Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8998

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 13 mei 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

Landcomponent van de Landsverdediging - Opendeurdag van 5 mei 2013 - Taalgebruik - Advertentie - URL

krijgsmacht
internetsite
taalgebruik
reclame

Chronologie

13/5/2013Verzending vraag
13/6/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8998 d.d. 13 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het weekblad De Zondag van 28 april verscheen een paginagrote advertentie van de landcomponent van Landsverdediging ter aankondiging van de opendeurdag van 5 mei 2013 in Marche-en-Famenne. Onderaan de advertentie werd de URL opgegeven van de webstek die in dat verband werd uitgewerkt (www.portesouvertescomposanteterre.be). Zoals de minister merkt stond de benaming van die URL in het Frans in de advertentie.

1) Heeft die URL ook een Nederlandstalige benaming? Zo neen, waarom niet? Vindt de minister dit in het laatste geval aanvaardbaar en indien niet, welke maatregelen neemt hij voor de toekomst?

2) In welke bladen werd de advertentie geplaatst (NL/F) en wat was de kostprijs daarvan?

Antwoord ontvangen op 13 juni 2013 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1. De opendeurdagen van de Landcomponent zijn altijd tweetalige activiteiten en worden afwisselend in Leopoldsburg (2009, 2011 en 2012) en Marche-en-Famenne (2010 en 2013) georganiseerd. De informatiebrochures zijn beschikbaar in de twee talen, alle informatieborden zijn zowel in het Nederlands als in het Frans, op alle standen is de uitleg tweetalig en op de omroepinstallaties gebeuren de communicaties eveneens in de twee talen.

De website “www.portesouvertescomposanteterre.be” bestaat in het Nederlands en heet “www.opendeurleopoldsburg.be”. Omdat de opendeurdagen van de Landcomponent een uitbreiding zijn van de vroegere opendeurdagen Leopoldsburg werd indertijd gekozen om de bekende en bestaande website “www.opendeurleopoldsburg.be” te behouden. Deze website zou echter kunnen doen uitschijnen dat de opendeurdagen doorgaan in Leopoldsburg en niet in Marche-en-Famenne. Daarom wordt enkel de Franstalige benaming gebruikt in de advertentie, maar de startpagina van deze website is tweetalig en biedt de bezoeker onmiddellijk de mogelijkheid om zijn eigen taal te kiezen.

2. De organisator van het evenement vond enkel Franstalige mediapartners die bereid waren om het evenement met gratis reclameruimte te sponsoren. Daarom voorzag Defensie via haar eigen raamcontracten mediaruimte om ook in het Nederlands een evenwaardige communicatie te voeren. Eind april verscheen gedurende tien dagen via de regionale tv zenders ATV, RTV en TVL, na elk meteobericht, de affiche in onderwerp en dit voor een totale kost van 9 903,43 euro. Naast de aangehaalde publicatie in de krant De Zondag op 28 april, ter waarde van 11 882,41 euro, verscheen de affiche ook in de Gazet Van Antwerpen op een vierde pagina. Dit laatste kostte Defensie 1 827,65 euro. De vermelde prijzen zijn exclusief BTW.