Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9041

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 16 mei 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Dienstkleding - Ecologisch gehalte - Fair trade gehalte

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
kledingstuk
eerlijke handel
ecologie

Chronologie

16/5/2013Verzending vraag
24/7/2013Rappel
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-9041 d.d. 16 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het recente drama in Bangladesh, waarbij honderden textielarbeid(st)er(s) omkwamen na de instorting van hun werkateliers, brengt de urgente problematiek van fair trade en ecologische afwegingen bij de aanschaf van kleding op schrijnende wijze op de publieke en dus ook politieke agenda.

De overheid, in casu, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), koopt jaarlijks duizenden kledingstukken aan. Uiteraard worden deze aankopen strikt geregeld via de Wet op de Overheidsopdrachten. Deze wet laat echter toe in de lastenboeken specifieke voorwaarden aan de leveranciers op te leggen. Dit kunnen ook specifieke ecologische en fair trade kenmerken als opschortende voorwaarde zijn.

Hierover de volgende vragen.

1) Vindt de minister de nood aan het stellen van ecologische en fair trade voorwaarden aan leveranciers een prioriteit? Zo niet, op basis van welke argumenten?

2) Hoeveel kledingstukken, met inbegrip van schoeisel en hoofddeksels, koopt de NMBS gemiddeld jaarlijks aan? Voor welk gemiddeld jaarlijks bedrag?

3) Uit welke grote loten (verzamelingen gelijkaardige kledij/schoeisel enzovoort) gaat het hier voornamelijk?

4) Worden er in de lastenboeken hiervoor bijzondere ecologische en/of fair trade eisen gesteld aan de kandidaat-leveranciers?

5) Zo ja:

- Voor welke onderdelen/loten/soorten bestellingen gelden deze normen wel/niet? Op basis van welke motiveringen?

- Welke eisen worden er concreet gesteld?

- Zijn deze voorwaarden opschortend? Zo neen, waarom niet?

- Voldoen de offertes aan de gestelde eisen?

6) Zo niet:

- Waarom worden deze eisen niet gesteld?

- Bestaan er concrete plannen om deze eisen alsnog in te voeren, zo ja, wanneer en welke?