Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9056

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 22 mei 2013

aan de minister van Werk

Nationale luchthaven - Staking van het bedrijf Swissport - Imago - Minimumdienstverlening

luchthaven
staking
stakingsrecht
gronddiensten op luchthavens
dienst van algemeen belang

Chronologie

22/5/2013Verzending vraag
3/9/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9057
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9058

Vraag nr. 5-9056 d.d. 22 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De staking van het bedrijf Swissport en de daarmee verbonden problemen kregen de afgelopen dagen zeer veel aandacht in de media. De staking van de zowat 1500 personeelsleden duurde meerdere dagen doordat de discussies tussen de bonden en het bedrijf aanhielden. Swissport is de belangrijkste bagage-afhandelaar en heeft aldus een cruciale rol op de luchthaven van Zaventem.

Graag antwoord op volgende vragen.

1) Heeft de minister cijfers over het aantal manuren dat verloren is gegaan door de staking? Kan ze die meedelen?

2) Heeft de staking volgens haar een negatieve impact op het imago van onze luchthaven? Kan ze dat toelichten?

3) Vindt de minister dat er in de toekomst sprake moet zijn van een degelijk georganiseerde minimumdienstverlening, om capaciteitsproblemen zoals die ontstaan zijn door de staking, beter op te vangen? Kan ze haar antwoord toelichten met argumenten?

Antwoord ontvangen op 3 september 2013 :

  1. Volgens de informatie verstrekt door de firma zelf werd er door alle stakende werknemers samen gedurende 10 956,7 uren gestaakt.

  2. Deze vraag dient u te stellen aan het Regeringslid dat bevoegd is ter zake, namelijk de heer Staatssecretaris Wathelet.

  3. Het Herziene Europees Sociaal Handvest laat maar in zeer beperkte mate de inperking van het grondrecht op collectieve actie toe. Een van die mogelijkheden is de inperking van het stakingsrecht door de sociale partners zelf, bijvoorbeeld door afspraken te maken over minimumprestaties. De wet van 19 augustus 1948 betreffende de prestaties van algemeen belang in vredestijd voorziet reeds de mogelijkheid voor de sociale partners uit de privésector om per sector bindende afspraken te maken in verband met minimumprestaties ingeval van staking of lock-out. Vele bedrijfssectoren hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt en een regeling afgesproken. In de betrokken sector hebben de sociale partners nog geen geactualiseerde afspraak gemaakt. Anderzijds bestaat in de toepasselijke Europese Richtlijn zowel als in de omzetting ervan in ons recht via het koninklijk besluit van 6 november 2010 de mogelijkheid voor de betrokken luchtvaatmaatschappijen om aan de bevoegde Directeur-generaal ‘luchtvaart” de voorlopige erkenning voor zelfafhandeling te vragen, hetgeen tijdens het genoemde collectief conflict door een aantal maatschappijen ook effectief werd bekomen.