E-services - Beschikbaarheid voor zelfstandigen en ondernemingen - Gebruik
elektronische overheid
belastingadministratie
officiële statistiek
informatieverwerkend systeem
toepassing van informatica
30/4/2013 | Verzending vraag |
11/6/2013 | Antwoord |
De voorgaande jaren stelde ik al soortgelijke vragen aan de voorgangers van de minister: schriftelijke vraag 5-6092 en schriftelijke vraag 5-1337.
Ik had graag geweten of de inspanningen om de informaticadiensten van de FOD Financiën te verbeteren, voldoende succesvol zijn.
Kan de minister voor de volgende applicaties telkens onderstaande vragen beantwoorden:
- Biztax (electronische indiening van aangifte van vennootschapsbetalingen)
- Intervat (periodieke btw-aangiften, intracommunautaire opgaven, klantenlistings, aanvragen tot terugbetaling van buitenlandse btw en de opgaven van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen indienen, dit zowel via een XML-bestand als via manuele codering)
- Vensoc (aangiften in de vennootschapsbelasting langs elektronische weg opstellen en verzenden)
- Finprof (aangifte in de bedrijfsvoorheffing indienen via internet)
- Belcotax on web (bestemd voor werkgevers en andere schuldenaars van inkomsten die aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen zijn. Ze moeten met deze toepassing hun fiches 281 en hun samenvattende opgaven 325 via internet indienen)
- Tax-on-web Mandataris (de aangifte in de personenbelasting van uw cliënt indienen via internet)
- PLDA (Paperless Douane & Accijnzen)
- Tarweb
- NCTS (New Computerised Transit System)
- EMCS (Exise Movement and Control System)
- VAT on e-services
1) Het aantal jaarlijkse gebruikers (van juni 2012 tot op heden)
2) Het percentage 'uptime' van de applicatie - dus beschikbaar voor de gebruiker (per maand, van juni 2012 tot nu)
3) Het aantal hardware-interventies per jaar op de systemen waar deze applicaties op draaien
4) Het aantal software-patches - opgesplitst in geplande en ongeplande - per jaar
5) Zijn er back-upoplossingen voor de bedrijven als de applicatie down is (Een gemirrored systeem, een read-only environment,…)
6) Hoeveel klachten zijn er gemeld bij de helpdesks van PLDA, Tarweb en NCTS ? (Graag opgesplitst per maand en per applicatie) ?
7) Draait PLDA al op een aparte server? Zo ja, sinds wanneer? Zo neen, wanneer is dat gepland?
In de onderstaande antwoorden wordt voortgebouwd op de antwoorden op vraag 5-1337 van 17 februari 2011 en de vraag 5-6092 van 20 april 2012. Waar nodig is de tekst aangepast aan de geëvolueerde toestand inzake e-services. De cijfers zijn geactualiseerd en beschrijven de periode 1 juni 2012 tot 30 april 2013.
1) De gebruikersaantallen voor de applicaties INTERVAT, VENSOC, BOW (Belcotax-on-web), FinProf, Tax-on-web, PLDA, NCTS (enkel WebNCTS) en BizTax zijn hieronder opgenomen in de tabellen per applicatie.
Maand |
BOW |
FinProf |
InterVat |
PLDA |
TaxOnWeb |
WEBNCTS |
Vensoc |
BizTax |
2012-06 |
33070 |
16490 |
48620 |
3779 |
866595 |
444 |
- |
- |
2012-07 |
18898 |
24390 |
103209 |
3682 |
627681 |
452 |
- |
- |
2012-08 |
14732 |
10974 |
49044 |
3614 |
102488 |
353 |
- |
- |
2012-09 |
14975 |
12528 |
43936 |
4077 |
107201 |
445 |
- |
- |
2012-10 |
15744 |
32073 |
108251 |
5776 |
123943 |
480 |
- |
- |
2012-11 |
11736 |
11956 |
44856 |
5642 |
85430 |
361 |
- |
- |
2012-12 |
10228 |
20165 |
40909 |
5783 |
86319 |
346 |
- |
- |
2013-01 |
12089 |
12680 |
110495 |
5561 |
65842 |
438 |
- |
- |
2013-02 |
20124 |
7254 |
52769 |
5257 |
49951 |
357 |
- |
- |
2013-03 |
19184 |
8020 |
79520 |
5442 |
66745 |
434 |
- |
- |
2013-04 |
16812 |
12405 |
109817 |
5449 |
233424 |
482 |
- |
16906 |
Voor de applicaties EMCS en VAT-on-e-services worden op dit ogenblik, gelet op het relatief kleine aantal gebruikers, geen systematische metingen uitgevoerd. De applicatie BizTax wordt pas gemonitord vanaf de start van het aanslagjaar 2013. De metingen voor de applicatie VenSoc zijn gestopt in mei 2012.
Opmerking: De gebruikersgegevens worden, door de tools die hiervoor in gebruik zijn (Webalizer), geconsolideerd en samengevat per dag en per maand. Louter alle gebruikers van alle maanden samentellen geeft een foutief beeld van het aantal gebruikers. Het bekomen resultaat zou dubbeltellingen bevatten voor alle gebruikers die meer dan een maal de applicaties gebruikt hebben.
2) De beschikbaarheid van de applicaties over de de periode van 1 juni 2012 tot 30 april 2013 is gegeven in de hieronderstaande tabel. De gegevens werden bekomen door pro-actieve metingen via de HP BSM/BPM software, waarbij representatieve business scenario’s op een repetitieve en geautomatiseerde manier uitgevoerd worden met een interval van vijf minuten.
|
2012 |
2013 |
|||||||||
|
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Oct |
Nov |
Dec |
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
INTERVAT |
99.774 |
99.981 |
99.947 |
99.755 |
96.743 |
99.413 |
87.091 |
98.49 |
98.74 |
99.92 |
99.74 |
WEBNCTS |
99.734 |
99.876 |
99.723 |
99.56 |
93.64 |
98.675 |
32.694 |
99.955 |
99.915 |
99.966 |
99.658 |
PLDA |
99.619 |
99.742 |
99.726 |
99.446 |
89.803 |
85.455 |
85.341 |
85.57 |
97.2 |
96.9 |
99.74 |
TARWEB |
98.11 |
98.569 |
98.147 |
98.535 |
98.327 |
99.764 |
98.627 |
98.562 |
98.494 |
98.632 |
98.482 |
TOW |
99.745 |
99.929 |
99.933 |
99.469 |
99.709 |
99.262 |
99.426 |
96.77 |
99.74 |
99.82 |
96.38 |
EMCS |
99.467 |
99.633 |
99.84 |
99.51 |
99.642 |
99.928 |
98.913 |
100 |
99.48 |
99.84 |
99.72 |
FINPROF |
99.952 |
99.994 |
99.972 |
82.067 |
68.784 |
99.977 |
99.566 |
99.5 |
99.74 |
99.83 |
100.0 |
VENSOC |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
BIZTAX |
- |
- |
- |
91.875 |
99.272 |
99.61 |
99.699 |
99.85 |
99.15 |
99.43 |
96.37 |
MYMINFIN |
99.974 |
99.956 |
99.93 |
99.891 |
99.965 |
99.996 |
99.97 |
99.95 |
100 |
99.97 |
99.57 |
CalculIPP |
91.143 |
99.951 |
99.859 |
99.934 |
99.849 |
99.876 |
99.74 |
99.65 |
99.88 |
99.77 |
99.75 |
Voor applicaties met relatief weinig transacties per dag, zoals bijvoorbeeld de applicatie VAT-on-e-services is er geen pro-actieve monitoring geïmplementeerd, omdat de load in verhouding veel te groot is ten opzicht van het reële gebruik van de applicaties. Voor de applicatie VenSoc werden de metingen stopgezet in mei 2012; terwijl de applicatie BizTax-front office pas sinds september 2012 gemeten wordt via actieve end-to-end monitoring probes.
3) Statistische gegevens over het aantal hardware interventies zijn op dit ogenblik niet beschikbaar.
4) Statistische gegevens over het aantal software wijzigingen (applicatiesoftware en systeemsoftware) zijn niet beschikbaar voor alle systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.
Nochtans wordt ernaar gestreefd deze informatie steeds nauwkeuriger in kaart te brengen. Voor applicatiereleases voor het JAVA/CCFF platform zijn de cijfers inmiddels beschikbaar en opgenomen in onderstaande tabel:
|
2011 |
2012 |
2013 |
Tax-on-web |
17 |
27 |
13 |
BizTax |
22 |
12 |
3 |
InterVat |
11 |
18 |
3 |
VenSoc |
2 |
1 |
0 |
FinProf |
1 |
6 |
3 |
Belcotax-on-web |
21 |
47 |
21 |
PLDA |
92 |
57 |
54 |
MASP-EMCS |
94 |
95 |
19 |
Voor het aantal deployements voor Tarief en NCTS zijn geen historische gegevens beschikbaar.
5) Business continuity oplossingen (zoals bijvoorbeeld de noodprocedures voor de PLDA) zijn voor een aantal applicaties beschikbaar.
Een ICT disaster recovery plan is beschikbaar en wordt jaarlijks getest. De systeemcomponenten die gebruikt worden in de applicaties zijn geïmplementeerd met een redundantie die toelaat om een hardware falen te kunnen absorberen zonder impact op de applicaties. Evenwel zijn (nog) niet alle softwaresystemen voorzien van high-availability en clustering architecturen die toelaten om interventies zoals software upgrades en een batchverwerkingen te kunnen doen op applicaties en databases zonder de beschikbaarheid van de applicaties aan te tasten.
Verder is er een tweede datacenter in gebruik waar alle infrastructuur opgesteld staat in geval zich een onherstelbare ramp zou voordoen in het productie datacenter (Disaster Recovery). Deze infrastructuur wordt actief gebruikt voor ontwikkeling en testen van de applicaties, maar is niet ogenblikkelijk inzetbaar wanneer het gaat om het snel oplossen van incidenten die tijdelijke onbeschikbaarheid van de applicaties veroorzaken.
6) Klachten worden, afhankelijk van het domein waarop ze betrekking hebben, behandeld door verschillende afdelingen en diensten:
Fiscale en inhoudelijke vragen over de applicaties Tax-on-web, FinProf, Intervat, Vensoc en Belcotax worden behandeld door het contactcenter van de Federale Overheidsdienst(FOD) Financiën en, indien nodig, doorgestuurd naar de behandelende dienst voor verdere afhandeling
Voor de applicaties PLDA, TarBel en NCTS zijn afzonderlijke helpdesks actief
Alle vragen over de authentificatie worden behandeld door de FEDICT helpdesk
ICT vragen over het gebruik van de applicatie (webbrowser instellingen, java applets, enz…) en het gebruik van de authentificatiemiddelen (certificaten, e-ID, …) worden beantwoord door de ICT helpdesk voor de burger en de ondernemingen.
Er zijn geen globale statistieken beschikbaar met het totaal aantal klachten.
7) De applicatie PLDA is een applicatie met meerdere lagen, namelijk een loadbalancing laag, een webserver laag, een applicatieserver laag en een databank laag. Elke laag in de applicatie draait om meerdere servers. Dit kan ofwel zijn in een actief-passief clustering (loadbalancing), een high-availability configuratie (webservers en application servers) of een hot standby configuratie voor herneming in geval van een calamiteit (database servers).
Voor de applicatieserver laag en de databank laag zijn er sinds enkele jaren aparte virtuele servers in gebruik waarin de applicaties van Douane & Accijnzen draaien. Hierin draaien zowel de PLDA applicatie als de verschillende applicaties van het MASP programme (EMCS, ECS, AEO, EORI, enz…). De loadbalaning en webserver laag wordt gedeeld met applicaties van andere business domeinen. Er zijn op dit ogenblik geen plannen om deze architectuur te wijzigen.