Politie - Valse klachten tegen politieagenten - Maatregelen
politie
gemeentepolitie
24/4/2013 | Verzending vraag |
28/8/2013 | Rappel |
28/4/2014 | Einde zittingsperiode |
Volgens de politievakbonden NSPV en VSOA zijn 80 tot 85 % van de klachten tegen politieagenten ongegrond. Misschien overdrijven de vakbonden, maar dat percentage lijkt wel erg hoog. Het gerecht en de politie namen tot nu toe nog geen stappen om de stijgende stroom aan ongegronde klachten een halte toe te roepen.
De minister van Binnenlandse Zaken benadrukte dan ook dat daar verandering in moet komen: in de eerste plaats moet burgers worden afgeraden klacht in te dienen om hun straf te ontlopen of om de procedure te rekken. In de tweede plaats moet worden voorkomen om agenten op non-actief te moeten zetten wegens ongegronde redenen.
Graag had ik volgende vragen willen stellen:
1) Kloppen de cijfers die het NSPV en het VSOA vermelden?
2) Wat is het aantal politieagenten dat van 2009 tot en met 2012 op non-actief werden gezet wegens een klachtenprocedure? Hoeveel maanden bedroeg de inactiviteit van die agenten telkens? In hoeveel gevallen was de klacht gegrond?
3) Heeft de minister concrete voorstellen om politie en gerecht vroegtijdig te laten optreden om agenten te beschermen in de uitoefening van hun ambt, zodanig dat ze niet telkens moeten opdraaien voor gerechtskosten in geval van rechtszaken die geseponeerd worden en/of dat ze zonder reden op non-actief moeten worden gezet?