Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9026

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 14 mei 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Drugs - Inbeslagnames - Luchthavens van Charleroi (Gosselies) en Luik (Bierset) - Verschillen

verdovend middel
handel in verdovende middelen
luchthaven
douanecontrole
beslag op bezittingen

Chronologie

14/5/2013Verzending vraag
28/8/2013Rappel
16/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-9026 d.d. 14 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit de cijfers in antwoord op vraag 5-8401 merk ik een groot verschil in inbeslagnames tussen de luchthavens van Luik en Charleroi. In 2012 zijn er 43 inbeslagnames geweest in Luik en 5 in Charleroi, goed voor respectievelijk 394 kg en 17 kg in beslag genomen drugs.

Dat de tweede grootste luchthaven van België niet te vergelijken valt met een goederen -en personenluchthaven als Zaventem (waar er 197 inbeslagnames zijn en 966 kg in beslag genomen drugs), kan ik gerust in perspectief plaatsen. Maar dat een luchthaven als Luik meer inbeslagnames kent dan Charleroi, is toch opmerkelijk. Ik ben dan ook zeer geïnteresseerd naar de mogelijke oorzaken die dit laag aantal inbeslagnames kunnen verklaren, zeker in vergelijking met de andere, meer regionale luchthavens van België.

Kan de minister enige duiding geven bij deze cijfers, gerelateerd aan potentieel beïnvloedbare factoren als type luchthaven, bewakingssystemen, ingezet douanepersoneel, verschil in aantal passagiers,… ?

Antwoord ontvangen op 16 april 2014 :

Alvorens uw vraag te beantwoorden, moet ik de noodzaak benadrukken om de cijfers voor drugsvangsten in perspectief te zetten, aangezien deze sterk kunnen worden beïnvloed door een aantal factoren. Het gaat er mij vooral om ervoor te zorgen dat ik op de inzet kan rekenen, via de uitvoering van het Nationaal Veiligheidsplan, van alle politiediensten die betrokken zijn, in casu de bevoegde politiediensten die het kwetsbare doelwit opvolgen dat onze (lucht) haven infrastructuur vertegenwoordigt.

Met betrekking tot de vraag, wil ik eerst opmerken dat de eventuele verschillen die u vaststelt in de meegedeelde cijfers moeten worden geïnterpreteerd met betrekking tot de specifieke problematiek en de bedreigingen waaraan de betrokken infrastructuur het hoofd dient te bieden. Bovendien moeten de bevoegde overheden rekening houden met de grote mobiliteit die door drugshandelaars aan de dag wordt gelegd, daarom hebben we nood aan het aanhouden van de inspanning voor al onze gevoelige doelwitten.

Betreffende het bijzondere vastgestelde verschil in cijfers, kan ik gewoon opmerken dat de luchthaven van Luik meer wordt geconfronteerd met drugsmokkel via vrachtvervoer en “express” verzendingen, terwijl de luchthaven van Gosselies van haar kant meer geconfronteerd wordt met menselijke koeriers of “mules”. Een bijzonder grote cocaïnevangst verklaart ook het verschil dat wordt aangehaald. Daarnaast stellen we toch een daling vast van het aantal menselijke drugskoeriers dat wordt onderschept op de luchthaven van Charleroi. De lokale politiediensten blijven zich weliswaar bewust van het feit van de hierboven vermelde criminele mobiliteit.

Ik verwijs u naar mijn collega van Financiën voor de aspecten verbonden aan de Douane.