgettaire enveloppes, dat het om een ‘nuloperatie’ zou gaan en dat er geen sprake was van bezuinigingen tijdens een begrotingscontrole.

De minister heeft dus een reeks hervormingen aangekondigd zoals het huren van ruimten samen met de andere Benelux-landen (bijvoorbeeld in Kinshasa), de sluiting van ambassades of consulaten, zoals in Caracas (Venezuela), Costa Rica, Malta, Tanger of Milaan, of de opening van ambassades, zoals in Kameroen en Panama, of van consulaten, zoals in Madras (Zuid-India) en Myanmar (Birma). Ook is in Parijs een hergroepering binnen hetzelfde gebouw gepland van de ambassades bij de Unesco en de OESO. Soortgelijke hergroeperingen binnen eenzelfde gebouw zijn ook gepland in de Belgische ambassades in Rome en Wenen.

Die hervormingen zijn gebaseerd op een grondige analyse, een “doorlichting” van de situatie. De wens om de publieke uitgaven te verminderen is ook een van de redenen van de hervorming.

Kan de minister toelichten wat de exacte kosten en winsten van die herstructureringen zijn en hoe groot de besparing zal zijn? Hoe valt het te rijmen met de Europese Dienst voor Extern Optreden, die het aantal posten in het buitenland vermeerdert? Wat is de samenhang van de hervorming met de nationale beleidsprioriteiten?

Antwoord ontvangen op 15 oktober 2013 :

Het is zo dat binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse zaken, een studie gemaakt is over de optimalisatie van het diplomatieke en consulair netwerk van ons land. Op basis van objectieve criteria, is een analyse gemaakt van de strategische belangen in de wereld van ons land op economisch, politiek en consulair vlak. Daarna is het huidige diplomatieke netwerk nauwkeurig bestudeerd om te bepalen of zij nog aan de strategische noden beantwoordt in welke mate onze capaciteiten op een optimale manier gebruikt worden.

Het is op deze basis dat, in een context van budgettaire neutraliteit, besluiten genomen zijn over de herstructurering van het postennetwerk.

De aangekondigde openingen en sluitingen begin 2013 waarnaar u verwijst in uw vraag, zullen tegen de zomer 2013 effectief zijn. Andere herstructureringen, na deze datum, zijn niet uitgesloten. Vanuit een budgettair oogpunt en rekening houdend met de kosten van deze sluitingen (verhuizing, opzeggingspremies, ontslagpremies), zal het een neutrale operatie zijn voor 2013, maar vanaf 2014 zullen de posten gesloten in 2013, besparingen opbrengen.

Besparingen worden ook voorzien door een versterkte samenwerking in ons netwerk in Benelux formaat. Naast de aangekondigde projecten in Kinshasa en Caracas, wens ik tegen de zomer een lijst bijkomende projecten voor te stellen. Een goede samenwerking met de delegaties van de Europese Unie maakt ook deel uit van de doelstellingen van mijn departement. Formules van co-huur met deze delegaties worden momenteel onderzocht in sommige landen.

In een nabije toekomst, zal de evolutie van de Europese en internationale context vragen om een evolutie van ons diplomatieke en consulair netwerk na het invoeren, conform het Verdrag van Lissabon, van de EEAS. Op termijn zal deze meer en meer bevoegd zijn voor bepaalde taken van politieke rapportage.